Historie obce Paskov, politický okres
Místek |
Kdo všechno byli držitelé paskovského panství Nejstarší dějiny našeho kraje jsou, jak je tomu ostatně ve většině
obdobných případů, zahaleny v temnotách a i ty kusé zprávy o nich jsou někdy
do té míry vzájemně rozporné, že není snadné se v nich jednoznačně
orientovat. Jako první nejvyšší vlastník rozsáhlé oblasti celé
severovýchodní Moravy se udává počátkem 13. stol. jistý hrabě Arnold
z Huckeswagen. Jeho jméno je - dle
některých historiků - dáváno do souvislosti se založením hradu Hukvaldy s
tím, že jde jen o později počeštěný původní název tohoto hradu pojmenovaného
podle stejnojmenného hraběcího hradu Huckeswagen v
Porýní. Arnold z Huckeswagen zemřel někdy po
r. 1240 a dědicem jeho statků se stal Franko, známý z historických dokumentů
jako comes Franko de Hukeswagh,
přičemž význam přídomku "comes", resp.
jeho šlechtická kvalita, není vcelku jasný.Franko ovládal rozsáhlé území
ohraničené zhruba řekou Sedlnice od jejího pramene až po její ústí do Odry a
dále tokem řeky Odry, řekou Ostravicí opět od jejího pramene až po její ústí
do Odry a konečně pásmem Radhoště.Zřejmě ve snaze zabezpečit toto panství
proti choutkám sousedů (zejména mocného rodu pánů z Kravař) se Frankovi asi
jevilo účelné vstoupit raději za blíže neznámých okolností ve vazalský poměr
a tím i pod ochranu mocného olomouckého biskupa a celé území se tak stalo na
několik století biskupským lénem. Pokud jde konkrétně o území naší obce, pak již někdy kolem r.
1230 dal údajně hrabě de Hukeswagh
kraj okolo dnešního Krmelína, Staré Vsi, Hrabové, Žabně a Pakova v držení
jistému Konrádovi z Plavče, který
se tím stává historicky prvním pánem Paskova. Po Konrádově smrti se stala
vlastníkem tohoto území v letech asi 1252 - 1256 jeho vdova, od níž olomoucká
kapitula patrně kolem r. 1256 Paskov odkoupila. Vedle Konráda z Plavče se uvádí v r. 1270 jako další držitel
tohoto území ještě jistý Petr, syn Heroldův a ještě později jakýsi
Bruno z rodu Bludovců, o nichž však
není známo nic bližšího. Většina pojednání, zabývajících se historií naší obce, začínají
zpravidla tím, že první nesporný a skuteně
dochovaný písemný záznam přímo o Pakovu pochází z r. 1267. Zachovejme i my
tuto "zaběhnutou" tradici a podívejme se nyní blíže na to, odkud
vzal tento údaj svůj počátek. V letech 1245 - 1281 byl úřadujícím olomouckým biskupem Bruno
z rodu severoněmeckých hrabat ze Schauenburka. V
Německu také strávil Brunu zhruba prvních 40 let svého života a působil zde
jako probošt arcibiskupského kostela v Magdeburgu. Druhou půlku života pak
prožil Bruno v českých zemích, především na Moravě a stal se u nás velmi
významnou politickou osobností. Měl velký vliv na české panovníky své doby,
Václava I. a zejména po jeho smrti na jeho syna Přemysla Otakara II. Bruno
byl velmi dobrým hospodářem a značně aktivně se exponoval především v
germanizačním osídlování dosud velmi řídce obydlených prostor na severní
Moravě. Své kolonizační úsilí zaměřil zejména na - do té doby - hustě
zalesněné oblasti mezi Odrou, Ostravicí a Beskydami, v nichž usazoval cizí -
bohužel převážně německé - - kolonisty.V r. 1267 se Bruno vydal po boku krále
Přemysla Otakara II. na - v pořadí druhou - královu válečnou výpravu proti
tehdy pohanským obyvatelům Východních Prus a Litvy. Je snad vhodné
připomenout, že první takovou křižáckou výpravu do této oblasti uskutečnil
Přemysl Otakar II. již v r. 1255, kdy jím bylo ve Východním Prusku založeno
město pojmenované na královu počest Královec (němec. Konigsberg,
dnes Kaliningrad). Cílem těchto výprav bylo zjevně pomoci řádu Německých
rytířů v jeho protislovanském a protipohanském
tažení. Nepochybně se od této výpravy i očekávalo, že se papež za ni odmění
českému králi a olomouckému biskupovi vynětím olomoucké diecéze z pravomoci
mohučského arcibiskupa a povýšením olomouckého biskupství na arcibiskupství,
což se však nestalo.Bruno, odcházeje ve svých bezmála šedesáti letech na toto
válečné tažení samozřejmě nevěděl, zda se z něho vrátí živ a proto slavnostně
sepsal za účasti početných církevních i světských hodnostářů v čele se
samotných králem velice obsáhlou závěť datovanou 29. listopadu 1267. Tato
závěť byla současně i jakousi inventurou či vyúčtováním toho, jak biskup
zvětšil za svého působení majetek olomouckého biskupství a rovněž i návod,
jak s ním má být v případě jeho smrti naloženo.Budiž zde při této
příležitosti připomenuto, že Bruno se velmi intenzivně staral o rozšiření a zvelebení biskupského majetku a v jeho rámci
i Paskova. A tak snad již někdy před r. 1260 dal rozměřit paskovské pozemky a
nechal určit, co na kterém dílu bude postaveno v příštích letech. A právě v obsáhlé Brunově závěti se objevuje poprvé jméno obce
Paskov (v latins. originále "Pastecow") v souvislosti s tím, že:vše, co je (od
řeky Ostravice) směrem k Moravě, náleží hraběti (míněn je Franko hrabě z Hukeswagh), kdežto vše, co je směrem k Polsku plně náleží
olomouckému biskupovi kromě statků, které byly získány od Petra syna Herolda
a kromě lesa v Paskově, který byl získán soudním výrokem od Bluda (míněn asi Blud z rodu Bludoviců)." Pro lepší pochopení je třeba dodat, že v těch dobách (až do r.
1335) tvořila v našem kraji hranici mezi Moravou a Polskem řeka Ostravice od
svých pramenů v Beskydech až k jejímu ústí do Odry a dále tok Odry k
Bohumínu. Paskov jako osada se rovněž připomíná krátce nato znovu v r.
1269. Toho roku založil biskup Bruno město Brušperk a do jeho soudní
pravomoci byl přidělen - mimo jiné obce - právě Paskov. Ale sledujme dále vlastnické poměry kolem Paskova. Podle
(samozřejmě latinské) listiny Brunova následníka, olomouckého biskupa
Dětřicha (Theodora) z ledna r. 1300 je patrno, že Paskov získal jako léno
Němec Jan Stange,
a to výměnou za jeho statky v Liebenthalu u
Osoblahy. K paskovskému lénu se tehdy počítala i Hrabová a Hrabůvka. Stangeové však brzy vymřeli a novým lenním pánem na Paskově se stal další
Němec, rytíř Markvart rodu Wolfsbergů. Ten je však dle listiny z r. 1388 již mrtev a
statek po něm přejímá (kolem r. 1389) jeho syn Jošt (Jodocus)
de Wolfsberg se svými bratry Václavem a Janem. Ti
si mezi sebe rozdělili jednotlivé části majetku tak, že paskovské léno (někdy
před r. 1393) si podržel Václav de Wolfsberg. Při následném opětovném dělení dědictví se uvádí v letech 1403 -
1411 jako další držitel Paskova vč. Hrabové, Hrabůvky a Staré Bělé Václavův
bratr Jan (Johannes) z Wolfsbergu a po něm nakonec
(r. 1413) znovu nejstarší z bratrů Jošt, jenž oba mladší bratry přežil.
