Zpět na Bučinu

Historie obce

Bučina, bývalý politický okres Vysoké Mýta

Obec Bučina se připomíná r. 1167 v listině kláštera v Litomyšli, kterému před tímto rokem daroval Petr syn Lubmanův, svou ves „ na Bučině“. Snad onen Lubman vesnici založil, nebo rozšířil někdy po r. 1100. V té době, nebo o něco později podobně asi vznikla ves Javorník.

Bučina dlouho klášteru nenáležela, získal ji asi místní zeman, který zde měl dvorec s tvrzí. V r. 1244 připomíná se zde Těřich /Dětřich?/ či Draslav? /Z Bučiny, jehož vdova Eliška a synové Čeněk a Mikuláš r. 1293 koupili nebo najali od kláštera půl lánu polí asi v místech památného Růžového paloučku. Snad patřili k rodu pánů z Potštejna, jejichž členové sídleli v letech 1350 - 1480 také na tvrzi v Makově. Tento místní šlechtic byl patrně také zakladatelem a patronem místního kostele sv. Jakuba Většího, který se tu připomíná jako farní již r. 1350. A náležel k děkanskému vysokomýtskému. R. 1375 byl zde farářem Vít, jemuž Nicek /Mikuláš/, syn měšťana Smila z Vys. Mýta, odváděl desátek 1 kopu grošů, 9 korců žita a 6 ovsa. Byl totiž asi majitelem toho dvora a patronem kostela.

Fara prý stávala u jižní strany hřbitova, kde je dnes stavení Hegrovo (čp. 37). R. 1386 mezi studenty pražské university se jmenuje bakalář Mořic z Bučiny. Tvrz asi zanikla nejpozději za válek husitských, zda utrpěl škodu kostel a fara nevíme. O Makovu se udržovala pověst, že poslední farář byl zabit v kostele a nebyl výjimkou. Rozsáhlé panství klášterní, v biskupské Litomyšli a panství Nové Hrady obdržel od císaře Viléma Kostka, prý za to, že u Lipan zabil Prokopa Velikého. Syn jeho znovu vystavěl pobořený hrad Boží dům zvaný, a dal mu jméno nový hrad. Když pak později před r. 1600 byl tam ještě zbudován pod starým zámkem menší zámeček, od r. 1777 nahrazený nynějším začalo se na místu panství říkat Nové Hrady.

Také Bučina se za Kostů vrátila pod panství zámku litomyšlského, kam stále náležel Javorník až na 4 usedlosti patřící k Mýtu a sousední vsi Cerekvice a Hrušová.

R. 1548 v tak. zv. Pernštínském urbáři, seznamu poddaných zámeckých se v Bučině uvádí 19 jmen hospodářů, mezi nimi Jan Krčmář. Výsadní svobodná rychta ve vsi nebyla, rychtář tu byl volený, a za práci dostával úrok plat ze svého gruntu, který se odváděl na zámek. Zdejší poddaní měli kosit louky (za plat a stravu).

Panský urbář z roku 1659 uvádí také výměru pozemku místních rolníků. Bylo zde 17 statků s výměrou od 26 jiter: největší statek Jana Beneše měl 60 jiter. Dále 2 větší chalupy 15 a 5 j. Tak zvaní rolní zahradníci. A pak 5 domkařů bez vlastních polí. Všech polí bylo 662 jiter. Omylem asi je zde napsáno, že je zde filiální kostel sv. Bartoloměje. /správně Jakuba/, administrovaný kněz z Cerekvice, který zde má 5 x za rok konat bohoslužbu za čež dostává od záduší z majetku kostelního jednu kopu a 30 grošů a za každé kázání půl kopy, tedy 2 kopy 30 grošů ročně. Výslovně se píše, že ke kostelu patří jen ves Bučina, tedy ne Javorník. Tak to snad bylo již od začátku, kde byl kostel postaven. Místní hospodáři odváděli desátek jen svému faráři v Bučině a když fara zde zanikla, cerekvickým farářům jej už neodváděli. Zdejšímu kostelu náleželo ve vsi 39 tzv. Železných krav, to znamená, že hospodáři trvale kostelu z každé chované krávy 30 grošů nebo lubru vosku ročně.

