Kód CZ: 3529 Fulnek
(Fulnek) Připojené obce: Děrné, Dolejší
Kunčice, Jerlochovice, Jestřabí, Jílovec, Kostelec, Lukavec, Pohořílky,
Stachovice, Slezské Vlkovice, Moravské
Vlkovice [Kostel
sv.Filipa a Jakuba] C) Původní fulnecký
farní kostel, zasvěcený sv. Filipu a Jakubovi, stával na místě dnešní kaple
sv. Josefa, po levé straně chrámové lodi. Není již známo, kdy byl postaven,
vůbec poprvé je doložen 26. února 1293 v listě pana Oldřicha z Lichtenburka, potomka mocného rodu Ronovců
a vlastníka Fulnecka, jímž prodává fojtu Štědroňovi v Jílovci fojtství tamtéž. Roku 1389 byl při
kostele založen klášter augustiniánů kanovníků a chrám byl přesvěcen Nejsvětější
Trojici. Mikuláš z Rýzmburka, biskup olomoucký,
svolil, aby kostel klášteru připadl a stal se tím chrámem kapitulním. O
původním fulneckém kostele nemáme mnoho obšírných zpráv. Jisté je, že roku
1416 zde byl pochován Lacek I. z Kravař, první moravský hejtman, jmenovaný králem Václavem
IV.[6] Když léta 1429 zapálil Fulnek Jan z Tovačova, nevyhnul se ohni kostel ani klášter.[6] Také
velký požár roku 1559 měl podobné důsledky, kostel byl zřejmě poškozen méně,
avšak klášter s přilehlými domy lehl popelem.[7] Švédské vojsko, táhnoucí Fulnekem léta 1657, kostel zpustošilo a následně také
vypálilo.[8] O dalších velkých požárech hovoří zprávy ze 17. století. Jeden z
nich roku 1676 sežehl město i s kostelem a když léta Páně 1693 augustiniáni
chrám na své náklady opravili,[8] zanedlouho, roku 1695, oheň zničil jejich
klášter i s okolím Kostel
Nejsv.Trojice 2) C) 1748-60,
přístupný z náměstí barokním schodištěm a branou, pův.ulička
mezi domy. Římskokatolický farní kostel Nejsvětější Trojice ve Fulneku, stavba z poloviny 18. století, je po zámku
hlavní dominantou města. Patří k umělecky nejvýznamnějším barokním stavbám
celé severovýchodní Moravy.[1] Stojí na místě původního farního kostela,
doloženého již ve 13. století. K výstavbě nového chrámu došlo v souvislosti s
rostoucím kultem místního zázračného obrazu Panny Marie Pomocné, o kterém se
věří, že ronil slzy a že po modlitbě u něj došlo k několika uzdravením.
Architektem chrámu byl Mikuláš Thalherr, interiér
kostela je vyzdoben nástěnnými malbami Josefa Ignáce Sadlera,
obrazy Ignáce Viktorina Raaba
a Felixe Ivo Leichera i dalším hodnotným
mobiliářem. Nedlouho po roce 1746 v kostele vznikl kult zdejšího obrazu Panny
Marie Pomocné, který dnes visí nad svatostánkem hlavního oltáře. V roce 1749
se začala šířit víra, že Panna Maria na obraze roní slzy, a k zázračnému
obrazu začaly proudit rostoucí davy poutníků, doufajících ve vyslyšení svých
proseb. Před svátkem
Narození Panny Marie roku 1749 byla kolem obrazu postavena malá dřevěná
kaplička, aby měli lidé konající pobožnost přístřeší. Mnoho Fulnečanů navrhovalo uspořádat sbírku a z jejího výtěžku
postavit zděnou kapli. 10. prosince se začalo s pracemi na odkopávání
skalnatého svahu, který znamenal pro stavbu značnou překážku a zdržení.