Nakonec skončily spory o dědictví před manským soudem, u něhož uplatňovali
své nároky i Janovi sirotci. Jak soudní řízení skončilo, není známo, avšak v
letech 1437 - 1447 se objevuje jako nový držitel paskovského léna Mikuláš (Nicolaus) z Walzenbergu, patrně
další potomek rodu Wolfsbergů s manželkou Barborou Jemelnou. Panství Mikulášovo tvořily vsi Paskov, Nová Bělá, Velká a Malá
Hrabová (Hrabůvka) a během doby (asi r. 1447) se zvětšilo ještě o Krmelín. Po
smrti Mikuláše (zemřel někdy před r. 1460) zůstalo po něm hodně dětí (měl dvě
manželky) a tak není divu, že mezi pozůstalými došlo k novým sporům o
paskovské dědictví, a to zejména mezi Janem, synem z prvního Mikulášova
manželství a Barborou Jemelnou, druhou Mikulášovou menželkou. Jelikož Jan se nakonec svého paskovského
podílu na dědictví vzdal, stala se Barbora Jemelná
jedinou držitelkou Paskova vč. vesnice a vodního mlýna, vybudovaného se
svolením biskupa v r. 1431. Janovi zůstala Hrabůvka, Hrabová, Krmelín a Nová
Bělá. Z velmi kusých zpráv je jen patrno, že po smrti Barbory Jemelné udělil olomoucký biskup Stanislav paskovské léno
jistému Beneši z Boskovic a Černé Hory. O dalších osudech paskovského panství
však bohužel není po dobu několika následujících desetiletí žádných zpráv. Až v r. 1518 se stručně připomíná jako nový držitel Paskova,
Hrabůvky a ostatních vsi Jan ze Žerotína a na Strážnici a po něm jeho vdova Anna Sedlnická z Choltic a na Paskově. V r. 1525 se už uvádí jako další držitel Paskova Ladislav z
Kadaně. Za něho měl Paskov již 50 čísel a v r. 1530 dal Ladislav vystavěti
velkou dřevěnou chalupu s koňskou stájí, v níž zřídil panskou hospodu (na
místě dnešní "Rychty"). Ladislavovi se též přičítá záměr udělat ze
vsi Paskova městečko a za tím účelem poručil postavit na náměstí několik
stejných rynkovních domů. Ladislav z Kadaně zemřel asi r. 1530 a jeho synové, Bernard,
Sigmund, Centurius a jan zděděné statky dlouho
neudrželi. Jednu jejich část (Zábřeh, Starou Bělou a Výškovice) prodali
Bernardu Petřvaldskému, ostatní části (Novou Bělou, Velkou a Malou Hrabovou,
Krmelín, Paskov, Žabeň) si podrželi, avšak též ne na dlouho. Ladislav z
Kadaně měl totiž značné dluhy a jeho synové za ně byli dáni vlastně do
zástavy Ladislavovým věřitelům. Ti je však nakonec ze zástavy propustili a
bratři dluhy po odprodání všech uvedených obcí čestně splatili. A tak dalším pánem Paskova se stává jeden z Ladislavových
věřitelů, Jan z Doubravky, který byl současně i posledním vazalem olomouckého
biskupství. V r. 1538 vyměnil Jan z Doubravky své statky s Janem z Pernštejna
a na Helfštýně za jeho pernštejnské statky na brněnsku (Dědice, Opatovice, Rychtářov,
Lhotu a Raclavice). Nový vlastník Paskova, Jan z Pernštejna, byl synem Viléma z
Pernštejna, po němž (a svém bezdětném bratrovi Vojtěchovi) zdědil moravské
statky. Účasnil se aktivně veřejného života,
zastával po řadu let úřad zemského hejtmana a měl dobré vztahy i k císaři
Ferdinandovi I., jak nasvědčuje skutečnost, že si mu v r. 1539 dovolil
dokonce poslat dopis, v němž kriticky uvedl příčiny, pro které je král u
svých poddaných neoblíben. Jan z Pernštejna dosáhl mezi držiteli paskovského panství
mimořádně významného postavení tím, že v r. 1538 docílil v dohodě s biskupem Thurzou vyvázání paskovského léna z podřízenosti
olomouckého biskupství a jeho zapsání do zemských desek jako alodního, tj.
plně svobodného statku. Tím dlouholetý lenní poměr k olomoucké kapitule
zanikl a paskovské zboží se stalo světským statkem. Jeho držitelé mohli tím
pádem podle práva brát v budoucnosti podíl na výsadách a právech, které tehdy
z držení svobodného statku plynuly a vykonávat důležité funkce v tehdejším
veřejném životě. Jak dále uvidíme, setkáme se také s některými z nich jako s
velmi vysokými úřadníky, těšícími se přízni samého císařského dvora. Osudy
Paskova od r. 1538 sdílejí zároveň ty osady, které dříve k biskupskému lénu a
později k paskovskému panství až do r. 1848 náležely, Hrabová, Hrabůvka, Nová
Bělá, Krmelín a Žabeň. Při doplnění a ilustraci stavu obce v této její historické
chvíli se připomíná, že čítala 19 úhledných dřevěných, tzv. rynkovních domů,
dvůr, mlýn, kostel, faru, školu, hospodu a fojtství. V zemských deskách se v r. 1538 připomínají poprvé i paskovské
rybníky, jejich stavbou se Jan z Pernštejna zabýval tou měrou, že si dokonce
držel měřiče rybníků, jehož zapůjčení si od něho pro sebe vyžádal sám císař
Ferdinand. Jan z Pernštejna, český velmož a první světský držitel
paskovského panství, se však z celkem neznámých přičin
začal brzy zabývat myšlenkou, že své panství prodá. Stalo se tak r. 1548, kdy
panství se vším příslušenstvím koupil Jan Čelo z Čechovic, šlechtic z
Těšínska. Po jeho smrti převzal panství Janův syn Kašpar Čelo z Čechovic a na
Malých Kunčicích, který r. 1578 tvrz a městečko Paskov, Velkou a Malou
Hrabovou, Novou Bělou, Krmelín a Žabno prodal za 21
000 zl. Ondřeji Dudičovi
(či Dudytovi) z Horehovice. Nový pán na Paskově byla osobnost mimořádně vysoké úrovně.
Narodil se (r. 1533) v Budíně v šlechtické rodině,
vystudoval v Benátkách a jako učený humanista, znalec věd a mnoha jazyků
pěstoval styky s vynikajícími osobnostmi své doby. Věnoval se stavu
duchovnímu a dosáhl vysokých církevních postavení, např. hodnosti biskupa
nejprve v Tině (Knina v Dalmácii) a později v Pětikosteli (maď. Pécs). Jeho
vztah k církvi však nepostrádal kritičnosti a byl např. dokonce i odpůrcem
církevního celibátu. A tak, když ho císař Maxmilián II. vyslal s jistým
diplomatickým posláním do Polska, zamiloval se tam do jedné půvabné dvorní
dámy, složil kněžský úřad a v r. 1567 se s ní oženil. Sňatek vyvolal v
tehdejším světě veliký rozruch, papež dal Dudiče do
klatby a jeho obraz byl v Římě spálen. Když Dudičova manželka po sedmiletém
šťastném manželství zemřela, oženil se Dudič (v r.
1574) podruhé, a to opět s Polkou pocházející ze starobylého polského rodu
hrabat z Tarnova. Dudič si
přesto všechno zachoval nadále přízeň císaře Maxmiliána II. a jeho nástupce
Rudolfa II. Ten mu udělil titul moravského barona se všemi příslušnými právy
a snad právě proto Dudič zakoupil statek v Paskově. Dudičovi se však v Paskově moc nelíbilo. Jako muž vynikajícího formátu
nemohl žít odloučen od velkého světa a zejména ho nebavila sedlačina.
