Nejstarší historie Bánova a farnosti
První písemná
zpráva o Bánově je v Kosmově
latinsky psané kronice nazvané Chronica Bohemorum. V knize druhé, kapitole 48 uvádí Kosmas Bánov jako hrad blízko Trenčína. Hrad leží podle Kosmase
uprostřed lesů a v horách a ,,jest vhodným a bohatým lovištěm".
Zmínka o hradě v Bánově
souvisí s událostmi, které se odehrávaly na českém panovnickém dvoře v Praze na
Vyšehradě. Mezi Vratislavem II. (1061-1092) a jeho synem Břetislavem nastaly
spory, které neměly konce. V ,,Pamětech královského města Uherského Brodu"
se o tom dočteme: ,,Na sklonku XI. století Břetislav, syn Vratislavův, a napotomné kníže český téhož jména druhý, pozbyv milosti
otcovy, sebral přátel svých do dvou tisíc a mnoho dobytka a všelijakého
nábytku, Čechy opustil a usadil se v okolí Bánova, ku
kterému měli tenkráte Čechové a Uhři stejné právo.
Ladislav, král uherský, krevní přítel Břetislavův, napomenul zdejší lid, aby
Čechům byl nápomocen, přívětivě s nimi se snášel a potravy jim dával."
Po smrti otce a
po krátkém panování svého strýce Konráda (umírá 6. 9. 1092) se Břetislav
odebral z Bánova do Prahy, aby převzal královské
žezlo. Dá se předpokládat, že v tuto dobu již bylo Bánovsko
osídleno a v kotlině s mírným navýšením uprostřed vyrůstala osada, která se
stala středem dnešní obce. Procházela tudy stará obchodní cesta vedoucí z Čech
do Uher přes Hrozenkovský průsmyk.
Hrad zanikl po
česko-uherských válkách (1464-1475). Když byl na jeho místě v roce 1933 otevřen
lom, vzaly za své i hradní zříceniny. Dominantou obce se tak stal kostel sv.
Martina na jižní straně ,,Skaly" nebo též ,,Kalvarie".
Jaká byla
historie tohoto kostela? V roce 2003 si připomínáme 260. výročí jeho vysvěcení.
Každý chrám doznává během své existence četných změn. Výjimkou není ani bánovský kostel. Vzhledem k tomu, že nebyla pravidelně
psána kronika tohoto chrámu, převzali jsme z různých pramenů jen krátké zápisky
o bánovském kostele a faře k němu patřící.
Současná podoba
je slohu barokního. Původně na tomto místě stával kostel ve slohu gotickém. Kdy
byl postaven, není nikde uvedeno. Některé prameny uvádějí existenci fary, a
tedy i kostela v Bánově, již v době předhusitské.
Podle listin patří k bánovské farnosti Bystřice pod Lopeníkem od roku 1481, Suchá Loz již od roku 1261. To by
znamenalo, že zde stávala větší kaple nebo i kostel.
Podle zpráv
Muzejní a vlastivědné společnosti v Brně a Slováckého muzea v Uh.Hradišti z roku 1982 se v 15. století stala bánovská fara českobratrskou a protestantskou, v roce 1582
se v Bánově připomíná luterský farář (viz Akta
Jednoty, XIV, 476). Za třicetileté války fara zanikla a farnost byla spravována
z Uh. Brodu. Byla zřízena expozitura, v roce 1784
lokální kuracie, která byla v roce 1843 povýšena na
faru. Přihlášeny k ní byly vesnice Bystřice pod Lopeníkem
a Suchá Loz, dále samoty Podhorský mlýn a Ordějov.
V Bánově existovala před husitskými válkami i farní škola,
která zanikla v 16. století. Znovu se připomíná v letech 1671-79.
Jak je možné,
že se církevní poměry ve zdejším kraji tak měnily? Příčiny byly různé.
Například v tom hrálo důležitou roli, kdo byl pánem obce. Uveďme příklad z
Uherského Brodu. P. Jaroslav Hlobil ve svém příspěvku
nazvaném ,,Farní kostel" uvádí: ,,Po dobytí města husity roku 1426
rozmohli se tu vyznavači nové víry, ale byli roku 1460 z města vypuzeni. Když
roku 1506 stal se pánem města Jan z Kunovic, příznivce českých bratří, Brod se
za něho stal nekatolickým a po celou řadu let nečiní se žádná zmínka ani o
katolických bohoslužbách, ani o katolickém duchovním správci. Roku 1620 bylo ve
městě jen asi 10 katolíků. Roku 1624 všichni nekatolíci město opustili."
