Kód CZ

Bohdašín

(Bochdaschin)

Osada: Bydlo, Rokole, Vanovka

Zvonice

S hasičkou

 

Dřevěný kříž s obrázkem

U rozcestí k Rokoli, Obstův obrázek

 

Zřícenina hradu Frymburk >> Zdroj F)

byl ze tří stran obklopen příkrými srázy, odkud by pouze ztěží mohl někdo úspěšně na hrad zaútočit. Jediné nebezpečí proto hrozilo z východní strany, kde se nacházela rozsáhlá plošina, ze které bylo možné proti hradu útočit soustředěnou palbou z praků.

Proto byla proti této hrozbě postavena mohutná štítová věž, která se stala dominantou hradu a která činila hrad v rámci českých hradů zcela unikátním. Svérázné bylo i vlastní řešení věže. Přízemí a první patro bylo zcela plné, provedené v kompaktním zdivu, což by v případě dobytí hradu zcela zabránilo možnosti provrtání se dobyvatelů do nitra věže, i její destrukci pomocí ohně nebo výbuchem střelného prachu. Teprve horní část věže byla obytná. Vchod do těchto obytných částí nebyl při zemi, ale z některého z přilehlých (nejspíše dřevěných) stavení.

Věž nebyla přesně kruhová, ale tvar byl tvořen zvláštní okrouhlou křivkou, na vnější straně zpevněnou vysokým soklem a dovnitř hradu nahraženou v místech, kde se připojovaly hradby, křivkou vydutou, místo převládajícího kruhu vypouklého.

Celý hrad sestával ze dvou částí. Přes padací most se jedinou přístupovou cestou od městečka Hrádku přicházelo k přední bráně a skrze ni do dolního hradu nebo-li předhradí. Zde byla vybudována všechna stavení, kromě samého obydlí panského a zásobáren. Tady byly i konírny. (Nyní zde stojí hájovna).

Po dalším mostě (říkalo se mu zadní) se přešlo branou kolem rozsáhlých sklepů do horního hradu. Tento horní hrad měl podobu obdélnou a byl ukrytý za asi 10 metrů vysokou kamennou hradbou (dodnes relativně dobře zachovalou). Vedle již popsané věže zde byly světnice pro panstvo a hradní kuchyně. Na nádvoří stála čtverhranná, ve skále tesaná studna, asi 30 sáhů (tj. 53 metrů) hluboká. Tato studna, která prý dávala velmi dobrou vodu, zabezpečovala i v době obléhání obráncům hradu neomezený přísun vody.

Před hradem stál pivovar se sklípkem, u řeky Olešenky (tehdy zřejmě zvané Mlýnský potok) byl zřízen hamr na zpracování železné rudy. V okolí hradu bylo mnoho zahrad a pasek, které byly pronajímány lidem, kteří tu seli obilí a sekali trávu.

K hradu patřily tyto obce:

Městečka Hrádek a Olešnice a vsi Dlouhé, Sněžné, Tis, Bystré, Janov, Nedvězí, Dobřany, Ohnišov, Vanovka, Bydlo, Kounov, Slavoňov, Bohdašín, Rovné, Provoz, domašín, Myškov, Ves Nová v Horách, Lhota.

image012.jpg http://www.petrjanecek.cz/obrazky/denik/2013/orlicke_hory1/07.JPG

 

Chalupa

http://foto.turistika.cz/foto/9272/3510/full_9d4c20_119155.jpg

 

Chalupa č.p.6

Bohdašín č.p.6.jpg

 

 

Zpět na okres

Panství Frymburk

 Politický okres Nové Město n.M. s.o.Nové Město n.Metují

1961 Okres Rychnov nad Kněžnou

2003 Pověřený městský úřad

 

znak obce Bohdašín

Historie obce

Obec Bohdašín patřila kdysi k panství frymburskému. První zmínka o této historické dominantě nejbližšího okolí uvádí jako držitele jakéhosi Matouše z Frymburka neznámého rodu, jenž roku 1354 dosazoval k olešnickému kostelu nového kněze. Nelze s jistotou říci, kdy a kým byl hrad vystavěn. Avšak jeho hrubá věž a prostá složitost (schází zde palác a čelední dům) ukazují na nejstarší způsob stavění hradů (např. v Německu už před koncem 12. století). Původně asi patřil některému pánu z Náchoda, z větve bohatých a mocných Hronoviců, jimž zdejší krajina náležela.