Celému dílu byl velmi nápomocen fulnecký magistrát i občané města. Dne 12.
ledna 1750 byl obraz Panny Marie Pomocné s velikými poctami slavně přenesen
do kaple sv. Anny, v níž byl postaven na oltář a zakryt sklem. Dle tvrzení
svědků během toho všeho Matka Boží na obraze uronila mnoho slz. Když se již s
velikým úsilím a náklady podařilo svah kvůli výstavbě odkopat, byl plán zcela
změněn. Bylo rozhodnuto nestavět kapli, ale rovnou velký nový kostel. Autorem
návrhu kostela byl Mikuláš Thalherr, stavitel,
který se usadil ve Fulneku a kterému jsou
přisuzovány také kostely v Budišově nad Budišovkou a Šternberku. K pracím na
skalnaté stráni přicházelo každý den mnoho lidí, dohromady s námezdními
dělníky jich bývalo padesát až šedesát. 25. dubna 1750[13] práce již natolik
pokročily, že bylo dosti místa ke kopání základů. První kámen do nich byl
položen 5. května a o den později začali pracovat zedníci. Základní kámen
kostela byl s velkou slávou položen 19. října 1750 v místě, kde se dříve
nacházel obraz Panny Marie. Ke slavnostnímu aktu byla zhotovena pozlacená
zednická lžíce a kladívko; první poklep patřil místnímu děkanovi, po něm
následovalo také ostatní duchovenstvo, magistrát a další urození měšťané.
Nakonec mohli na kámen poklepnout i prostí lidé, kdokoli měl zájem, každý
jednu ránu. Základní kámen lze dnes vidět pod kazatelnou kostela, dodnes je
na něm patrný letopočet »1750«. Roku 1760 byla vlastní stavba dle farní
kroniky dokončena a započala výmalba. Ve středu 22.
října 1760 byl farní chrám vysvěcen olomouckým světícím biskupem Janem hrabětem
z Schärffenbergu.[14] Od té doby již, kromě výmalby
a výzdoby v letech těsně po vysvěcení, k žádným zásadním stavebním změnám
kostela nedošlo, s výjimkou drobné úpravy štítu na začátku 20. století.
Proběhla však řada oprav, ve 20. století byla nejvýznamnější celková renovace
v letech 1900–1903 a na ni navazující rekonstrukce křížové chodby,
probíhající mezi léty 1905 a 1908. Roku 1919 bylo do chrámu zavedeno
elektrické osvětlení. Dalších významných oprav se dočkal v letech 1950–1983,
kdy byla průběžně prováděna celková rekonstrukce, zahrnující také faru.
Kostel je jednolodní, na západní straně propojený s gotickou křížovou
chodbou, jež se stala součástí spodního podlaží fary. Hloubková severojižní
osa lodi směřuje kolmo k Zámeckému vrchu, šířková je rovnoběžná s teoretickou
jižní stranou náměstí. Hlavní oltář míří k severu s mírným příklonem západně.
Při východní zdi byla vystavěna oválná kaple sv. Josefa, severní straně lodi
vévodí mohutná zděná kruchta. Klášter
augustiniánů kanovníků 2) Vedle kostela,
zal.1389, přestavby v 17.a 18.stol. křížová chodba 1432. Dne 29. září
1389[1] (in die sancti Michaelis archangeli) zakládá v
Moravském Krumlově (Chrumpnaw) Beneš z Kravař, pán na Krumlově, mistr komory římského krále
Václava IV. (Benessius de Crawar
dominus in Chrumpnaw Romanorum regis camere magister) augustiniánský klášter ve Fulneku (Fulnek), daruje mu vsi
Děrné (Tirnaviam) a Jílovec (Gylowecz)
s rozličným příslušenstvím, solné lávky ve Fulneku,
sad naproti klášteru, les u Děrného i se včelami v něm, kapli na hradě Fulneku a další – nic z toho nesmějí prodati,
ale mohou užívati jen na dobré kláštera a chudých
lidí a k opravě budov; ustanovuje rovněž jeho povinnosti. Při něm zřizuje
také školu a nakazuje konventu živit jejího rektora. Beneš z Kravař si pro sebe a pro své potomky vyhrazuje, jak
vyplývá ze zakládací listin, právo opravní a fundátorské.