Paskovské panství proto nakonec prodal a odstěhovat se s celou rodinou do
Vratislavi (Wroclaw), kde se mohl plně dále věnovat
svým vědeckým studiím. Zde též r. 1589 zemřel. Novým držitelem paskovského panství se tak stal r. 1579 Ctibor Syrakovský z Pěrkova a na Staré
Vsi, nejvyšší písař markrabství moravského a vysoký círařský
úřadník, do jehož působení spadalo vedení zemské kanceláře, ochrana zemské
pečeti a další činnosti na zemské úrovni. Syrakovští z Pěrkova byla stará šlechtická
rodina polského původu, usazená na Moravě již v 1. polovině 16. stol., kdy se
na Moravu do rodiny Petřvaldských přiženil Ctiborův dědeček Jeroným Syrakovský z Pěrkova a získal
jako léno Starou Ves a po jistou dobu jako zástavu i Hukvaldy. První manželkou Ctibora se stala Alina,
sestra olomouckého biskupa Viléme Prusinovského z Vickova, druhou (r. 1581) Johanka Bruntálská z Vrbna, se
kterou měl čtyři děti: Alinu, Hynka, Jana a
Ctibora. Z hlediska obyvatel Paskova bylo významným činem Ctibora Syrakovského, že daroval městečku Paskov právo vybírat
mostní mýto. Jinak z dobových dokladů vyplývá, že v Paskově v té době
fungoval např. pivovar a mlýn. Když r. 1600 Ctibor Syrakovský zemřel
ve svém sídelním zámku ve Staré Vsi (Altendorf),
ujal se vlády nad Paskovem jeho syn Hynek Syrakovský
z Pěrkova, sudí menšího zemského soudu olomouckého
kraje (menšího proto, že se na něm rozsuzovaly pře, při nichž běžělo o méně než 10 kop českých grošů a byli jím souzeni
jen zemani). Hynek neměl potomky a tak po jeho smrti (někdy kolem r. 1610) se
dalším vlastníkem Paskova stal jeho mladší bratr Jan Syrakovský
z Pěrkova. Po bitvě na Bílé hoře (8. 11. 1620), ve
které bylo vojsko českých stavů poraženo spojenými vojsky katolocké
ligy a Ferdinanda II., byl Jan v rámci pobělohorských konfiskací odsouzen ke
ztrátě poloviny jmění, avšak Paskov mu zůstal zachován. Jan Syrakovský zemřel asi v r. 1622
(tedy krátce po bitvě bělohorské) a po jeho smrti se jako noví držitelé Paskova
připomínají na krátkou dobu Kryštof Cedlar a jeho
sestra Anna Cedlarka z Hofu.
Není však známo, na jakém podkladě Paskov vlastnili, neboť veškeré vklady do
zemských desek zapsané v časech proticísařské
rebelie byly na příkaz kardinála Františka z Dietrichštejna
zničeny. Bílá hora byla pro četné příslušníky vrchnosti katastrofou.
Podle právní teorie tehdejší feudální soustavy se totiž panovník považoval za
nejvyššího vlastníka veškeré půdy a nejvyššího feudálního pána ve státě. Bezprostření držitelé půdy (stavové) byli právně vzato
panovníkovými vazaly a jejich eventuální provinění se odbojem proti
panovníkovi jako svému neujvyššímu feudálnímu
pánovi bylo považováno za zradu. Viníci pak byli tvrdě trestáni - mimo jiné -
ztrátou majetku, který se tak vracel do rukou svého nejvyššího držitele, tj.
panovníka. Také paskovský statek se stal nakonec předmětem konfiskace,
neboť - jak se zdá - Kryštof Cedlar se nějak do
rebelií též zapletl. A tak dvorní komora vídeňská nařizuje kardinálovi Dietrichštejnovi, aby vyjednával o prodeji paskovského
panství s novými zájemci o jeho vlastnictví. Byli jimi tehdy císařský komoří
Karel von Strassoldo a Karel Alexander z Grinspergka. Nakonec přípisem ze dne 30. května 1624 bylo rozhodnuto, že
novým držitelm Paskova bude c. k . komoří nad
stříbrem Václav hrabě z Vrbna a na Bruntále. Byl to jeden z těch šlechticů,
kteří byli po Bílé hoře za svou věrnost císaři odměněni konfiskovanými statky
a udělením různých rodových výsad a privilegií. Vrbnové byli starobylá šlechtická rodina pocházející z Vrbna u Svídnice
ve Slezsku a lze říci, že paskovští poddaní pochodili při změně své vrchnosti
celkem dobře, a to přesto, že jejím sídlem nebyl Paskov, ale Fulnek. Vrbnové byli slovanského původu a intenzivně se starali o
rozmnožení a údržbu svého majetku. Zejména Václav z Vrbna, jenž se velice
věnoval dvorské službě (byl - mimo jiné funkce - např. hejtmanem tělesné
stráže císaře Matyáše) a svých vlivných styků pilně využíval ve prospěch
svého rodu, takže se Vrbnové časem povznesli k
nejpřednějším rodům v zemi s právy, připomínajícími práva vladařská. Pro Paskov bylo významné, že za Václava z Vrbna byl někdy v
letech 1640 - 1646 postaven - patrně na místě dřívější tvrze - barokní zámek.
Pro manželovo zaneprázdění funkcemi spočívala
starost o statky Vrbnů hlavně na manželce Václava z
Vrbna, Elišce Polyxeně, dceři biskupského hejtmana Lukáše Dembinského
v Kroměříži. Ta do manželství s Václavem z Vrbna přinesla věnem statek
Střelnou u Moravského Berouna, jenž pak zůstal v držení rodu z Brna až do r.
1937. Podle četných dochovaných dopisů byla Eliška Polyxena žena velmi
rezolutní a energická. Byla výborná hospodyně a chtěla být dopodrobna
informována o všem, co se na panství děje. Prostřednictvím svých správců a
vrchnostenských úředníků musela být např. zpravována i o tom, komu z
poddaných se narodil potomek, kdo z nich hodlá vstoupit do stavu manželského
a s kým a konečně, kdo zemřel. Ačkoliv její otec byl polského původu, byla
Eliška Polyxena vychována v českému duchu a tak i její osobní a písemný styk
se správci a úředníky Vrbnových statků byl veden
převážně česky. Václav Vrbna a Eliška Polyxena měli syna Jana Františka,
píšícího rovněž dobře česky. Když Václav z Vrbna na cestě do Itálie r. 1649 v
Benátkách ve věku 60 let zemřel, byl pochován podle svého přání v kostele sv.
Antonína v Padově. Podle Václavova testamentu se stal univerzálním dědicem
jeho syn (teprve patnáctiletý) Jan František z Vrbna, kdežto správou majetku
byla pověřena Eliška Polyxena, a to až do r. 1655, kdy dosáhl Jan František plnoletosti. Jan František hrabě z Vrbna se narodil r. 1634. Dosáhl časem
rovněž vysokých hodností a úřadů, stal se královským místodržícím,
prezidentem apelačníhou soudu, nejvyšším zemským
hofmistrem a posléze nejvyšším kancléřem. Za jeho služební zásluhy mu byla
nakonec udělena nejvyšší hodnost Rytíře zlatého rouna. Jan František byl dvakrát ženat. Jeho první manželkou byla
Eliška z Martinic, a když zemřela (r. 1671), pojal za manželku její sestru
Terezii Františku. Jan František z Vrbna se - přes své zaneprázdnění úředními
povinnostmi - živě zajímal o své statky a energicky proháněl vrchnostenské
úřednictvo. Pobyl v hlavním městě a potřeba odpovídající reprezentace, kterou
s sebou nesly vysoké úřady, ho ovšem stály mnoho peněz, a tak Jan František
tvrdě od vrchnostenských úředníků vyžadoval, aby řádně zajišťovali zákonné
platby poddaných a zejména se v této souvislosti zajímal o výnosy paskovského
pivovaru a palíren v Paskově a ve Fulneku. O tom, jak zřejmě tíživá byla
někdy finanční situace Jana Františka, svědčí skutečnost, že dal např. v r.
1670 do zástavy 18 stříbrných mís a zlatý pohár ze své domácnosti. Vrbnům se však Paskov asi moc nezamlouval a proto již od r. 1654
se zabývali úmyslem ho prodat. Došlo k tomu však až v r. 1690, kdy Jan
František z Vrbna Paskov se vším příslušenstvím za 63 000 zl.
