Samotíšky Socha
sv.Jana Nepomuckého C) … Socha
sv. Tadeáše C) … Sloup
se sochou Krista na hoře Olivetské D) okolo 1680, je
situován po pravé straně poutní cesty k chrámu Navštívení Panny Marie, ve střední
části svahu Sv. Kopečka. Ze souboru šesti sloupů je nejníže položený. Na
nízkém kamenném stupni je osazen hranolový podstavec s dříkem členěným
diamantovým motivem ukončený oblou římsou. Na něm stojí hladký toskánský
sloup s patkou a hlavicí. Ve střední části dříku sloupu je kartuš s korunkou
lemovaná rostlinným dekorem a pentlí. V ní se pravděpodobně nacházel malovaný
votivní nápis. Vlastní plastika klečícího Krista je osazena na hranolovém
nástavci s mělkými půlkruhově ukončenými vpadlinami
a výrazně vysazenou a bohatě profilovanou římsou. Tento nástavec má podobu
nástavců božích muk. Výklenky těchto nástavců byly určeny malovaným
figurálním výjevům ze života Krista nebo světcům popř. christologickým a
mariánským symbolům. Můžeme předpokládat, že stejný byl i původní smysl
těchto mělkých nik. Kristus se
sepjatýma rukama je zobrazen z boku s hlavou otočenou k levému rameni (směrem
k pozorovateli). Je zahalen do dlouhých bohatě zřasených šatů, na hlavě má
plechovou svatozář. Sloup
se sochou Bičování Krista D) 1687, po pravé
straně poutní cesty k chrámu Navštívení Panny Marie, ve střední části svahu
Sv. Kopečka. Ze souboru šesti sloupů je na druhém místě odzdola. Jeho
architektonické řešení je stejné jako v případě sloupu s Kristem na hoře
Olivetské s tím, že v horní třetině dříku sloupu najdeme reliéfní erb s
korunkou a pod ním sekaný nápis: „KAREL/ W/ CORINSKI/ Z 1687“. Na nástavec v
podobě božích muk je zde osazena postava nahého prostovlasého Krista
zahaleného pouze do rozevláté bederní roušky, stojícího u hranolového sloupku
po jeho levici, ke kterému jsou přivázány jeho ruce. Postava stojí v kontrapostu s prohnutím horní části těla k pravé straně. Sloup
se sochou Krista korunovaného trním D) 1679, d kameník s
iniciálami A. K. po pravé straně poutní cesty k chrámu Navštívení Panny
Marie, ve střední části svahu Sv. Kopečka. Ve střední části dříku sloupu se
nachází drobná oválná kartuš s kamenickým znakem a iniciálami A K, lemovaná
geometricky pojatými rozvilinami. Je možné, že tento monogram označuje jak
osobu autora, tak osobu donátora tohoto sloupu. Pod kartuší je nařasený závěs
a na něm špatně čitelný německý nápis s datací 1679 (?). Vlastní plastika
sedícího Krista je osazena opět na nástavci v podobě božích muk. Nahý
prostovlasý Kristus s trnovou korunou na hlavě je zahalen pouze do nařasené
bederní roušky. Pravou ruku má položenou na koleni, levou rukou si podpírá
hlavu nakloněnou k levé straně. V pravé ruce drží rákos, který mu společně s
trnovou korunou dali katani a vysmívali se mu jako novému židovskému králi. Sloup
se sochou Krista nesoucího kříž D) okolo 1680, po pravé straně poutní cesty ke chrámu
Navštívení Panny Marie, ve střední části svahu Sv. Kopečka. Ze souboru šesti
sloupů je čtvrtý zdola. Jeho architektonické řešení je stejné jako u
předchozích sloupů, a to včetně nástavce v podobě božích muk pod vrcholovou
sochou. Dřík sloupu na čelní straně tentokrát zdobí oválná kartuš ukončená
císařskou korunkou. Kristus v dlouhém nařaseném oděvu je zobrazen z boku s
hlavou otočenou k levému rameni (směrem k pozorovateli), na pravém rameni
nese mohutný kříž, přidržujíc jej levou rukou. Na hlavě postavy je připevněna
plechová svatozář. Sloup
se sousoším Ukřižovaného Krista a P. Marie D) okolo 1680, po pravé straně poutní cesty ke chrámu
Navštívení Panny Marie, ve střední části svahu Sv. Kopečka. Ze souboru šesti
sloupů je pátá zdola. Architektura tohoto sloupu má stejnou podobu jako
předchozí sloupy s tím, že ve střední části dříku je tentokrát prázdná oválná
kartuš lemovaná drapérií, nahoře a dole zdobená okřídlenými hlavičkami
andílků a po stranách růžemi. I zde byl pravděpodobně původně malovaný nápis.
Vlastní plastika kříže s tělem Krista a Máří Magdalénou klečící u paty kříže
je osazena opět na nástavec v podobě božích muk. Kristus má hlavu skloněnu k
pravému rameni, kolem beder nařasenou roušku, levou nohu překříženu přes
pravou. Truchlící Máří Magdaléna má levou tvář přichýlenu ke kříži, levou
paží objímá kříž s nohama Krista, pravou ruku má na hrudi. Dlouhý oděv je
dramaticky rozevlátý kolem postavy. Sloup
se sochou P. Marie Svatokopecké D) 1689, po pravé straně poutní cesty ke chrámu
Navštívení Panny Marie, ve střední části svahu Sv. Kopečka. Ze souboru šesti
sloupů je nejvýše položená. Na nízkém kamenném stupni je osazen hranolový
podstavec ukončený profilovanou římsou, zdobený na přední straně reliéfem
závěsu ze lví kůže s hlavou a tlapami doplněného akantovým dekorem. Na
reliéfu je vysekané datum 1689. Vlevo na podstavci je nápis: „1840 / RENOV“,
vztahující se k opravě sloupu. Na podstavci stojí hladký sloup s patkou a s
hlavicí odvozenou z korintského řádu se zavěšenými festony. Vlastní plastika
Panny Marie Svatokopecké je osazena na hranolovém nástavci s mělkými
půlkruhově ukončenými vpadlinami a bohatě vysazenou
a profilovanou římsou. Panna Maria je oblečena do dlouhých šatů výrazně
vertikálně řasených a dlouhého pláště, na pravé ruce drží nahého Ježíška,
který se natahuje po jablku, které matka drží v levé ruce. Panna Maria i
Ježíšek mají na hlavách zlacené císařské koruny. |
Panství Politický okres
Olomouc, s.o. Olomouc venkov 1961 Okres 2003 Pověřený městský úřad Historie obce
literatura
a prameny 1) Administrativní lexikon
obcí v republice čsl, 1927 C) cs.wikipeda.org (2.8.2015) D) npu.cz (27.8.2015) |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Jaromír Lenoch © Aktualizace 27.8.2015 |