Klášter zřizuje na spásu duše své, své manželky, rodičů a všech dědiců, ke
cti Spasitele a Nejsvětější Trojice. Zakladatel si vymiňuje, aby zaň až zemře byly řeholníky slouženy každý měsíc tři
zádušní mše. Zakládací listinu
stvrdil dne 16. října 1389 (in die sancti Galli confessoris) na Mírově (Meraw)
také Mikuláš z Rýzmburka, biskup olomoucký (Nicolaus episcopus Olomucensis), jenž rovněž povolil, aby klášteru připadl i
farní kostel ve Fulneku, který se tím stal kostelem
kapitulním. Kanovníci se mají ve způsobu života i řeholní kázně (sui ordinis observantia
regulari) a mravech shodovati
s těmi šternberskými. Klášter byl původně ustanoven pro probošta a devět
kanovníků řádu. 10. listopadu roku 1391 však bratr zakladatele, Lacek z Kravař, a jeho
nejstarší syn Jan darem vesnic Bílova a Staré Vsi
se všemi platy a výtěžky rozmnožili nadání kláštera tak, aby se počet
řeholních kanovníků tam žijících mohl zvýšiti o
čtyři, vymiňují si ale každodenní sloužení mše svaté o Panně Marii v
klášterním chrámě. Dne 28. dubna
1397 uzavřel klášter bratrství (confraternitas) s
augustiniány v Lanškrouně. Rok nato, 13. prosince
1398, také s panenským klášterem v Pustiměři. Roku 1434
přestali Kravařové býti
pány na Fulneku, na zámku zasedli držitelé
nekatoličtí, kteří si osobovali rovněž právo opravní a fundátorské,
čímž docházelo k četným zmatkům a klášter tím dosti trpěl. Později se však
právo vrátilo opět ke Kravařům, po nichž jej, když
přímá linie roku 1466 vymřela, převzali jejich katoličtí příbuzní Tvorkovští z Kravař. Klášter i s
městem nejprve příslušel ke knížectví opavskému, doloženo je to ale kvůli
shoření opavských zemských knih během požáru teprve roku 1433. Jan ze Žerotína, pán na Fulneku, však
roku 1486 na základě listu, vydaného mu syny krále Jiřího z Poděbrad,
opravňujícího jej vybrat si sám správní příslušnost, vložil fulnecké panství,
tedy i klášter a klášterní vsi, Jerlochovice,
Děrné, Starou Ves, Jílovec, Bílov a Pustějov, k zemským právům olomouckým, tedy k Moravě.
Roku 1502 byly ovšem klášterní vesnice z olomouckých zemských desk vymazány a vloženy opět do desk
knížectví opavského. Když roku 1512 klášter koupil ves Lukavec
s pustou véskou Požahou,
zavázal se, že je chce zachovati v knížectví
opavském. Klášter pak tedy sídlil v markrabství moravském, statky však měl v
knížectví. Tato skutečnost dosti stěžovala právní postavení konventu. Celá léta nebylo
příliš jasno ohledně práva volby probošta. Roku 1547 píše král Ferdinand
olomouckému biskupovi Janovi Doubravskému, že neví,
komu ve Fulneku náleží volba: „Nám-li či konventu?“
Ani později za císaře Maxmiliána II. a Rudolfa II. nebyla záležitost o mnoho
jasnější, ani tito panovníci si nebyli jisti, komu právo volby patří.
Náleželo však konventu a dle dohod o konfraternitě
se hlasování účastnili i řeholníci bratrských klášterů. Z doby kolem
poloviny 16. století pocházejí záznamy o některých nepravostech, jichž se
konvent nebyl s to vystříhati. Zjevně to bylo
hlavně vlivem luterství, které se v té době, jsouc podporováno šlechtou, čím
dál více šířilo po Moravě a rozkladně působilo na mravy lidu i kněžstva.
Klášter se dosti zadlužoval a za proboštů Štěpána a Jana Kouce
v něm zůstali již jen bratří laikové, krom probošta tam nebyli žádní
řeholníci. Až v 60. letech začalo luterství ustupovat a mravy se pomalu
zlepšovaly. Během těchto pro klášter nesnadných let nebýval probošt volen,
ale jmenován biskupem. Ten také někdy rozhodl nejmenovat probošta, nýbrž jen
administrátora. Roku 1586 koupil
fulnecké panství Jan Skrbenský z Hříště, velký
odpůrce katolické víry a horlivý přívrženec Jednoty českých bratří, jemuž byl
klášter trnem v oku. Jediná fara fulnecká, při níž konal služby Boží klášter
a držela kazatele českého i německého, zůstala katolická, všechny své ostatní
patronátní fary osadil protestantskými kněžími a poddané nutil, aby kazatelům
dávali desátky, zakazoval jim účastnit se katolických pobožností a za
neuposlechnutí je tvrdě trestal. Do záležitosti se vložili i opravní páni a Skrbenský byl později donucen zabrané kostely a fary
vrátit pod klášterní správu. Ani na začátku
17. století nebyl v klášteře dostatek řeholníků, sám císař Rudolf II.
