Kod CZ 5743 Jaroměřice
Kostel Všech svatých je nestarší stavební památkou v obci. Byl
zbudován asi ve 12. století v gotickém slohu. Hlavní přestavba byla provedena
roku 1804. Boční starobylé kaple byly zachovány. Po pravé straně ve zdi kněžiště
je náhrobní kámen s vyobrazením Jar. Jana, rytíře z Linhartic,
který sídlel na jaroměřickém zámečku. Na náhraobním
kamenu je také letopočet 1562 (rok jeho úmrtí) Tento kostel býval farním. Po
husitských válkách duchovní správa v Jaroměřicích zanikla. V 16. století (až
do roku 1620) zde působily českobratrští duchovní. Potom byli Jaroměřičtí
přiřazeni do Biskupic a do Jevíčka a odtud vyfařeni roku 1783. Od roku 1714
byl kostel Všech svatých filiálním kostelem nově zbudovaného kostela na
Kalvárii, kde byla ustavena prozatímní duchovní správa. Roku 1809 byla
povýšena na faru. Matriky jaroměřické farnosti (Jaroměřice, Nový Dvůr,
Úsobrno) jsou od roku 1784. Výklenková
kaplička Na návsi před kostelem,
s kamenným reliéfem Kalvárie 1700, s pilátovým
domem. Nejvýznamnější osobou z rodu Subířů z Chobyně byl bezesporu
František Michal Šubíř, svobodný pán z Chobyně (nar. 14. 12. 1680 v Jaroměřicích, zemřel 3. 1.
1738 v Jaroměřicích). Byl velmi zbožný a ve svých těžkostech se vždy utíkal
trpícímu Spasiteli. Tak tomu bylo také tehdy, když jeho manželka, Jana Saková
z Bohuňovic, se při porodu jejich prvního dítěte tři dny svíjela v bolestech
a lékaři již byli zcela bezradní. Tehdy se manželé v této těžké chvíli
obraceli v modlitbách ke kapli na kopci a slibovali, že přežije - li paní
toto nebezpečí, rozšíří kapli na kopci na kostel. Zásluhu o vybudování celého
komplexu má moravskotřebovský františkán Jeroným Weith,
který v jaroměřickém kopci shledal podrobnosti s jerusalémskou
Golgotou. Ten přesvědčil manžele Šubířovy ke zcela mimořádnému dílu -
vystavět na vrcholu jaroměřického pahorku chrám, který měl obsahovat všechna
tajemství umučení Páně podle vzoru jerusalémské
hory Kalvárie a křížovou cestu, vedoucí z obce na vrchol. Jako autor projektu
se uvádí J. Santini. Základní kámen byl položen
roku 1712 na svátek Nalezení svatého kříže 4. května. Kostel byl zasvěcen
"Povýšení svatého kříže" a v den tohoto svátku 14. září 1713
vysvěcen. Chrám je postaven ve vrcholně barokním slohu. Kostel Povýšení sv.Kříže Když v roce 1708 získal Jaroměřice František
Michal August Šubíř z Chobyně,
rozhodl se vybudovat v blízkosti městečka poutní místo (jako poděkování za
záchranu života své mladé ženy při porodu). Dal si poslat z Říma plán
jeruzalémské baziliky a pověřil františkána Jeronýma Veitha
(z Moravské Třebové), aby vyhledal místo podobné jeruzalémské Kalvárii,
kterou dotyčný kdysi navštívil. Postupně vznikal pozoruhodný komplex staveb,
na jejihcž projektování měl zásadní podíl Santini, jenž stavebníkovy záměry přeformoval svou
nezávislou koncepcí. Provádějícím stavitelem byl brněnský František Benedikt
Klíčník. Severozápadně před vlastním poutním areálem vyrostla až v letech
1730 – 1731 budova kněžské rezidence, nepochybně podle starší architektovy
předlohy, jak prozrazuje její půdorys ve tvaru ondřejského kříže. Poutní
místo zaujímá obdélné prostranství ve směru západ – východ, ohrazené ambity,
na podélných stranách vždy se třemi kaplemi. Vstupuje se do něj na západě
tzv. Pilátovým domem, bránou mezi dvěma hranolovými věžemi, na níž je na
balkóně umístěno sousoší Ecce homo. V podélné ose pak následuje čtvercová
hrobní kaple Panny Marie a za ní Betlémská kaple s hrobní Kristovou kaplí v
patře, volná kopie stavby v Jeruzalémě. Soubor budov vrcholí na východě Santiniho poutním kostelem Povýšení svatého Kříže z let