konečně prodal. Novým držitelem Paskova se stal Bedřich (Frydrych) hrabě z Oppersdorfu, svobodný pán na Dubu a Frydštejně
a pán na Hodoníně. Oppersdorfové byli stará slezská
šlechtická rodina, jejíž moravská větev se na Moravě zakoupila panstvím
Bouzov u Litovle. Nový držitel Paskova - Bedřich - se narodil asi v r. 1620 a
byl dvakrát ženat. Jeho první manželkou byla Anna Helena Jakartovská,
vdova po Janu Burianovi, majiteli hodonínského panství, které do manželství s
Bedřichem přinesla věnem. Když v r. 1661 zemřela, pojal Bedřich z Oppersdorfu za druhou manželku Eleonu,
roz. Dietrichštejnovou,
hraběnku z Kounic. Bedřich z Oppersdorfu zastával rovněž
vysoké úřady. Byl hejtmanem brněnského kraje, nejvyšším zemským sudím a
posléze nejvyšším zemským komořím. Bedřich měl tři dcery a dva syny: Jiřího
Bedřicha a Františka Josefa. Když 1. 1. 1699 v Brně zemřel, ustanovil svým
testamentem dědici svého majetku stejným dílem oba své syny. Jiří Bedřich
obdržel statek Dřevohostice (který Bedřich krátce před smrtí koupil) a
brněnský dům, zatímco František Josef zdědil panství v Paskově a dům v
Olomouci. Novým držitelem paskovského panství se tedy stal František Josef
hrabě z Oppersdorfu, narozený r. 1658. Byl - tak
jako jeho otec - vysokým státním úředníkem a zastával funkci c. k. dvorního
rady, komořího a moravského zemského hejtmana. František Josef měl smysl pro pořádek a věnoval velkou péči
tomu, aby právní poměry mezi vrchností a poddanými byly jasné a založené na
pevném základě. A právě k tomuto účelu dal v r. 1699 sepsati pro Paskov tzv.
gruntovní registr a urbář, jež - zachovány do dnešních dnů - poskytují
obsáhlé a podrobné svědectví o právních, hospodářských a sociálních poměrech
poddaného lidu na paskovském panství. V gruntovních registrech jsou zanešeni
nejen všichni sedláci a chalupníci, ale jsou v nich zapsány i jednotlivé
usedlosti se vším, co k nim patří (role, louky, rybníky). U prodávaných
usedlostí je v registru zaznamenáno, za jakou cenu byly příp. prodány a kolik
ještě event. zbývá z kupní ceny uhradit, kdo jsou příp. věřitelé, komu je
nabyvatel usedlosti ještě povinen vyplatit nějaké odstupné a konečně
ustanovení o výměnku. V registrech je u prodávaných usedlostí zaznamenáno i
hospodářské nářadí k usedlosti náležející jako vozy, háky, pluhy, kosy,
řezací stolice ale i třeba bečka na zelí. Konečně zaznamenává registr údaje o
domácím zvířectvu jako koně, hovězí dobytek a drůběž. V urbáři jsou zase pečlivě zaznamenány veškeré činže a užitky,
robotní povinnosti poddaných, vyznačení hranic a farní příjmy. Urbář obsahuje
dále způsob hospodaření na panství, povinnosti vrchnostenského personálu
(hajní, fišmistři), církevní desátky, platby farníků rektorovi atd. Významným činem Františka Josefa bylo rovněž založení blízké
vesnice Oppersdorf v r. 1699. (Pro zajímavost: v r.
1904 bylo vydáno povolení užívat pro tuto vesnici v češtině název Oprechtice). František Josef hrabě z Oppersdorfu
zemřel v Paskově v r. 1714 a zanechal po sobě nejen vdovu Františku, roz. hraběnku von Henkel, ale,
bohužel, i značné množství dluhů, majících za následek vleklá dlužní řízení a
z nich vyplývající pokles reputace zesnulého. Jak nedobře se vdově vedlo,
dokumentuje např. skutečnost, že si u zemské pokladny vyprosila jistý peněžní
dar z milosti jako uznání za věrné služby, které zemi prokázal její manžel. A
tak paskovské panství přišlo nakonec pro dluhy do dražby a v r. 1717 bylo za
74 000 zl. prodáno. Novým majitelem se stal příslušník domácí moravské šlechty Filip
Ignác rytíř z Hochu, na Okříškách a Pokojovicích. O jeho působení v Paskově
se nedochovaly žádné podrobnější zprávy a tak se lze domnívat, že se za éry
Filipa Ignáce v Paskově nic mimořádného nestalo. Filip Ignác z Hochu prodal panství v r. 1731 za 100 000 zl. a jeho novým držitelem se stal Samuel František
svobodný pán z Rebentischů, rada císařské dvorní
komory a vrchní komorní ředitel. Ten však zakrátko (r. 1734) zemřel a
univerzální dědičkou panství se stala nebožtíkova manželka Marie Pavla svob.
paní z Gallaneg, jež sama přinesla do manželství
značné jmění a vedla paskovské panství až do své smrti v r. 1758. Manželé
měli čtyři syny (Josef Alexander, Jan Karel, Claudius Leondegard
a Achatius) a dvě dcery (Cecilie Marta a Florimunda Chrysogina), kterým bla Marie Pavla Samuelovým testamentem ustavena za
poručnici. Marie Pavla byla faktickým hospodářem na panství již za života
svého manžela a tím víc pak jím byla po jeho smrti. Marie Pavla se znovu provdala (kolem r. 1736), a to za generála,
polního maršála Jana Maxmiliána svob. pána z Furstenbusche,
avšak r. 1748 podruhé ovdověla. Mezi poddanými byla oblíbena pro svou lidumilost a zbožnost o její laskavosti se zachovaly mezi
lidem zkazky po dlouhá desetiletí. Marie Pavla zemřela v r. 1758 ve věku 66 let a pohřbena byla v
paskovském kostele. Svými univerzálními dědici určila své děti Jana Karla, Achatia, Cecilii a Florimundu.
Dědici se dohodli, že statek jako celek převezme a k jeho obhospodařování se
zaváže Achatius z Hochu s tím, že ostatním dědicům
jejich podíly vyplatí. Achatius byl však již
zamlada známý marnotratník a neměl předpoklady pro vedení hospodářství a tím
méně pro vyplacení svých sourozenců. Když se svými nároky vystoupily ještě
děti Maxmiliána z Furstenbusche a vnuci Samuela z
Hochu, stala se situace pro Achatia neudržitelnou a
jediným řešením byl další prodej panství. A tak novým držitelem Paskova se stal v r. 1765 Karel rytíř Pammersberger z Kettenburgu,
jenž statek koupil za 125 000 zl. včetně veškerého
inventáře, úrody, poddaných, s právem rybářským, honebním a na vaření piva.
Novým zámeckým pánem v Paskově se tentokrát stal muž občanského původu,
olomoucký kupec, směnárník a podnikový průmyslník, teprve nedávno povýšený
Marií Terezií za své úspěšné podnikatelské aktivity do šlechtického stavu.
Dochované písemnosti nasvědčují tomu, že věren svému podnikatelskému duchu
dbal na to, aby se hospodářský efekt paskovského panství co nejvíce zvýšil,
což mělo ovšem za následek přiostření poměru mezi vrchností a poddanými. V
Paskově zřídil Karel někdy před r. 1771 podnik, v němž pracovalo na 80
ručních tkalcovských stavů a jehož součástí bylo i bělidlo, barvírna a
soukenická valcha. Karel Pammersberger zemřel r. 1776 a
podle zanechaného testamentu se jeho univerzální dědičkou stala jeho manželka
Anna Marie Kateřina. Ta však krátce na to (r. 1778) rovněž umírá a svým
testamentem ustanovila dědičkou svou dceru z prvého manželství Františku roz. Gruberovou. Ta však neměla tzv. inkolát (právní
způsobilost k nabytí deskového statku) a proto paskovské panství obratem
prodává dále. A tak se dalším držitelm Paskova stává
Josef hrabě Mitrovský z Nemyšle a na Hrabyni, který ho kupuje v r. 1779 za
125 000 zl. Josef Mitrovský se věnoval vojenské
kariéře a jeho udatné chování v bojích mu vyneslo hraběcí titul. Dosáhl
hodnosti nejprve generálmajora a později polního maršála. Účastnil se v
letech 1788 - 1791 tureckých válek a za své vojenské úspěchy např. při dobytí
Bělehradu byl jmenován polním zbrojmistrem a velícím generálem v Banátě a Sedmihradsku. Kromě Paskova byl Josef Mitrovský
držitelem i dalších obcí, např. Hrabyně a části Mokrých Lazců
u Opavy a několik nových obcí sám založil, jako např. Josefovice
(u Opavy) a Mitrovice. Za Josefa Mitrovského byla v r. 1780 postavena na
náměstí v Paskově kamenná socha sv. Floriána, patrona hasičů. Manželkou Josefa Mitrovského byla Karolina hraběnka Kohary. Hrabě neměl potomků a dle jeho testamentu se
univerzálním dědicem po jeho smrti v r. 1808 stal jeho strýc Antonín Bedřich
(Frydrych) Mitrovský, vysoký císařský úředník a víceprezident
dolnorakouské zemské vlády. Vedle Jana hraběte Františka z Vrbna byl druhým
(a posledním) pánem na Paskově, jenž obdržel za své služby císaři nejvyšší
vyznamenání - hodnost Rytíř zlatého rouna. Antonín Bedřich byl vysoce vzdělaný muž, na tehdejší dobu přímo
demokratického smýšlení, jenž se zájmem sledoval a podporovat každý kulturní
podnik v zemi. Jeho zásluhou - mimo jiné- bylo, že prosadil u císaře
Františka II., aby se na stavovské akademii v Olomouci vyučovalo též češtině
a zařadil se tak mezi vlastenecký smýšlející muže obrozenecké doby, kteří se
ujímali již pomalu se vytrácející české řeči. Stojí za zmínku, že Antonín
Bedřich v r. 1808 zajistil povolení ke konání tří jarmarků v Paskově ročně,
spojených s dobytčími trhy. Trhy však počátekm 20.