naléhal, aby se počet alumnů a řeholníků
zvýšil.Roku 1672 propůjčil papež Klement X. proboštům fulneckého
augustiniánského kláštera právo infule.[2] Prvním proboštem s tímto právem
byl Pavel Brugmann, který měl nemalé zásluhy na
vybudování nového kláštera a opravu zanedbaných klášterních dvorců. Zemřel
však ještě roku 1672. Roku 1784 byl
augustiniánský klášter císařem Josefem II. zrušen, probošt Ambrosoni se stal farářem. Roku 1407 Anežka ze Šternberka
a z Lukova, vdova po Benešovi z Kravař,
založila při škole klášterní nemocnici Všech svatých, spíše však chudobinec,
pro staré neduživé osoby, z něhož se ještě roku 1752 zemřelí pohřbívávali na hřbitově kolem kostela.[4] Dne 21. května
1400 vydal papež Bonifác IX. v Římě listinu, jíž udělil duchovní milosti
(odpustky tří let a tolikéž kvadragen, případně sto dní) všem, kteří v určité
dny roku navštíví kostel při špitále a poskytnou pomoc k výživě jeho
chudých.[5] Nemáme o tom bližších zpráv, ale lze se domnívati,
že do Fulneka přicházeli četní poutníci, aby
pomohli dárky či penězi tamějším nebožákům. Roku 1477 daroval Jan starší ze Žerotína klášternímu špitálu mlýn a dva lány polí v Jerlochovicích. O zániku zařízení se odnikud nedovídáme,
nevíme tedy, kdy k němu došlo. Zvonice
2) Původně renesanční hradební věž,
upravená před 1817 Klášter
kapucínů 2) 1674-83 v havarijním stavu. Kapucínská 288 Kostel
sv.Josefa 2) Klášterní kapucínský Kaple
bratrského sboru 2) Konec.15.stol., 1705-6 Kaple sv.Starosty se špitálem vestavěným do lodi Starý
hřbitov 2) 1660, pův.půdorys
čtyřlistu s kaplemi v koutech Kaple
sv.Rocha a Šebestiána 2) Ve středu hřbitova asi 1632 Hřbitov C) … Kostnice C) Na
hřbitově Kaple (Márnice) C) Na
hřbitově Fara C) pův. děkanství, Kostelní 111 Sloup se sousoším Nejsv.Trojice
C) 2) nám. J. A.
Komenského, 1718 Socha Nejsv.Trojice C) Na vrcholu sloupu Socha C) Na podstavci sloupu Socha C) Na podstavci sloupu Socha C) Na podstavci sloupu Socha
sv.J.Sarkandra 2) Na kašně Sousoší
sv.Jana Nepomuckého C) Na náměstí Sochy P. Marie a sv. Jana Evangelisty
ze skupiny Ukřižování C) pův. Fulnek,
sklep kapucíns. kl.; přemístěny do lapidária Muzea
Novojičínska Socha P. Marie C) Dočasně
deponována v kostele sv. Josefa, na zdi u kostela Socha P. Marie Sněžné C) Česká ul. Schodiště se sochařskou výzdobou C) spojuje
náměstí s kostelem Nejsvětější Trojice, původně mezi domy neobnovené strany
náměstí Socha C) Na bráně schodiště Socha C) Na bráně schodiště Socha C) Na bráně schodiště Socha Anděla C) Na vrcholu schodiště Socha Anděla C) Na vrcholu schodiště Socha sv.Marka
C) Na průčelí
kostela Socha C) Na průčelí
kostela Socha C) Na průčelí
kostela Socha C) Na průčelí
kostela Železný kříž C) Před
hřbitovní bránou starého hřbitova Kašna
2) 1749, se sochou sv.J.Sarkandra,
vytvořena roku 1749 Janem Jiřím Heintzem z Uničova, později z Olomouce Pomník Františka Palackého C) Masarykova
ul. Pomník Jana Amose Komenského C) Česká ul. Pomník Jana Amose Komenského C) Žákovský
háj Pomník Petra Bezruče
C) Masarykova
ul. Pomník Rudé armády C) Masarykova
ul. [Erb] C) Nad
vjezdem statku (patřícího pravděpodobně Jiřičným),
jenž stál na místě dnešního Penny Marketu, mateřské školy U Sýpky Studna C) Ve dvoře
kapucínského kláštera Zámek 2) C) Zámecký
vrch 378 Pův.hrad kol.1290, přestavěn na zámek kol.1570, věž 1631-3, obnoven po
požáru 1801-1828 Zámek na kopci nad městem na místě původního gotického hradu
sestává z horní a dolní části. Horní část je renesanční z druhé poloviny 16.