Dřívější hrad nesl pouze název Hrádek. Teprve roku 1415 uvádějí rozličné prameny, že Jan Městecký z Lichtenburka koupil tzv. Frimburk (Freidenburg) od pana Jaroslava z Riesenburku pomocí lupu, který získal přepadením opatovického kláštera. Roku 1425 jej stihla msta husitů za to, že 3.1.1424 přepadl u Skalice Žižku. Ti hrad Frymburk i Opočno po třínedělním obležení dobyli a pobořili. Po jeho smrti připadl hrad i Opočnu panu Jiřímu z Dubé a Viesenburku a jeho dědicem se stal Petr Svojše z Opočna, známý a statečný obhájce Tábora proti králi Albrechtovi.

V okolí Bohdašína a Bydla se okolo roku 1446 dobývala železná ruda a stavěly se hamry. Název obce je prý odvozen od pozdravu horníků, kteří zde železnou rudu těžili. „Boh-dá-šín“ mělo údajně znamenat přání úspěchů v dolování rudy.

První písemnou zmínku o Bohdašíně nacházíme v roce 1534, kdy Achiles Anděl z Ronovce prodal hrad Frymburk s okolními vesnicemi Janu Trčkovi z Lípy a na Lipnici za 2750 kop českých grošů. Ve smlouvě roku 1537 se uvádí, že Jan Trčka z Lípy a Zdeněk pán Vlašimský rozdělili panství frymburské tak, že nedělitelným majetkem měl zůstat hamr a veškerá železná ruda v zemi. Dále se ve smlouvě doslovně uvádí: „Item wes Bohdašín a lidé usedlí tyto: WašejK Brož, Kalášek, Mareš a Jan Šejnoha s platy na nich, krom na Jarošovi zůstávají k tomuto dílu platu ročního peněžitého 9 grošů 2 peníze české, slepici a Hrobcovi ovsa dva a půl korce věrtel, roboty zemní 6 dní a wajec 12.“

Koncem 16. století ztrácí postupně Frymburk na významu. V urbáři panství opočenského se můžeme dočíst toto (r. 1598): „Zámek Frymburk prostředně vystavěný, na kterémž žádný na ten čas nebydlí, však kdyby se spravil a jej pokoji opatřili, mohl by poctivě páni na něm času marného – neb je na něm zdravé povětří – bydleti.“ 17.století a jeho bouřlivé události (selské povstání roku 1626 a později řádění Švédů a Sasů, kteří hrad vypálili), znamenalo jeho

neodvratnou zkázu.

Podle zápisu v opočenském urbáři z roku 1537 jsou v Bohdašíně uvedena tato jména usedlíků, sedláků a zahradníků: Jíra Kopeckej, Bartoň Warvas, Vondra Podskalův, Urban Pitrů, Matěj Kalášek, Adam Láník, Jan Krejčů, Jan Luniak, Jan Šverc, Jíra Hrudíkův, Pavel Brož, Vít Rejhalec, Martin Kruchta, Kašpar Němců             

Mimo to byly v obci tři chalupy, jejichž majitelé se neuvádějí, protože nekonali robotu a neplatí žádné dávky. Tato jména chalupníků se uvádějí až v roce 1598, byli jimi Jan Žampach, Jan Dvořák a Tomáš Vicenc. Dále se v urbáři uvádí:

„Anno 1646 16. May vyzdvižena pec na šmalcování železa pod zámkem Frimburkem, v níž jmenovaného dne první kus neb spousta ulita a hamry kující pode dvorem Volešnickým téhož léta 1. Juli počátek kování se stalo za hraběte Rud. Collorado pána na Opočně a Jana Rašína z Riesenburku, hejtmana téhož panství.“

V roce 1650 se připomíná, že Nový Hrádek tvoří společnou rychtu s vesnicemi Bohdašín, Tis, Rzy, Dlouhé. Rychtář pro naši obec byl tehdy v Novém Hrádku do roku 1750.

Následky rekatolizace byly patrny citelně i v našem okolí. Dne 19.10.1651 napomínal hrabě Rudolf Colloredo svého hejtmana, aby nebyl nikdo násilím nucen k přestoupení na katolickou víru, protože v té době na 500 poddaných zběhlo do Slezska. Tehdy se také z Bohdašína vystěhovali sedláci Klamta, Doležal, Ďurvík a jiní.