stol. zanikly. Antonín Bedřich Mitrovský zemřel ve Vídni r. 1842, přeživ o 11
let svou manželku Leopoldinu. O jeho vysoké charakterové úrovni svědčí - mimo
jiné - i to, že když (ač krátce po jeho nabytí) prodal paskovské panství a z
Paskova se odstěhoval, zaslal každé obci zvlášť písemné poděkování poddaným
za jejich lásku a oddanost s tím, aby si ho zachovali v dobré paměti, tedy
čin na svou dobu nevídaný. Antonín Bedřich Mitrovský prodal paskovské panství již r. 1809
(tedy necelý rok po jeho nabytí) za pozoruhodnou částku 600 000 zl., která však patrně již nasvědčuje blížícímu se
inflačnímu úpadku mocnářství v r. 1811. Novým nabyvatelem paskovského panství se stal svob. pán Filip
Ludvík ze Saint Genois ď Aneaucourt
pocházející z Francie, odkud za dob francouzské revoluce uprchl do Rakouska.
Ten vlastnil kromě paskovského panství i sousední statky kunčický a řepišťský a paskovský zámek proslavil jeho bohatou
knihovnou a sbírkami známek. Za jeho vlastnictví Paskova došlo v Rakousku ke
zrušení poddanství, jak o tom bude pojednáno v další části našeho líčení
minulosti Paskova. Filip Ludvík zemřel v Badenu u Vídně r. 1857 a dědicem jeho
majetku se stal jeho syn Mořic hrabě ze Saint Genois,
jenž po požáru v r. 1869 nechal přestavět zámek do jeho dnešní podoby. Mořic
vlastnil paskovské panství poměrně dlouho - do r. 1881 - kdy ho prodal. Dalším držitelm Paskova se tak stal
hrabě Vintíř (Gunther) Stolberg - Stolberg. Ten zemřel
již za 1. československé republiky (r. 1926) a dalším a posledním držitelem
paskovského panství se stal jeho syn. JUDr. Otto Stolberg
- Stolberg. Za pozemkové reformy v r. 1926 byly vlasníku propuštěny zbytkové statky Paskov a Žabeň,
lihovar, elektrárna, zámek a park v Paskově a lesní hospodářství. Dvůr v
Hrabové s pozemky a rybníky byl přenechán hrabovským
občanům. Po druhé světové válce byl celý Stolbergův
majetek vyvlastněn a zámek adaptován na nemocnici. Život a lidé V této části se budeme nyní věnovat tomu, jak v paskově žili a
pracovali jeho obyvatelé, prostí i ti urození. Úvodem je ovšem třeba znovu předeslat, že ještě na přelomu
prvního a druhého tisíciletí byla celá oblast severní Moravy a Slezska
porostlá hlubokými pralesními hvozdy a proto její zalidněnost byla jen zcela
nepatrná. Celé území tvořilo politicky až do konce 19. stol. součást
Velkomoravské říše. Ta za vlády knížete Svatopluka dosáhla svého největšího
územního rozsahu a zahrnovala prakticky nejen celou Moravu, Čechy a
Slovensko, ale na severu i Lužici a na jihu část Maďarska od Žitného ostrova
po Balaton. Po smrti knížete Svatopluka (r. 894) však došlo k rozporům mezi
jeho nástupci (Mojmír II., Svatopluk II.) a k následným odstředivým tendencím
jednotlivých částí Říše. Ty vedly postupně k takovému oslabení Velké Moravy,
že nakonec počátkem 10. stol. Říše podlehla soustředěným náporům maďarských
kmenů. Maďaři tehdy opanovali zejména Slovensko, které si od té doby již
podrželi ve svém područí až do 20. stol. Oblast severní Moravy a Slezska se naproti tomu stala předmětem
zvýšeného zájmu, jak nově se nastolují dynastie Přemyslovců, tak dynastie Piastovců v Polsku. Obě soupeřící strany proto o severní
Moravu a Slezsko mezi sebou sváděly po léta se střídavým úspěchem tvrdé boje.
Tak např. polský kníže Boleslav Chrabrý využil dynastických rozporů a zmatků
v Čechách po vyvraždění Vršovců Boleslavem III. a vtrhl r. 1003 do českých
zemí, obsadil Prahu a nakrátko dokonce připojil Čechy a Moravu k říši polské.
Naopak zase např. kníže Břetislav využil zmatků v Polsku, vpadl r. 1038 velmi
razantně do této země a obsadil Krakov, Poznaň, Vratislav a Hnězdno. Na tomto
tažení získal bohatou kořist a domů se vrátil nejen s množstvím polských
zajatců, ale i s ostatky sv. Vojtěcha, kterých se zmocnil v Hnězdně. Jak při
tažení vojsk oběma směry byly armádami nepřítele (a nejen jeho) rabovány a
pustošeny moravské a slezské vesničky ležící na trase jejich pochodu a jak
nesmírně útrapy to prostým místním usedlíkům přinášelo, si lze představit. Ve snaze uklidnit česko-polské rozpory pozval německý císař
Jindřich III. v r. 1046 českého knížete Břetislava a polského knížeta Kazimíra I. do Míšně a přiměl je k uzavření
příměří. To však nemělo dlouhého trvání a tak Jinřich
přinutil r. 1054 Břetislava a Kazimíra k novému jednání, jež se tentokrát
uskutečnilo v saském Quedlinburgu. Na tomto jednání
Břetislav postoupil Slezsko s Vratislaví Kazimírovi, jenž se zavázal odvádět
za ně Břetislavovi ročně 500 hřiven stříbra a 300 hřiven zlata. Kazimír tak
tedy sice dosáhl faktického držení Slezska, ale současně s tím byl uznán i
nepopíratelný český nárok na tuto zemi. Dalším důležitým výsledkem jednání
obou knížat byla dohoda o politické hranici mezi českým a polským státem, a
to tak, že tato hranice byla vedena (poněkud mlhavě a neurčitě) středem
pralesů od Beskyd směrem k Odře. Dodejme ovšem hned v této souvislosti, že v průběhu
následujících let přibývalo slovanského obyvatelstva na české i polské straně
této neurčité hranice. Mýcením lesů za účelem získání dalších zemědělsky
využitelných ploch se tak obě - česká i polská - etnika k sobě postupně stále
více přibližovala. A tak proto nebylo divu, že došlo k novým hraničním bojům
a sporům o to, kam až vlastně ten který kmen může postoupit. A to zákonitě
vyvolalo potřebu hranici obou států nějak nově upřesnit. Stalo se tak na sněmu v Opavě r. 1256, jemuž předsedal český
král Přemysl Otakar II. Na něm byla mezi králem Přemyslem a polským knížetem
Vladislavem Opolským stanovena česko-polská hranice tak, že vedla od vesnice
Lípy na Prudnicku po řece Odře přes Bugun (Bohumín) k Hrušovu a odtud dále po Ostravici do
Beskyd až k hranici uherského království. Tato hranice pak zůstala v
platnosti až do r. 1335, kdy došlo k narovnání mezi českým králem Janem
Lucemburským a polským králem Kazimírem III. Velikým. Ten se vzdal Slezska ve
prospěch českého státu a na oplátku se král Jan vzdal nároku na polský trůn.