Dalšími
příčinami byly spory mezi duchovními, obcí a vrchností. Tomu se neubránil ani
venkov. Obce a osady v okolí byly v rozporu, co se týče názoru na husitství.
Zatímco města byla na straně husitů z Nového Tábora od Nedakonic,
tzn. že vystupovala proti králi Zikmundovi, který byl odpůrcem husitství, Bánov byl na straně Zikmundově. V řadách nepřátel husitů
stál bánovský rychtář Adam se svými bratry Mikulášem
a Pavlem. Husité z Nového Tábora roku 1424 přepadli Bánov
a statky rychtáře Adama a jeho bratří vypálili. Dovídáme se o tom z královské
listiny vydané 19. dubna 1424 před Velikonocemi ve Stoličném
Bělehradě. Říká se tam: ,, ... tentýž Adam předstoupil před nás, nám pokorně
přednesl, jak mu jmenovaní Wiklefisté, protože při
nás tak věrně stál, způsobili těžké škody a nepříjemnosti a jak sežehnutím
ohněm jeho statků jednoho po druhém byl přiveden do nenapravitelné chudoby a
nouze. My tedy příznivě přihlížejíc k jeho službám a nám zachované věrnosti a k
způsobeným škodám a nepříjemnostem, jsme předali řečenému Adamovi, jakož i
Mikolášovi a Pavlovi, jeho bratřím a jejich dědicům zbývající polovinu mlýna v Bánově, k tomu jsme dali s oběma břehy rybník, vybudovaný
nad oním mlýnem, rovněž tři lány v Bánově a také 2
lány v Suché Lozi, náležející odedávna k našemu hradu
Brumovu. Polovinu mlýna, námi již dříve darovanou,
třeba rozlišit, o ní se ví, lány ty byly vykazovány jako pusté a
neobdělané."
Podle ústního
podání husité tehdy utopili bánovského faráře ve
farské studni a kaplana umučili pod hradem. Katolíci trpěli i v dobách předtím.
V roce 1252 a 1253 uskutečnily tlupy divokých Kumánů,
bojujících v řadách uherského krále proti Přemyslu Otakaru II., několik nájezdů
na území dnešního Slovácka. Toto neštěstí nemohlo samozřejmě minout ani Bánov. Brodský letopisec zaznamenal: ,,Kumáni
tak ukrutně řádili jako někdy Tataři. Hrady do kořene vyvraceli, lidi mučili,
kostely olupovali, ba i zvony odnášeli." Často obyvatelstvo odtáhli a
vyhnali do Uher. V důsledku toho pak český panovník zval k osazení tohoto kraje
obyvatelstvo ze Západu. Usazují se zde Němci, a proto se zde projevuje i jejich
vliv na vyznání zdejších lidí.
Podle
děkanátních a vlastních matrik, jakož i podle jiných zpráv, měl městys Bánov svého vlastního duchovního s titulem ,,farář" až
od roku 1682. V tomto roce přišli na Moravu kalvínští buřiči z Uher,
vydrancovali celý Bánov a zapálili faru a kostel.
Dále se píše: ,,Faráře tehdejšího na tom místě, kde nyní na silnici k Brodu
boží muka stojí, zavraždili."
14. červenece 1683 Kuruci, uherští
povstalci proti Habsburkům, pod vedením šlechtice Emericha
Tökölyho obsadili Uherský Brod. Bánov
byl vypálen a vykraden, mnoho Bánovských zabito.
V roce 1704 dne
"27. martii" (března) vtáhli Vlárským
průsmykem znovu Kuruci. Marně dobývali Uherský Brod a
28. 3. vtrhli do Bánova. Vyrabovali ho, vypálili a faráře
zabili.
V roce 1630
koupil Bánov Blasius
(Blažej) Appony. Ten 12. 9. 1635 sepsal závěť, ve
které odkázal 100 zlatých na stavbu samostatné kaple Matky boží Bolestné. Kaple
měla stát na kopci nad bánovským kostelem - tedy na
,,Hradě". Se stavbou se však otálelo a postavena nebyla ještě ani v roce
1690. 18. 1. 1691 nařídil tehdejší biskup, že peníze půjdou na opravu bánovského kostela. Kaple měla být postavena uvnitř.
9. dubna 1691
brodský děkan a bánovský administrátor Mikuláš Josef
Hlavačka popsal bánovský kostel jako budovu z kamene
zasvěcenou biskupu Martinovi, ale podobající se den ze dne víc a víc zřícenině.
Byl to zřejmě důsledek vpádu Kuruců z roku 1683.