Roku 1721 za hraběte Jeroníma Colloredo byla na Novém Hrádku zřízena fara, k níž připadla kolutára slavoňovská. K nové faře byla připojena i obec Bohdašín. Se Slavoňovem zůstala farnost hrádecká spojena do 30.1.1787, kdy zde byla zřízena samostatná duchovní správa. Pro zajímavost uvádíme desátek hrádeckého faráře z filiální kostelní osady slavoňovské z obce Bohdašín: 62 vajec, 25 zimní lnu, 16 koláčů, 46 liber másla a sýra.

Přehorlivým ve stíhání kacířů byl p. František Matéřovský. Pod jeho výslechem se ocitl i Mikuláš Matějů, sedlák z Bohdašína (13.12.1727) za přechovávání kacířských knih. Tresty pro ty, u nichž byly takové knihy nalezeny, byly kruté – až několik měsíců obecní práce.

Roku 1822 si pořídila naše obec zvon. Byl ulit v Hradci Králové, vážil 135 liber, stál 256 zlatých a jmenoval se Antonín. Zvonici vystavěli bratři Bělohrádkové roku 1826. Do té doby byl zvon uložen ve sroubku u Čejpů.

Od roku 1829 se v obci začíná provozovat domácké ruční tkalcování, ??? kteří zpracovávali bavlnu dodávanou faktorem Janem Ptáčkem z České Čermné.

V roce 1848 bylo v Bohdašíně 61 domů a 419 obyvatel, ve Vanovce 11 a 60 obyvatel.

19. ledna r. 1908 si občané obce ustavili spořitelní a záložní spolek – kampeličku. Klidný život v obci narušila 1. světová válka. Z naší obce bylo povoláno 70 mužů, z nichž se jich 13 nevrátilo: Andrš Rudolf, Mádr Jaroslav, Andrš Rudolf, Martínek Jan, Linhart Josef, Kasnar Petr, Bareš Josef, Linhart Josef, Vanžura Karel, Ptáček Josef, Effenberk Stanislav, Špaček Alois, Andrč Jan.

Za války přišla obec o svůj zvon, jenž byl v prosinci roku 1917 odebrán pro válečné účely. Nový byl pořízen až v roce 1921. Po válce se pomalu rozbíhal i společenský život v obci. 4. ledna 1920 byl založen čtenářsko-ochotnický spolek národní osvěty, který čítal 28 členů zakládajících a 26 přispívajících. První divadelní hra „Hrany“ byla sehrána 14. března 1920.

Při sčítání obyvatel v roce 1930 bylo v Bohdašíně 442 obyvatel. Z toho Vanovka 49, Bydlo 59, Bohdašín 335. V obci bylo ustaveno družstvo pro rozvod elektrické energie a 7. srpna 1937 se poprvé svítí elektrickými světly.

Velmi těžce zasáhla do života obce okupace. Povinné odvody, kontroly, rekvizice se stávají nesnesitelnými.

31. března 1942 byl znovu odvezen zvon pro vojenské účely. Po atentátu na Heidricha německé vojsko obstoupilo celou vesnici a prohledávali dům od domu. Hledali partyzány a vysílačku, která skutečně pracovala, ale v Bohdašíně u Červeného Kostelce. Ani to však nestačilo. Totální nasazení postihlo mnohé naše občany. Do říše jsou posláni: Švec Josef, Macháně Josef, Vymetálek Josef, Škoda Jan, Hrudík Václav, Rudolf Josef a Švorc z Vanovky. V obci se přeživují partyzáni a ruští zajatci, kteří pracují v blízkém okolí (Žakši, nyní Polsko). Přestože se již blíží osvobození od východu, jsou z obce v prosinci 1942 mobilizováni na zákopové práce do Rakouska tito občané: Škoda Jan, Mach Josef, Štěpán Jan, Linhart Josef, Hylenka Josef a Smola Vladimír. V dubnu roku 1945 jsou odváděni ještě další muži na práci na protitankových barikádách k Novému Hrádku, Ohnišovu, Slavoňovu, Rzům a Lužanům, kde pracují pod dohledem německých vojáků.