Od opavské dohody z r. 1256 o Ostravici jako hraniční řece se zřejmě odvozuje
heslo "Ostravica-granica", s nímž polští
nacionalisté operovali zejména po první (ale ještě i po druhé) světové válce
při stanovování hranice mezi Československem a Polskem v oblasti Těšínska. Jak jsme již naznačili, v 9. - 11. stol. se v našich zemích
zvolna rozrůstala zemědělská výroba, a to nejen zvětšováním zemědělské
mechanizace a nářadí (pluhy, háky). Zásadním faktorem, jenž výrazně přispěl
ke zvýšení výnosu půdy, byla změna do té doby běžného dvojpolního systému
(polovina půdy se osela, druhá se nechala ležet ladem - napřesrok naopak)
systémem trojpolním, kdy první rok se sel ozim (tj. obilí seté na podzim,
které přezimuje a zjara pokračuje v růstu), druhý rok se sela jař či jařina
(jednoletá obilovina setá na jaře) a teprve třetí rok se ponechávala půda
ladem. Na lukách se také postupně začala chovat stáda ovcí
poskytujících lidem jednak obživu, jednak vlnu - cennou surovinu pro soukenictví.
Významným přínosem pro rozvoj zemědělství a hospodárnější využití tažné síly
dobytčat byl např. i vynález chomoutu, kterým byla nahražena
do té doby běžná obyčejná smyčka, pomocí jíž byla zvířata zapřahána. V neposlední řadě poskytoval konečně lidem obživu i lov zvěře v
lesích a rybolov, pokud si ovšem později veškerá práva na honitbu, rybolov a
výnosy z nich nevyhradila pro sebe výlučně vrchnost. Rozvoj zemědělské výroby měl však i své důsledky společenské. Rodová
zřízení původních svobodných občin se postupně rozpadala a stále více lidí se
dostávalo do poddanské závislosti na feudální vrchnosti rozšiřující
bezohledně a zpravidla holým násilím hranice své moci. Ozbrojené družiny
feudálů neváhaly podnikat nájezdy do svého sousedství a násilím se tak
zmocňovat dalších nevolníků resp. otroků a postupně tak kolonizovat v průběhu
11. a 12. stol. svá panství novými pracovními silami dle svých potřeb. Feudálové si tak časem přivlastnili veškerou zemědělskou půdu a
stali se skutečnými pány svých poddaných a vesnic. Poddané zemědělské
obyvatelstvo té doby bylo tady vlastně možno charakterizovat jako lidi jen
obdělávající půdu, na níž byli usedlí, přičemž tato půda byla ve vrchním
vlastnictví jejich feudálního pána, ať již jím byl kníže, místní šlechtic či
později církevní instituce (biskupství, kapituly, kláštery). Feudální pán pak
jistou část své půdy svým poddaným propachtovával, za což mu museli poddaní
odvádět část zemědělských výrobků (tj. naturální dávky) nebo vykonávat pro
svého pána povinné práce (tj. robotu). K peněžitým dávkám vrchnosti docházelo
až od 13. stol., kdy zvyšující se zemědělská výroba umožnila proměnit část
zemědělských výrobků ve zboží. Teprve pak totiž začal pomalu vznikat jistý
vnitřní trh, na němž mohli zemědělci své přebytky uplatnit a získat tak za ně
peníze. V 10. - 12. stol. docházelo rovněž ke vzniku měst, která nejprve
zakládali panovníci na královské půdě jako oporu centrální moci proti
feudálům a jako ochranu proti vpádu nepřátel (královská města), k dobývání
drahých kovů (horní města) atd. Po vzoru panovníků začali zakládat města na
svých pozemcích i světští feudálové a konečně i církev (poddanská města). A
právě zejména města to byla, jež se svým obyvatelstvem odkázaným na nákup
potravin umožňovala zemědělcům v rámci rozvíjejícího se trhu realizovat své
zemědělské přebytky. V zemědělských sídlištích doházelo posléze časem také k postupné
dělbě práce mezi zemědělci a řemeslnickými výrobci. Řemesla přestávala být
pouhým doplňkem zemědělské výroby a tak vznikla vrstva řemeslníků,
zabývajících se již převážně řemeslnu výrobou. I ti
ovšem patřili mezi podané a většinou měli i kus půdy, zajišťující jim alespoň
částečně základní živobytí. Úsilí o získání další zemědělské půdy a rozvoj zemědělství vůbec
narážely při poměrně ještě stále velmi malé hustotě obyvatelstva na
nedostatek pracovních sil. A tak začalo ve 13. stol. docházet k tomu, že do
našich zemí byli hromadně zváni cizí - vesměs němečtí - zemědělci, aby pak
napomáhali osídlovat (kolonizovat) oblasti, v nichž byl sice nadbytek
neobdělané půdy, ale naopak zvlášť výrazný nedostatek pracovních sil.
Takovými oblastmi bylo zejména hustě zalesněné české a moravské pohraničí,
které bylo nejen ještě mnohem méně osídleno než vnitrozemí, ale navíc bezprostředně
sousedilo s vlastí kolinizátorů a bylo pro ně proto
snadno dosažitelné. Postupně se tak vytvářela v pohraničních oblastech Čech a
Moravy celá pásma osídlená Němci, která se tak, bohužel, udržela až do
poloviny 20. stol. a způsobila českým zemím mnoho utrpení. Je ovšem třeba i
přiznat, že ke kolonizaci docházelo zpravidla na pozvání zejména českých
králů, kteří z práce kolonistů očekávali značný hospodářský užitek a
poskytovali jim proto pro začátek všemožné úlevy. Tak např. udělovali
kolonistům zpočátku jistou "lhót"
odvozují mimochodem dodnes mnohé názvy Lhot svůj původ. Prostředníkem mezi
kolonisty a vrchností byl tzv. "lokátor", který příchod kolonistů
podle dispozic vrchnosti organizoval, rozměřoval a přiděloval jim půdu a
zajišťoval od nich později i placení příp. poplatků vrchnosti. K pronikání německého vlivu do našich zemí docházelo ovšem nejen
prostřednictvím německých kolonistů - dělníků příp. řemeslníků, ale i na
"vysoké úrovni". Čeští králové a knížata z nichž mnozí byli
vychováni v cizině a ani česky neuměli, se na svých dvorech obklopovali opět
cizími šlechtici a církevními hodnostáři, kterým umožňovali zakoupit si v
celé zemi pozemkové majetky, příp. jim je dávali (zejména pro církevní účely)
darem. Svůj podíl na postupném pronikání německého vlivu do českých zemí měla
v neposlední řadě i skutečnost, že čeští králové a knížata si často brali za
manželky německé princezny. Ty pak s sebou přiváděly nejen německé
dvořanstvo, ale zpětně působily i na německou výchovu svých potomků. To vše
dohromady pak mělo ony neblahé germanizační důsledky, jejichž dopad jsme
pociťovali, bohužel, ještě donedávna. V předchozím jsme se rámcově seznámili s tím, jaké politické,
společenské a ekonomické poměry vládly všeobecně v česko-moravském prostoru
koncem minulého a v prvních stoletích druhého tisícitelí.
Nyní se blíže podívejme na stav společnosti přímo v oblasti Paskova. V dobách prvního paskovského pravděpodobného pána Konráda z
Plavče, jemuž kraj okolo dnešního Krmelína, Staré Vsi, Hrabové, Paskova a Žabně
postoupil snad asi kolem r. 1230 Franko de Hukeswagh
tvořilo Paskov údajně 18 chaloupek po obou stranách cesty na pravém břehu
Olešné. Když se stala kolem r. 1256 pánem Paskova na dlouhou dobu olomoucká
kapitula, zdá se, že tehdy úřadující Biskup Bruno ze Schauenburgu
se velmi staral o rozšíření a zvelebení osady. Snad ještě před r. 1260 dal
rozměřit pozemky a určil, co na kterém dílu bude v příštích časech postaveno.