století, nejvyšší patro a věž pocházejí až z roku 1633. Po požáru roku 1801
bylo obnoveno jen severní křídlo. Dolní zámek 2) Vznikl obestavěním dolní část
opevnění. Dolní zámek je barokní, z konce 17. století. Zahradní pavilon C) Nad zámkem Palác Knurrův
C) Sborová 81 Vila Loreta č.p.281 C) Kapucínská
281 Bratrský sbor - Památník Jana Amose Komenského C) Sborová
80/11, ve Fulneku – první expozice byla
otevřena v roce 1954. Další instalace byly zpřístupněny v letech 1970 a 1992.
Památník Jana Amose Komenského seznamuje s životem a dílem J. A. Komenského
ve Fulneku v letech 1618–1621. Přiblížena je
historie bratrského sboru ve Fulneku a obnovené
církve Jednoty bratrské ochranovské od roku 1727. Radnice 2) C) 1945 zničena kromě věže
z r.1910, novostavba 1947-8 , nám. Komenského 12 pův. jen: věž Škola C) … Dům Jednoty
bratrské C) nyní muzeum a
Památník Jana Amose Komenského, národní kulturní památka, byl vystavěn roku 1407,
v roce 1612 přestavěn na modlitebnu, roku 1691 na špitál. Dům zahrnuje kapli
a obytnou budovu s renesančním portálem. Městský dům č.p.112 C) Kostelní
112 Městský dům č.p.169 C) Fučíkova
169 Městský dům č.p.170 C) Fučíkova
170 Městský dům č.p.172 C) Fučíkova
172, Městský dům č.p.308 C) Palackého
308, empírová fasáda s parapetními reliéfy Městský dům č.p.311 C) Palackého,
Dělnická 311 Textilní továrna C) 1. máje
61, býv. továrna na sukno Friedricha Pollaka, z toho jen: sklady, česárna, úpravna,
karbonizace a barevna na pozemcích 503/1, 503/2, vyšívárna na pozemku parc. č.503/3 Vila č.p.179 C) Fučíkova
179. Příklad podnikatelské reprezentativní vily postavené v novorenesančním
tvarosloví, a který je jedním z dokladů hospodářské prosperity města Fulnek na konci 19. století. Vila čp.
179 ve Fučíkově ulici byla postavena v roce 1881 pro fulneckého průmyslníka
Friedricha Pollaka. Jedná se o volně stojící zděný
dvoukřídlý dům postavený na půdorysu tvaru T. Křídlo situované podél
komunikace je nižší (jednopatrové), kryté valbovou střechou nízkého sklonu.