Situaci se
snažil zachránit od roku 1689 nový majitel uherskobrodského panství Dominik
Ondřej z Kounic (1655-1705). Působil v Mnichově na kurfiřstkém dvoře Maxe Emanuela Bavorského jako diplomat v
císařských službách (1682-1686). Tady navázal kontakty s architektem Enricem Zuccallim (původem z
Itálie) a stavebním mistrem Antoniem Rivou. V roce
1690 se ve Vídni poznal s Domenicem Martinellim, projektantem řady významných staveb v Evropě.
Na popud Dominika Ondřeje byl zchátralý gotický kostel v Bánově
od základů přestavěn a barokizován. Stavba se uskutečnila v letech 1692 až
1699.
V roce 1691
existoval projekt a připravovalo se stržení starého kostela. V roce 1692 byla
hotova hrubá stavba. Pracoval na ní kameník Martin Divoký. Roku 1699 byla
zastřešena loď a věž kostela.
Otázkou
zůstává, kdo byl autorem projektu. Nabízejí se tři možnosti:
Enrico Zuccalli (byl 1693
propuštěn z Kounicových služeb)
Domenico Martinelli (na Moravě je
doložen až v roce 1693)
Antonio Riva (stavbu vedl podle cizích plánů)
Pod vlivem výše
uvedených skutečností je zřejmé, že ať už stavbu navrhl kdokoli z mistrů,
zásluhy na barokním kostele sv. Martina má Dominik Ondřej z Kounic.
Důkazem je následující dopis odeslaný z Bánova a
odevzdaný následníkům Dominika Ondřeje:
,,My burgmistr a celá obec městečka Bánova
vysvědčujeme tímto listem, že před letmi náš zdejší
farní kostel do velmi mizerného a zkaženého stavu uvedený, my pak jakožto
chudobní farníci k zvelebení téhož chrámu Páně prostředků nemajíce, jejich
Excelence vysoce urozený pán Pan Dominik Ondřej z Kounic,
náš nebožtík pán milostivý ke cti a chvály Božskej
okolo roku 1692 jmenovitý chrám páně z gruntu staviti
začal a v roku 1698 s velikým nákladem mnohých tisíc dokonal, v něm taky nový
oltář ke cti a chvále Bolestnej Panny Marie udělati dal: jakožto se to všechno obecně ví a bez našeho
svědectví patrně každodenně od všech spatřiti může i
k potvrzení toho naši obecní pečeti sme přitisknutí
dali.
Stalo se v
městečku Bánově dně 4. augusti
roku 1713"
Vybavování
kostela bylo pochopitelně postupné. Stejně tak úpravy nebo opravy. Již v letech
1786-87 byl kostel opravován zednickým mistrem Pavlem Malenovským
(zpevnění klenby, nová kruchta a upráva vchodu do
kostela). V 19. století byl kostel zabezpečen opěrnými pilíři.
K významným
součástem kostela patří zvon z roku 1498, tedy ještě z kostela gotického,
opatřený nápisem: ,, Hoc opus fecit
magister Nicolas A. D. 1498." Ulil ho tedy mistr
Mikuláš v roce 1498. Umíráček ulil Volfgang Jan Sarkander Straub v Olomouci roku
1820. Hlavní oltář z roku 1744 je označen nápisem: ,, Tento oltarz
gest s kazatedlnyczú omalovani
a ozlazeni roku 1744." Monumentální obraz
duchovního patrona kostela sv. Martina namaloval roku 1864 Josef Zelený.
Vložením
ostatků svatých do oltáře posvětil bánovský kostel a
jeho oltáře dne 17. 7. 1743 olomoucký arcibiskup Jakub Ernest z Lichtensteina. Duchovní život věřících farníků z Bánova a okolí se tímto obřadem zklidnil a ustálil.
Bánovská fara neměla dlouho vlastního faráře. Brodští
faráři posílali své kaplany, aby v Bánově vykonávali
duchovní správu. Vzdálenost do Bánova a do
přifařených obcí (Bystřice, Suchá Loz a jistou dobu i Březová) se však časem
stala překážkou a vedení správy tímto způsobem nebylo nadále možné. V roce 1753
byl ustanoven lokální kaplan se sídlem v Bánově, bylo
však rozhodnuto, že bez dovolení brodského děkanátu nesmí nic důležitějšího
vykonávat. V roce 1784 byl zdejší farář této subordinace zbaven a děkanátu byl
podřízen kněz ,,cum icirisdictione ordinaria" (tzn. stal se samostatným farářem).
Zdroj: www.farnost.katolik.cz/banov