V té době byl již Paskov zemědělskou vesničkou mající fojtství, 12 velkých a
6 malých sedláků a 18 chalupníků. Připomeňme si ovšem znovu, že se jednalo
vesměs o nevolníky, jejichž poddanský stav jim přinášel nemalé strasti. Utrpení prostého lidu však nepůsobilo jen nevolnictví, ale občas
k němu přispívala i sama krutá příroda. Tak např. někdy byla celá naše oblast
postižena neúrodou a jindy opět rozsáhlými záplavami, způsobenými rozvodněnou
Ostravicí či Olešnou. Zle sužovaly prostý lid i důsledky častých válek. Jedním z
nejhorších a nejpustošivějších období pro celou naši zemi bylo z tohoto
hlediska údobí tzv. třicetileté války (1618 - 1648), které plnou měrou
zasáhlo i oblast Paskova, jejímž držitelem byl v té době Václav hrabě z Vrbna
s manželku Polyxenou. I Paskovem střídavě procházela vojska obou válčících stran a
vymáhala na drancováním již tak zbídačeném obyvatelstvu dávky čili kontribuce
(příspěvek vyžadovaný nepřítelem) či výpalné (poplatek za upuštění od
vypálení). Přesto byl Paskov nakonec švédským vojevůdcem Torstensonem
přece v r. 1634 vypálen a mnoho jeho obyvatel bylo povražděno. Dodejme při
této příležitosti dále, že v r. 1790 leželo v našem kraji četné vojsko v
souvislosti s očekávanou válkou s Pruskem (ke které ale nedošlo). Rakouské
armádě velel tehdy generál Laudon, který rozbil svůj stan v Novém Jičíně. R. 1797 procházel naším krajem směrem do Polska sbor pod velením
Napoleonova generála Condého a koncem téhož roku
prošel naším okolín ruský generál Suvorov, směřující se svou armádou do boje proti
Napoleonovi, aby se touž cestou vracel o dva roky později zpět. Když byla v r. 1805 svedena vražedná bitva u Slavkova, bojovala
na rakouské straně i vojska ruská, která po prohrané bitvě tábořila i v našem
okolí. Mnoho ruských vojáků zde v té době pomřelo nakažlivými chorobami,
zejména v Krmelíně. To vše ovšem brzdilo hospodářský rozvoj celého kraje, jehož
obyvatelstvo velmi strádalo a trpělo i hladem přesto, že jej vrchnost v rámci
svých možností zakládala ze svých zásob obilím, jak mohla. Zdá se, že vliv
dlouhodobé války se v té době projevil i po stránce zdravotní a že alespoň v
paskovském okolí se objevil dokonce i mor. Z hlediska minulosti Paskova je jistě zajímavé zmínit se i o
tom, jak bylo kdysi činěno za dost právu a jaká byla trestní praxe vůči těm,
kdo se provinili proti panujícímu společenskému pořádku. Výkon soudnictví náležel zpočátku vrchnosti, ale ta záhy jeho
nižší stupeň přenesla na místní obecní samosprávu. A tak zejména rozepře mezi
poddanými rozsuzoval tribunál složený z purkmistra, fojta, starších radních a
konšelů a někdy se ho účastnil i vrchnostenský úředník a písař. Rozsuzovaly
se spory chrakteru ublížení na cti (pomluvy,
klevety, nadávky), krádeže, hraniční spory (ukrajování mezi při orání), spory
výměnkářské a pozůstalostní. Soudní řízení bylo vedeno snahou o dosažení
smíru obou stran a proto i výrok soudu zpravidla zavazoval sporné strany k
tomu, že se nebudou vzájemně mstít, ale naopak nadále žít ve shodě. Je hodno
pozoru, že již tehdy bývali viníci odsuzováni k různým úkonům ve prospěch
obce jako např. k úklidu obce či hřbitova, přivezení několika fůr rozličného
materiálu atd. tedy to, co v současném trestním řízení nazýváme veřejně
prospěšné práce. Typický pro ony časy býval zvlášť potupný trest spočívající v
přivázání odsouzeného ke sloupu zvanému "pranýř". Sloup stál na
náměstí, na nejvíc frekventovaném místě a delikventi si u něho odstáli
několik hodin s cedulí na prsou, na níž bylo napsáno, čeho se dopustili.
Jinak měla obec pro výkon trestu zřízenu i místní šatlavu, nahraženou později (r. 1899) novou obecní trestnicí o
dvou celách. Po tom, co byl Paskov vyvázán ze soudní pravomoci města
Brušperku, do které byl r. 1269 přidělen biskupem Brunem, dostalo se naší
obci i vlastního práva hrdelního, jak o tom svědčí pro zajímavost dále
uvedená smlouva mezi zástupci obce Paskov a popravčím mistrem Jakubem Svobodou
z Lipníka: Letha Panie 1672 dne 28. Jannuari za úřadu Pawla Maluchy
na ten čas Purkmistra a starších jeho Thomáše
Drexlera, Matěje Matějova, Matouše Kožušníka a jiných přisedících
celé rady městečka Paskova, stalo se jest náležité umluvení s Jakubem Svobodou,
mistrem popravčím z města Lipníka, co tak každoročně "suchých dní"
(tj. postních) z tohoto našeho městečka a všech pěti dědin (Žabeň, Krmelín,
Nová Bělá, Velká Hrabová a Malá Hrabová) k němu náležejících, tolikéž kdyžbykolivěk se přitrefilo od strestání jednoho každého vězně buďto stětím hlavy,
oběšením aneb jakýmkoli způsobem, jeho platu tomuž Jakubovi Svobodovi i jiným
budoucím po něm nastalým popravním mistrům vycházeli má a to takto: napřed slové "sluchach
dni" každoročně dva zlaté Rýnské, a od trestního hrdelního, jak výš
nadepsáno, od jedné každé osoby šest zlatých moravských. A taková úmluva nezměnitelně zůstati má od výšpsaného
roku a dne a čas budoucí, totiž za čas téhož Jakuba, tolikež
potomku jeho i jiných odkudkoliv po něm nastalých mistrův popravních. Načež na lepší toho jistotu a důvěření
dvě cedule v jedna slova zepsané, jedna do práva
městečka našeho s podpisem vlastní ruky téhož Jakuba Svobody a druhá tomuž
Jakubovi Svobodovi, mistru popravnímu také s podpisem práva našeho vydána
jsou. Snad lze jen pro úplnost dodat, že asi v polovině 18. stol. byla
soudní místa koncentrována a městům i vrchnostem bylo hrdelní soudnictví
odňato. A nyní se blíže podívejme, jak bylo uspořádáno společenství
paskovských poddaných v 17. stol., neboť pro toto období máme nejlepší
historické podklady. Jako byly různé společenské stupně mezi vrchností, tak byla
jistá diferenciace i mezi poddanými. Ti se podle majetku a různých povinností
dělili na sedláky (celoláníky), zahradníky (pololáníky), chalupníky, domkaře, řemeslníky a konečně
bezzemky, kteří se živili nádenickou prací či prací na panských dvorech.
(Poznámka: lánem se rozuměla určitá výměra půdy, různá dle její bonity, jež
sloužila jako základ pro stanovení výše daně). I sedláci se dále diferencovali. Na nejvyšším společenském
stupni stál fojt (rychtář). Byl to zpravidla největší sedlák s největší
rozlohou propachtované půdy a s koňmi. Jeho vedoucí postavení mezi sedláky,
jeho peněžní platby a dávky i pracovní povinnosti oproti vrchnosti byly
upraveny zvláštními privilegiemi, popsanými v tzv.
urbáři, založeném za Františka Josefa hraběte z Opprsdorfu.
Fojt se musel účastnit týdenních hospodářských porad na zámku (dnes bychom
řekli "operativek"), včas vypravit
poddané na panské roboty, v době žní dozírat, aby obilí bylo řádně posekáno a
ihned spočítat mandele (15 složených snopů) a oznámit, kde a kolik jich je.
Fojt musel rovněž i zajišťovat opravy a schůdnost obecních cest vč. mostů.