Příčně situované krátké křídlo je dvoupatrové, kryté mansardovou střechou s
vikýři. Vila č.p.338 C) Dělnická
338 Vila č.p.421 C) Jelení 421 |
Politický okres Nový Jíčín s.o. Fulnek 1961 Okres Nový Jíčín 2003 Pověřený městský úřad Historie C)
Město bylo
založeno pravděpodobně pány z Lichtenburku, první
zmínka o něm pochází z roku 1293. Původně s celým přilehlým fulneckým
panstvím náleželo k Opavskému knížectví. Nejdříve patřilo více vlastníkům,
mezi nimi kupříkladu Janu Jičínskému z Kravař a Fulneka do roku 1434, pánům ze Šternberka do roku 1441,
opavským knížatům do roku 1454, Janu Krumsínovi z Lešan do roku 1464, králi Jiřímu z Poděbrad do roku 1468,
Janu ze Žerotína zástavně od roku 1468 a koupí od
roku 1475. V roce 1427 bylo město dobyto husitským hejtmanem Janem Tovačovským z Cimburka. Roku
1480 bylo fulnecké panství zapsáno Janem ze Žerotína
do olomouckých zemských desk a od té doby se počítá
k Moravě, v jejímž rámci tvořilo fulnecký výběžek, zabíhající do Slezska. V
15. a 16. století působila ve Fulneku Jednota
bratrská, která zde zřídila i svou školu. V 16. století město vlastnili
nadále páni z Žerotína, Schweinitzové
z Pilmsdorfu a Skrbenští
z Hříště. Zmínky o Jednotě
bratrské ve Fulneku pocházejí již z roku 1483. V
letech 1618 – 1621 zde působil jako správce Jednoty Jan Amos Komenský, jenž
tu vytvořil několik svých děl (např. sociálněkritické
dílo Listové do nebe), mimo jiné také mapu Moravy, vydanou posléze roku 1627.
J.A. Komenský a jeho vrchnost Jan II. Skrbenský z
Hříště podporovali české stavovské povstání proti habsburskému císaři
Ferdinandu II. a proto museli v roce 1621 před postupujícím císařským vojskem
uprchnout. Třicetiletá válka
zanechala v životě města i panství hluboké stopy. Po ukončení válečných
strastí vestfálským mírem se v polovině 17. století zvýšilo platové i robotní
zatížení obyvatel ze strany vrchnosti, na vesnici se poměry vystupňovaly až k
úplnému nevolnictví. Na rekatolizaci obyvatel Fulneku
nestačil augustiniánský klášter (založený v roce 1389), proto byl roku 1668
založen ještě klášter kapucínský, jenž ve městě přetrval až do roku 1950,
naproti tomu klášter augustiniánský byl za josefínských reforem roku 1784
zrušen. V letech
1622–1788 drželi panství Bruntálští z Vrbna. Fulnek se v této době stal střediskem všech Vrbnovských statků. V roce 1638 byl městský znak doplněn
třemi zlatými liliemi s písmenem W s vrbnovskou
hraběcí devíticípou korunou. Roku 1788 panství přešlo na Karla Antonína Čejku
z Badenfeldu, zbohatlého opavského obchodníka se
suknem. Jeho vnuci panství v roce 1842 prodali Kristiánu Fridrichu Stockmarovi, jenž velkostatek roku 1855 postoupil
belgickému princi Filipovi, hraběti z Flander. Správu panství
prováděli úředníci v čele s hejtmanem. V záznamech té doby jsou uváděni
pomocní úředníci, písaři, důchodní. Od druhé poloviny 17. století nacházíme
podrobnější zprávy o výčtu zámeckých služebníků a jejich povinnostech. Uvádí
se purkrabí, obroční, lesmistr, porybný a šafář. Až
do osmdesátých let 17. století se na panství úřadovalo česky, poté již pouze
německy. Rovněž městské úřadování ovládla beze zbytku němčina, takže od
poslední čtvrtiny 18. století až do třetí čtvrtiny 19. století měl Fulnek ráz převážně německý. Nižší samosprávu a
soudnictví ve venkovských obcích vedli vesměs dědiční fojtové (rychtáři).
Pomáhali jim dva až čtyři sousedé, označovaní jako konšelé. Koncem 18.
století se ve větších obcích objevují i obecní písaři, tuto úlohu zastávali
zpravidla učitelé. Tyto poměry bez větších změn trvají až do poloviny 19.
století. Během druhé
světové války byla velká část středu města srovnána se zemí, později
probíhala obnova dle návrhů architekta Z. Sedláčka. Navzdory
válečnému zničení bylo historické jádro města vyhlášeno městskou památkovou
zónou. Železniční
stanice Fulnek je trvale uzavřena od 8. března
2009, trať mezi Suchdolem nad Odrou a Fulnekem je však v provozu.
www
odkazy literatura
a prameny 1) Administrativní lexikon obcí v
republice čsl, 1927 2) Kuča
Karel, Atlas památek ČR, 2002 C) cs.wikipedia.org (17.4.2015) fotografie |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Jaromír Lenoch © Aktualizace 17.4.2015 Předchozí editace: 3.6.2011 |