1712 – 1713. Areál představuje jedinečný příklad mystického barokního
divadla, působícího psychicky i fyzicky na věřícího, který jím procházel a
jehož bezprostřední podíl na obřadech vrcholil v poutním chrámu. Podoba chrámu je výsledkem adice rozmanitých
prostorových částí. Jádro tvoří dva příčně spojité trojlisté útvary, k nimž
na východě přisedá těleso na půdoryse konvexního čtverce a na severu
čtvercová sakristie s oratoří v patře. Jistý exotismus ve skladbě svatyně
vzešel asi ze záměru stavebníka napodobit proslulou stavbu z církevní
historie ve vzdálené zemi. Fasády jsou tvořeny plynule probíhajícím konvexně
konkávním pláštěm zdiva, jehož dynamiku podtrhuje plasticky vyložená korunní
římsa, tvar a římsa průčelního štítu a expresívní formy říms nad portálem a
okny. Trojlistý motiv v dispozici kostela tu byl realizován záhy poté, co se
poprvé objevil v gotizující kapli na plánu pro plaské cistrciáky. Getsemanská zahrada Hned po dokončení hlavního chrámu pokračovala stavba dalších
objektů, především výstavba další chrámové prostory, při-stavěné k zadní
straně hlavního chrámu. Tato prostora se nazývá "Getsemanská
zahrada" nebo také "Křestní kaple", kde je provedena zvláštní
omítka na způsob jeskynních tvarů. Vstupní brána "Ecce homo" Do poutního areálu, obehnaného vysokou zdí, se
vchází na jeho západní straně po širokých kamenných schodech kovovou tepanou
branou, umístěnou rnezi dvěma hranolovými plochými
věžicemi. Kaple hrobu Panny Marie
Čtvercová,
prosté stavení. Kaple hrobu Kristova
Volná
kopie stavby v Jeruzalémě. Obdélná, patrová. Betlémská kaple
Pod zemí pod kaplí hrobu Kristova, přístupná po
dvou šnekových schodištích ve věžovitých přístavcích. Uvnitř mramorové
plastiky Obvodová zeď
Je
přízemní, i když značně vysoká, původně pokrytá břidlicovou krytinou, z
vnitřní strany je členěna 10 lichými arkádami. V kaplích byly malby ze
života Krista. Při rekonstrukci zničeny. Ambitová kaple
První
vlevo od kostela s malbou…., malba zničena při rekonstrukci 2010 Ambitová kaple
Druhá
vlevo od kostela s malbou…., malba zničena při rekonstrukci 2010 Ambitová kaple
Třetí
vlevo od kostela s malbou…., malba zničena při rekonstrukci 2010 Ambitová kaple
První
vpravo od kostela s malbou…., malba zničena při rekonstrukci 2010 Ambitová kaple
Druhá
vpravo od kostela s malbou….,
malba zničena při rekonstrukci 2010 Ambitová kaple
Třetí
vpravo od kostela s malbou…., malba zničena při rekonstrukci 2010 "Galerie" sem
byli pohřbíváni obyvatelé Kalvárie Fara Mimo ohrazený poutní areál byla vybudována další
významná kalvárská stavba v půdorysu tvaru ondřejského kříže - fara a Loretánská
kaple. Dne 24. 5. 1730 byl položen základní kámen ke stavbě. Když byla roku
1731 postavena část budovy, konalo se 4. listopadu slavnostní uvedení
duchovních správců do ní. Ve třetím křídle směrem ke kostelu, přistavěném ke
dvěma již stojícím ramenům fary v roce 1742, je Loretánská kaple Panny Marie
Ustavičné Pomoci s vlastní Loretou po straně. Pod Loretánskou kaplí je
hrobka, kde byli ukládáni kalvárští duchovní a případně další obyvatelé fary. Kaple
P.Marie Loretánské 1730-1 u rezidence, Při moru, který v oblasti zuřil roku Rezidence jižně od Jaroměřic (připomínaných již 1075)
vypíná se strmý kopec opředený lidovou pověstí o zlém duchu Kudrmanovi. V r. 1664 byl zde postaven kříž, u kterého se
konaly pobožnosti. Kolem r. 1680 byla na témže místě postavena, majitelem
jaroměřického panství Františkem Juliem Šubířem,
rytířem z Chobině, jako poděkování za odvrácení
morové nákazy a byl zasvěcen ochráncům proti moru: sv. Fabiánu, sv.