V prvních květnových dnech jsou v obci ustaveny ozbrojené hlídky, které odebírají prchajícím Němcům zbraně a střelivo. Zároveň je vytvořen i revoluční národní výbor. Ráno 10. května vítá naše obec Rudou armádu u silnic „V Hlinkách“ ve směru na Dobrušku a Nové Město nad Metují.

 

Rok

obyv.

domů

1850

 

 

1927

484

 

1930

 

 

1947

 

 

1961

 

 

1970

 

 

2001

 

 

 

literatura a prameny

1) Administrativní lexikon obcí  v republice čsl, 1927

 

A) bohdasin.cz (17.8.2014)

C)  cs.wikipedia.org (17.8.2014)

D) rkc-jestrebihory.pontte.eu (17.8.2014)

E) schoenstatt.cz (17.8.2014)

F) novy-hradek.cz (17.8.2014)

G) bihk.cz (17.8.2014)

 

 

Kód CZ

Bydlo

 

 

Kód CZ

Rokole

Kostel Panny Marie Zdroj C) Zdroj D)

Pseudogotický kostel zasvěcený Panně Marii Rokolské dal postavit v roce 1930 továrník František Přibyl z Nového Města nad Metují na pozemku, který mu patřil. Ve spodní části si připravil pro sebe a svou rodinu hrobku, do níž však dosud nebylo dovoleno nikoho pohřbít. Pro různé průtahy a poté světovou válku byl kostel posvěcen teprve 19. srpna 1945.

 

 

Kaple Matky Boží třikrát podivuhodné Zdroj C) Zdroj D)

"Betlém", 1997. Kopie původní kapličky v Schönstattě. Je to 143. schönstattská kaplička na světě a nese ideál - poslání Betléma.

Kaple v Bohdašíně 02.jpg

 

Kaple Nejsvětější Trojice  Zdroj C)

v domě Mariiných sester

 

Kaple Panny Marie  Zdroj C)

u studánky, 1859. Dna místě dřevěná kaple roku 1859 byla současná kaple zděná. Nad jejím oltářem je zavěšen milostný obraz Panny Marie – Královny s Ježíškem na klíně. Nápis na oltáři: "Nic než tebe – nic bez nás" vyjadřuje tzv. úmluvu lásky, kterou zde s Pannou Marií roku 1939 uzavřela první skupina českých kněží po vzoru Mariánské družiny P. Josefa Kentenicha v Schönstattě. (Rokolská kaplička se tím stala kolébkou, domovem a duchovním centrem schschönstattského hnutí v našich zemích; zvláště od roku 1953, kdy tu byl umístěn trezorový svatostánek, se zde konají mariánské eucharistické adorace.)

http://www.bihk.cz/repository/images/_katalog/fotografie-kostelu/rokole-panny-marie-u-studanky_velka.gif 

 

Ochoz „Loreta“ Zdroj D)

V dřevěném zalomeném podloubí rozvěšeny obrazy sedmi  bolestí Panny Marie.

 

Provinční dům Zdroj D)

2000, žije zde asi 20 sester. Architektonicky podřadná budova s kaplí.

 

Socha Panny Marie  Zdroj C)

Před ochozem, 1921

 

Křížová cesta Zdroj D)

1874, na protějším svahu než kostel, s litinovými reliéfy, poslední zastavení, kaple Božího hrobu, zchátrala před 1930, zbořena.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/K%C5%99i%C5%BEov%C3%A1_cesta-Rokole.JPG/1280px-K%C5%99i%C5%BEov%C3%A1_cesta-Rokole.JPG 

 

I.zastavení

Rokole-křížová cesta -I.JPG

 

II.zastavení

Rokole-křížová cesta -II.JPG

 

III.zastavení

Rokole-křížová cesta -III.JPG

 

IV.zastavení

Rokole-křížová cesta -IV.JPG

 

V.zastavení

Rokole-křížová cesta -V.JPG

 

VI.zastavení

Rokole-křížová cesta -VI.JPG

 

VII.zastavení

Rokole-křížová cesta -VII.JPG

 

VIII.zastavení

Rokole-křížová cesta -VIII.JPG

 

IX.zastavení

Rokole-křížová cesta -IX.JPG

 

X.zastavení

Rokole-křížová cesta -X.JPG

 

XI.zastavení

Rokole-křížová cesta -XI.JPG

 

XII.zastavení

 

XIII.zastavení

Rokole-křížová cesta -XIII.JPG

 

XIV.zastavení

Rokole-křížová cesta -XV.JPG

 