Kostelík tu byl starý, strop v kněžišti byl klenutý /gotický/?. V lodi rovný, plochý, pomalovaný obrazy svatých. V západním průčelím stála nevysoká věž se špičatou střechou. Zvonová stolice zvenčí byla obedněna prkny, jak dodnes někde je vidět např. v Heřmanicích. A jak bývalo tehdy zvykem pro lepší resonanci zvonů. Visely 2 zvony, odlil je zvonař Jan v Hradci Králové r. 1558 a 1562. Snad někdy před tou dobou kostel s věží vyhořel. A proto se zřídily nové zvony. Škoda, že nápis na zvonek se nezmiňuje o tom, zda kostel má ještě svého faráře. V Cerekvici starý zvon z r. 1557 - tedy jen o málo mladší než zvony v Bučině nesl nejen jméno faráře ale i rychtáře a konšelů. Snad už zde v Bučině v té době farář nebyl, neboť kněží bylo méně a farnost maličká, jen samotná jedna vesnička, asi 20 stavení kolem kostelíčka skýtala jen skrovné požitky. Je proto dost odvážná domněnka, že starobylý zdejší kostel, zničený požárem r. 1872, býval bratrským až do roku 1620. Po válkách husitských byly u nás na venkově jak v městech kněží podobojí, kališníci a v době kdy se zde pořizovaly zvony, pronikala k nám německá reformace. Pernštejn na svém panství se však přičiňoval o návrat poddaných do církve katolické a dosazoval na fary kněze katolické, těch však bylo málo a proto se na Bučinu už asi nedostalo. R. 1581 jen ve Sloupnici panství města Litomyšl zůstal kněz husita. V Morašicích na patronátě Žerotínově byl duchovní školený u doktorů frankfurských, tedy asi luterán. Čeští bratři posledního období měli však blíže k učení Kalvínovu. Po Bílé Hoře a skončení 30. leté války císař však u nás jinověrec netrpěl. Sedláci z vesnic se nemohli vystěhovat jako měšťané. Po roce 1720 se však množily případy útěku do ciziny, podněcované agitací exulantů. Když císař Josef II., vydal toleranční patent zákon, který povolával v zemi také vyznání protestantské, lutránské a kalvínské,. Hlásili se lidé v Bučině z velké části ihned, že chtějí vyznávat víru beránkovu, která hned v ráji byla  štípena a skrze Ježíš Krista na svět přinesena, jeho kšaftem stvrzená, skrze apoštoly kázaná: při sv. Večeři Páně posvátné chleba lámání a kalichu Páně přijímáni, jako celá za časů sv. apoštolů pravých stála beze všeho přídavku a bez ujmutí“ Měli zde vliv staré vzpomínky  husitské a českobratrské. Protože však výběr byl jen omezen a přihlásili se tedy k víře helvetské neb kalvinské. Jestli se ta ke kšaftu Krista Pána šikuje, a je tak tvrdá jako beránkova... Těm kteří nechtěli zůstat katolíky poslal císař důchovní a kazatele, převážně z Uher, kteří z nich měli teprve udělat evangelíky. Množí však podřídit nechtěli, vydali se za dexisity, věřili jen v Boha a uznávali desatero a chtěli být bez vyznání. Hned po vydání a oznámení patentu 1781 vystoupilo v Bučině z církve 252 duší nejvíce na celém panství, v Javorníku 205, v Morašicích 185, Javorničtí se spíše přiznávali k tomu, že už jejich předkové byli tajní nekatolíci. Z těch 252 vystouplých bylo 46 houževnatých deisitů, kteří byli ochotni vytrpět bití a tresty. Po 20 letech r. 1801 uvádí seznam 134 helvetů 30 rodin a bez vyznání 87 celkem 221 duší tedy o 31 méně. To už měli asi od roku 1784 svého duchovního a v r. 1786 si postavili svůj kostel, když starobylý kostel jim nebyl vydán. V odlehlých Morašicích se zatím většina vrátila zpět do církve katolické. Prameny neříkající, do stál za agitací v Bučině a zdali měli oporu v nějaké místní tradici. Náboženské rozdělení trvá zde tedy už 190 let. Katolická menšina se zde udržela ač sami nemají svého faráře. Poslední farář v Cerekvici se v letech 1950 stal generálním vikářem v Hradci a v letech 1951 - 4 pětkrát se opakoval pokus dosadit tam kněze, tři tam přišli po 3 letech vězení a podrytým zdravím 2 zemřeli, ostatní museli zase jinam takže stále sem jen dojíždí farář z Morašic, který mívá v Bučině služby Boží první neděli v každém měsíci. Počet kněží se od války zmenšil o polovinu a vyhlídky jsou v tom ohledu neutěšené. To je také překážka i pro ekomunické vztahy, které kocil vyvolal a které zatím  u nás se na veřejnosti neprojevují. Pro lásku je však stále otevřené široké pole působnosti a katolici v Bučině začínají právě s krásným dílem lásky, s opravou kostelíčka. Postavili lešení, dávají plech na věž, omítají. Sebrali si mezi sebou peníze, opatřili materiál a dělníky. Duší všeho je p. Bureš č. 23, s řadou spolupracovníků, p. Janeckým, Hegrem a dalšími. O kostelíček a výzdobu se obětavě stará paní Fr. Šmejdířová. Kéž Bůh jim i jejich dílu žehná!

 

/Zápis vložen do makovice 3. 6.1971 / Zapsal P.Josef Václav Malý

 

Zdroj: bucina.infobec.cz (12.3.2011)

 

Jaromír Lenoch © Aktuelizace 12.2.2011