Šebestiánu, sv. Rochu a sv. Rozálii. Zakladatelem
dnešní "Hory Kalvarie" byl syn Šubířův František Michal Šubíř
(1680-1738), který na poděkování za záchranu života při porodu své mladé ženy
Johanky, chtěl rozšířit stávající kostel. Na doporučení františkánského
poutníka ze Svaté země P. Jeronýma Veitha z
Moravské Třebové, který na jaroměřickém kopci shledával určitou podobu s jerusalémskou Golgotou, byl vybudován na místě původního,
krásný barokní kostel titulu Povýšení Svatého Kříže a v den svátku 14. září
1713 vysvěcen. Jeho ústředním bodem je hlavní oltář s obrazem Vykupitele
(Salvátora) posvěcený v Římě v kostele "ad Sancta
Sanctorum" (Svatyně Svatých) kde visí
originál. Postupně byly vybudovány další sakrální objekty s mnoha biblickými
upomínkami na Kristovu mučednickou smrt. Do poutního areálu obehnaného
vysokou zdí se vchází branou, umístěnou mezi dvěma věžemi, nad ní je výjev,
kterým Pilát ukazuje lidu ztýraného Krista - Ejhle člověk (Ecce Homo).
Pozoruhodná je křížová cesta, jejíž začátek je v Jaroměřicích u kostela Všech
Svatých (14. stol.) v kapli umístěnou do západního rohu ohrazení, s křížem a
nástroji Kristova umučení, tzv. Pilátův dům. Trasa pokračuje po svahu kalvárského
kopce (modrá značka) kolem sedmi zastavení (IX) u kostela (X, XI). V kostele
je to zvláštnost proti běžné křížové cestě se XIV zastaveními; byla pro ni i
jiná pobožnost. Mimo ohrazený poutní areál vybudoval zakladatel v blízkosti
druhou stavbu v půdorysném tvaru ondřejovského kříže: dvě ramena (k Jaroměricím) tvoří farní budovu, ve třetím křídle je
Loretánská kaple. V duchu barokní pobožnosti byly pro Kalvárii získány
ostatky sv. Feliciana (1735) mučedníka z doby
prvních křesťanů z katakomb a založeno Arcibratrstvo
Nejsvětějšího Vykupitele (účel duchovní a sociální). Obdobný spolek - kromě
Říma - byl ještě v Krakově. Býval zde i sbor choralistů (hudba, služba v
kostele aj.). Poutní tradice je značná - dá se doložit až 140 míst odkud
skupiny poutníků přicházely, nebo později přijížděly; značný počet byl i
německých poutníků. Josefinským zákazem poutí tyto na čas ochably (kostel
zůstal zachován), ale neustaly a pokračují dodnes. Hora Kalvaria
vstoupila i do literatury historickým románem Svítání od jaroměřického
spisovatele Dr. Frant. Odvalila (1927). Poutníku,
který žiješ na přelomu tisíciletí, obklopený technickými vymoženostmi, pokus
se jednou přijít na poutní místo "per pedes"
jako v dobách apoštolských s cílem spolehlivého nalezení hlubiny všech ctností
na místech k tomu určených. Dva
hřbitovy farníků z Úsobrna a Skelné huti u Usobrna. Kámen pomazání těla Kristova - "Lapis Uncti-onis"
Znázorňuje
místo, kde byl Kristus před pohřbením pomazán. Je chráněn kovovou ohradou. Kamenný kříž Na návsi Socha sv.J.Nepomuckého Na návsi Sousoší Cyrila a Metoděje Před sochou sv.Trojice Sousoší Ecce Homo Nad bránou pilátova
domu- vstupu na Kalvárii Smírčí kříž Před Cyrilometodějským sousoším Torzo soklu V parčíku u památníku padlým Křížová cesta Stejně jako k původní Kalvárii Jeruzalémské, tak
i ke Kalvárii Jaroměřické patří křížová cesta. Tato pozoruhodná cesta
barokního provedení začíná v obci u kostela Všech svatých samostatné kapli,
umístěné mimo kostel v západním rohu ohrazení, nazývané "Pilátův
dům", Trasa pokračuje po svahu kalvárského kopce zastavení 2 - 8 -
kamenné pískovcové sloupy pyramidálního tvaru) ke kostelu Povýšení Svatého