Socha Anděla

U kaple

 

Železný kříž

Za kaplí

 

Dřevěný kříž

Vedle dřevěné „Lorety“

 

Studánka

Pod kaplí

 

 
Historie Zdroj D)

Podle legendy zabloudilo ve zdejších hlubokých lesích (rokli) děvčátko. Ve velké tísni se obrátilo o pomoc k Panně Marii. Ta se dívce zjevila a vyvedla ji za ruku z lesa ven. V místě zjevení vytryskl pramen a vznikla tu studánka, jejíž voda, podle druhé legendy, uzdravila slepého synka lesníka. Zbožní ctitelé Matky Boží zavěsili nejprve na strom u studánky mariánský obrázek a později zde vystavěli dřevěnou kapli, která byla v roce 1859 nahrazena kaplí zděnou.

O rok později sem byl zavěšen obraz P. Marie s Ježíškem od malíře Klemense známý pod titulem Panna Maria Rokolská. Podle něho zhotovil novoměstský sochař Marek sochu Panny Marie do kostela, který dal v roce 1930 postavit továrník Přibyl na svém pozemku. Tento kostel byl posvěcen v roce 1945. Vedle kostela stojí dřevěná stavba „Loreta“, kde můžeme vidět obrazy sedm bolestí Panny Marie v podání lidového umělce. Protože se poutníci rádi modlí křížovou cestu, byla postavena na protějším zalesněném svahu již v roce 1874.

V srpnu 1939 našla svůj duchovní domov v této kapličce skupina mladých českých bohoslovců a kněží, kteří poznali schonstattské hnutí a jeho zakladatele P. Kentenicha. S nadcházející válkou nemohli již putovat do Schönstattu, proto hledali způsob, jak přenést tuto mariánskou spiritualitu do Čech. Našli zapomenutou rokolskou kapličku, která po letech vypadala jako skladiště „zbožného harampádí“ a v ní, podobně jako P. Kentenich a jeho svěřenci v Schönstattě, uzavřeli 11. 8. 1939 úmluvu lásky s Pannou Marií. Slova „Nic bez tebe, nic bez nás“ vyjadřují stěžejní myšlenku této úmluvy.

Od té doby se stala Rokole kolébkou a centrem schönstattského hnutí u nás. V této malé kapličce, která postupně měnila svou tvář až do dnešní podoby, se darovalo svou osobní úmluvou lásky k Panně Marii mnoho dalších. Nabídli Matce Boží své práce, modlitby a oběti, sebe sama, aby Maria z tohoto místa bohatě rozdílela milosti, přitahovala mladistvá srdce a vychovávala je ve svaté všedního dne. Hnutí, jehož cílem je nábožensko-mravní obnova světa zapustilo v Rokoli hluboko kořeny.

Postupně se rozvíjely jednotlivé složky schönstattské rodiny. V roce 1941 odešla do Německa první česká dívka, která se rozhodla stát sestrou - členkou sekulárního institutu Schönstattských sester Mariiných, v roce 1944 ji následovala další a po válce prožívalo ve Švýcarsku svůj noviciát sedm děvčat z Čech. Přišel „vítězný únor 1948“. Protože sestry neuvažovaly o emigraci a věděly, že je - jak řekl jejich zakladatel – „jejich místo u národa, zvláště, když trpí“, vrátily se domů a začaly působit v jižních Čechách. Po likvidaci řádů přešly do civilu a musely opustit Českobudějovickou diecézi.

Odešly většinou do továren a dělnických zaměstnání. Část se dostala do blízkosti Rokole. Sestry bydlely v malé chaloupce na Novém Hrádku a tajně se staraly o rokolskou kapličku. Po policejním zátahu v roce 1957 se jich 7 dostalo do vězení. Společnost sester ale pracovala dál. V období pražského jara se začalo uvažovat o stavbě domku v Rokoli. Jeho stavba byla i přes nepřízeň dalších poměrů dokončena v rocel974. Tento „domeček“ se stal domovem nejen pro sestry, ale i pro ostatní členy schönstattské rodiny.

Kód CZ

Vanovka

(Vanůvka, Wannow)

 

Železný kříž

Bohdašín, Vanovka, crucifix.jpg

 

 

 

 

 

 

Jaromír Lenoch ©  Aktualizace 6.2.2021

Předchozí editace: 17.8.2014