Kříže na Kalvárii. Na nádvoří kostela je zastavení 9 ve formě obrazu,
poslední dvě zastavení (zastavení Kříž Jižně od obce se vypíná sice nevysoký, ale až k samým domům
sahající strmý kopec, vysoký cca Kamenný kříž Před rezidencí, Kameník J.Odehnal,
1929. Památník padlým V parčíku na návsi Památník letců Zde 26.5.1949 tragicky zahynulo 7
československých letců:•poručík Margetin Leopold,
•rotmistr Gubarjev Jindřich, •četař Tuček Miroslav,
•dorostenec Beneš Antonín, •dorostenec Ďurčo
Rudolf, •dorostenec Drgoň František, •dorostenec
Daněk Josef Tvrz Nad obcí, renesanční, sgrafitová výzdoba,
kol.1592 přestavbou tvrze. na počátku století 16., kdy se obec stala centrem
samostatného panství, byly podmínky pro vznik jednoduché tvrze. Ta sloužila
jako rezidence svých majitelů (Bílští z Kařišova, Zástřizlové, Šubířové z Chobyně) až do roku
1735. Poté sloužil k nejrůznějším hospodářským účelům (např. palírna) Po roce
1945 slouží potřebám obce. Dvůr Proti tvrzi Dům osvěty Původně součást hospodářství zámku Rovnerovo velkouzenářství Roku 1880 bylo na tomto místě založeno parní
uzenářství Eduarda Rovnera a jeho synů. Tato firma
vznikla z malého řeznictví pod Kalvárií, které profitovalo jako řada jiných
jaroměřických podniků z potřeb návštěvníků kalvarských
poutí. Brzy proslulo, zvětšilo se na velkouzenářství a zřídilo si filiálky v
Brně, Olomouci, Jevíčku a Prostějově. Bylo to především díky podnikatelskému
úsilí Eduarda Rovnera, narozeného 28. 4. 1853 v
Jevíčku, který roku 1889 rozšířil výrobu zakoupením vedlejšího Fišerova
gruntu. Výrobky firmy s názvem „Vývoz šunek a parostrojní
uzenářství Eduard Rovner v Jaroměřicích u Jevíčka“
se tehdy vyvážely až za zemské hranice, hlavně do Vídně. Zboží se naložilo
večer na zvláštní vagon a ráno již bylo ve Vídni připraveno k prodeji. Roku
1949 převzala tento kdysi největší jaroměřický podnik Jednota, dále se zde
poráželo a vyrábělo, ale roku 1952 tu byl již jen výsek a lednice. Roku 1958
zde byla zřízena samoobsluha potravin. Dnes se tu nachází zčásti soukromý dům
a zčásti masna. Vila Skřípských Léčitel, původně secesní a historizující, utilitárně zbavena
štukové výzdoby. Vila Dnes součást družstva
Vila Pod Kalvárií, secesní Hostinec Na návsi, moderní [Hostinec] Na Kalvárii Kubů Hostinec Obecní Hostinec Hotel u Friedlů Hostinec U Vyšinků Sportovní hala Moderní architektura s dřevěným ohýbaným obkladem Železný most Silniční, v centru obce |
Panství Moravská
Třebová 1850 Politický okres
Moravská Třebová, s.o. Jevíčko 1949 okres Moravská
Třebová, Brněnské kraj 1961 Okres Svitavy Historie obce
Původní
osídlení Jaroměřic bylo slovanské. Ves založil pražský a olomoucký biskup
Jaromír, bratr českého krále Vratislava, mezi roky 1080 – 1090.
Až do založení
Jevíčka byly Jaroměřice poslední větší osadou před lesem na cestě z Moravy do
Čech, byla zde proto zemská celnice, zvaná “úsobrnská”
(okolní krajina byla nazývána “kraj úsobrnský”). Jaroměřický
statek byl v letech 1088 – 1436 majetkem pražského biskupství. (U této vsi
byl roku 1145 přepaden olomoucký biskup Jindřich Zdík údělným znojemským
knížetem Konrádem. Šťastně však unikl, i když dvorec, v němž nocoval, lehl
popelem.) Asi roku 1421
dostal Jaroměřice od krále zástavou Jiří ze Šternberka a roku 1437 Jan Tovačovský z Cimburka. Roku 1477
zastavil Ctibor Tovačovský z Cimburka
Jaroměřice pánům Janu a Bočkovi z Kunštátu. Po nich získal
panství Kuneš Naksera z Chotěvic.
Později držel ves
Ctibor Tovačovský, přední moravský politik a právník, po něm pak Adam Tovačovský z Cimburka. Po jeho smrti
přešlo panství na Hynka Smidarského z Újezda. Roku 1510 je
dostal Petr Šedík z Kunčiny
jako zástavu od krále Vladislava. Byl pravděpodobně prvním, kdo zvolil
Jaroměřice za své sídlo a založil zde tvrz. Závětí z roku
1541 přešel jeho statek na jeho sestřenici Alenu z Warnsdorfu
a roku 1559 na sestry Dorotu, Annu, Kunku a Mandu z
Rychnova. Manželem jedné z
nich byl asi rytíř Jan z Linhartic, který zde roku 1562 zemřel (náhrobek v
kostele sv. Ducha). Roku 1563 se na
statku uvádí Jindřich Brabantský z Chobřan. Od roku 1564
držel statek v zástavě od krále pan Petr Bílský z Kaříšova, jehož manželkou byla Elička
Šarovcová ze Šarova. Po něm zdědil
Jaroměřice syn Jan Blahoslav Bílský, který zámek
opravil, přestavěl a vyzdobil renesančními sgrafity. Roku 1619 držel
Jaroměřice Zikmund Prakšický ze Zástřizl
jako manžel Barbory Bílské z Kaříšova.
Byl evangelík, zúčastnil se českého povstání a statek mu měl být konfiskován.
Protože však před rokem 1627 přestoupil na katolickou víru, byl mu statek
vrácen. Jeho syn Rudolf Prakšický prodal roku 1660 panství Anně Marii ze
Žerotína, po níž statek dědil její manžel Zdeněk Šubíř
z Chobyně, komisař lánské vizitace. Po něm dědil syn
František Julius Šubíř z Chobyně.
Teprve roku 1703 vzdává se za náhradu 10 000 zl.
nároku na Jaroměřice pražské arcibiskupství. Statek byl
přiřknut Františkovi Juliovi Šubířovi z Chobyně jako jeho majetek. Již v
následujícím roce však statek přejímá František Michal Šubíř,
nejvyšší zemský sudí. Byl to právě on, kdo v letech 1713 – 1714 postavil na
kopci Kalvárie kostel Povýšení sv. Kříže. Po něm vlastnil
statek František Xaver, který měl zásluhy o zřízení olomoucké univerzity. Roku 1756 koupil
“sirotčí” statek Karel Otto Salm Neuburk. Po něm dědil syn
Karel Vincenc, po něm jeho tři dcery, jejichž podíly skoupila sestra
Henrietta hr. Herberštejnová, která je odkázala
synu Jindřichu hr. Herberštejnovi. Roku 1874
přechází statek na majitele panství biskupického Thurn a Taxise. Roku 1945 byl
statek zrušen a parcelován. Jaroměřice
byly zemědělská obec s převahou lesů v mimořádně velkém katastru.
Při první
pozemkové reformě byla rozdělena část dvora biskupického
velkostatku a dvůr velkostatku Velké Opatovice. Od roku 1893 byla
v Jaroměřicích továrna na zemědělské stroje Vymětal, je uváděna též 1939. Od roku 1907 zde
byla továrna na výrobu umělých květin (též 1930). V roce 1910 zde
byla jedna cihelna, v roce 1930 tři, v roce 1939 opět jedna. V roce 1911 tři
výrobny cementového zboží, v roce 1939 jedna. V roce 1911 je
uváděna pila. V roce 1911 byl v
obci jeden mlýn, v roce 1939 tři. Od roku 1876 zde
byla výrobna lihovin, v roce 1930 jsou již uváděny tři. Od roku 1885 zde
bylo velkouzenářství, je uváděno i 1939. V roce 1911 vzniklo
elelktrárenské družstvo, v roce 1924 jsou uváděna
družstva stavební a zelinářské. Od roku 1919 byl
v obci konzum (uváděn také 1924). V letech Záložna vznikla v
roce 1870, uváděna ještě roku 1939. Pošta je v obci
od roku 1893. V letech
literatura
a prameny Administrativní lexikon obcí v republice Československé, 1927 Karel Kuča, Atlas
památek, 2002 www.jaromerice.cz www.jaromerice.net www.hrady.cz www.ziveobce.cz fotografie 21.6.2003,
6.7.2005, 4.3.2007, 28.11.2009 Statek
Pospíšilových Nový Dvůr |
||||||||||||||||||||||||||||||
Nový
Dvůr Kaplička V centru osady Kamenný kříž U kapličky Vrchnostenský dvůr S pilířovou stodolou |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
Jaromír Lenoch ©
Aktualizace 5.2.2013 |