Všechny svěřené úkoly musel fojt samozřejmě plnit co nejpilněji a věrně oznamovat
případné nepřístojnosti vzniklé ke škodě vrchnosti. Jisté výsadní postavení - podobně jako tomu bylo u fojtů - měli
zvláštními privilegiemi stanovenými urbářem i
svobodní sedláci. Základní povinnosti všech poddaných byla ovšem robota, tj. poskytování
pracovní síly vrchnosti zdarma. Jednalo se buď o tzv. roboty pěší nebo o
roboty s koňským spřežením, jejichž rozsah a četnost byly jednotlivým
poddaným přesně stanoveny. Urbář pamatoval i na výměnkáře, nájemníky a podruhy, kteří byli
povinni mlátit v panské stodole, chodit pomáhat na hony, česat chmel a
pečovat o panské zahrady a luka. Kromě toho obec jako celek byla dle urbáře povinna mlít jen v
mlýně na paskovském panství, v panských lesích nakupovat stavební a palivové
dřevo a udržovat v řádném stavu panské rybníky a jejich příslušenství. Proti robotním povinnostem ovšem panoval mezi poddanými značný
odpor. Stěžovali si zejména na nadměrné zatížení robotními nároky na úkor
prací na vlastních hospodářstvích a odpírali odvádět povinné dávky obilí
zejména v obdobích nižších sklizní. Obstarali si dokonce písaře, který sepsal
jejich stížnosti, jež pak posílali vyšším vrchnostenským úřadům a jež byly
nakonec prostřednictvím vyslaného delegáta předány do vlastních rukou i přímo
císaři. Stížnosti poddaných byly sice vyšetřovány, ale výsledek nebyl
valný. Krajský úřad shrnul stanovisko vrchnostenských orgánů do zprávy o
paskovském lidu jako elementu "náchylném k žalobám a povstáním,
zlomyslným, lehkověrným a štědrým k podněcovatelům nepokojů, jenž se obrací
na pokoutní písaře a zeslabuje se ve své daňové způsobilosti, čímž je
vrchnost zkracována ve svých právech a rušena ve svém hospodářském
podnikání". V této souvislosti by snad bylo vhodné podívat se na tomto místě
na toto hospodářské podnikání a vůbec celkovou ekonomickou aktivitu paskovské
vrchnosti, jak jí lze sledovat na základě již zmíněného urbáře. Základem důchodů vrchnosti byl její pozemkový majetek.
Vlastnictví půdy se tehdy dělilo na tzv. vrchní vlastnictví, jímž byla půda
patřící vrchnosti a obdělávaná jí ve vlastní režii ovšem s bezplatnou
pracovní silou svých poddaných a tzv. užitkové vlastnictví, jímž byla půda
propachtovaná poddaným. Za tuto půdu platili poddaní povinnými dávkami obilí
(odděleně pšenice, žito a oves) a dalšími naturáliemi (husy, slepice, kuřata,
vejce atd.). Za pronájem pozemků, rybníků, příp. budov se v některých
případech platilo nájemné v penězích. Pro vrchnost museli ovšem povinně pracovat i řemeslníci. Tak
např. řezníci odváděli vrchnosti stanovené množství sádla a byli povinni
zdarma porážet panský dobytek. Pracovat v potřebném rozsahu na panských
objektech byli povinni i zedníci a tesaři a tkalci museli z panské příze
vyrábět plátno. Vydatným zdrojem panských příjmů byla palírna, neboť na pálení
kořalky měla vrchnost monopol. Kořalku nejprve pálila ve vlastní režii,
později dala palírnu do nájmu židovi. Paskovští poddaní pili kořalku rádi a
navíc byli vrchností k alkoholismu přímo naváděni, např. i tím, že obec byla
zavázána k povinnému odběru jistého množství kořalky. Obdobně do panských příjmů zvlášť vydatně přispíval i pivovar,
postavený někdy koncem 16. stol. I zde existovala povinnost jistého odběru
piva obyvateli, např. při svatbách apod. Přínosem pro vrchnost byl rovněž mlýn, z něhož platil mlynář
slušný nájem. Již jsme se zmínili o povinnosti paskovských poddaných mlít jen
v něm své obilí. Dalšími finančními zdroji pro vrchnost byla pila, valcha
(zařízení na zvyšování hustoty a pevnosti tkanin), prachárna dodávající prach
pro muškety, cihelna a kovárna. Přínosem pro vrchnost byl i provoz včelínů
(až 100 včelstev), chmelnice (dodávající chmel nejen pro paskovský pivovar,
ale i na další trh) a rybolov v Ostravici, Olešné a na potocích tekoucích
mezi rybníky (lov ryb v panských rybnících byl poddaným pod trestem zakázán). základem pro zemědělskou činnost vrchnosti byla ovšem vlastní
panská půda, zv. též dominikální (na rozdíl od půdy
propachtované, zv. rustikální). Těžištěm
hospodaření na panské půdě bylo podle urbáře pět panských dvorů o celkové
výměře 1316 měřic (pozn.: 1 měřice - 0,1918 ha, tedy celkem 252,4 ha), z
čehož na paskovský dvůr připadalo 332 měřic (63,7 ha). Z toho největší plocha
byla (dle urbáře) oseta ovsem a postupně menší plochy žitem, pšenicí a
konečně ječmenem. Zbývající plochy byly osety pohankou, lněným a konopným
semenem a prosem. Z pořadí, jakým byla pole oseta, lze soudit, že jakost půdy
nebyla valná. Na dvorech bylo v odpovídajícím množství pěstováno domácí
zvířectvo - koně, hovězí a vepřový dobytek, drůbež a ovšem i ovce, jejichž
chovu byla věnována zvláštní péče (celkem asi až 1000 ovcí!). Součást panské půdy tvořily dále louky, ovocná a květinová
zahrada, pastviny a ovšem lesy, poskytující dostatek dřeva nejen pro potřebu
vrchnosti, ale i k odprodeji. Vedle lesů patřila k dvoru i plocená obora. Je třeba ovšem připomenout, že lov zvěře v
lesích byl výlučným právem vrchnosti a sloužil k zábavě její a jí pozvaných
hostů. Poddaným byl lov zakázán a ten, kdo byl v lese přistižen s
puškou, byl nejen potrestán, ale byla mu zabavena i puška. Jinak sice poddaní
byli povinni se panských lovů účastnit, ovšem jen jako honci a fojti přitom
dohlíželi, aby svou funkci řádně plnili. Dozorčí služby v panských lesích
obstarávali hajní (v Paskově dva), jejichž povinností bylo - mimo jiné -
dohlížet na to, aby v lesích ani domácí a tím méně cízí
poddaní nečinili škody na zvěři a dříví, asistovat při kácení stavebního a
palivového dříví a jeho prodeji, účastnit se panských honů, kontrolovat
hraniční stromy a značky a oznámit neprodleně vrchnosti zpozorované závady a
nepřístojnosti. Charakteristickou součástí panského hospodářství v Paskově byly
rybníky. Nejstarší zpráva o nich pochází z r. 1499 při příležitosti udělování
biskupského léna a dále z jednání ve Frýdku r. 1515, uskutečněného z podnětu
Jana ze Žerotína. Jak jsme se již zmínili v předchozí části našich
historických vzpomínek, došlo k největšímu rozmachu rybníkářství v Paskově za
Jana z Pernštejna. Není známo, kdo byl stavitelem paskovských rybníků, avšak není
vyloučeno, že při jejich zakládání působil alespoň radou olomoucký biskup Jan
Dubravius (zemřel r. 1553), ve své době proslulý
rybníkářský praktik a autor latinského díla o rybnících a rybách, které se v
nich chovají. Podle urbáře byly v Paskově tyto velké rybníky: Jedlovec,
Janovský, Piskoř, Neužil, Pilík, Prokopek a Kuboň a několik
desítek dalších, malých určených zejména pro plod. Kapři z paskovských
rybníků byli vyhlášeni svou chutí a jejich výlov byl významným přínosem pro
hospodářství vrchnosti. Čas od času se rybníky vypouštěly, vysušily a pak byly
zorány a osety travou příp. obilím. Všechny rybníky byly založeny uměle a
napájeny vodou z Olešné, na níž byl zřízen jez, od něhož byla vzdutá voda
odváděna příkopem do rybníků. O panské rybníky pečovali dva fišmistři, jejichž povinností bylo
starat se v létě o to, aby nebyly zaplaveny velku
vodou a v zimě na nich rozrušovat led. Připravovali rovněž výlovy rybníků, u
vypuštěných rybníků se starali o jejich řádný osev a sklizeň a dohlíželi při
opravách rybníků a jejich údržbě. Z mnoha paskovských rybníků, o kterých kdysi psal Petr Bezruč,
že "daleko do nedozírna běží", se zachoval do dnešních dnů jen Kuboň, přestavěný pro potřeby dolu Paskov a malý rybníček
"Očko" poblíž hřbitova, sloužící potřebám místní odbočky Českého
rybářského spolku. Při všem našem líčení je třeba ovšem mít stále na paměti, že u
vesnických obyvatel se jednalo o lid poddaný, který tvořil v průběhu několika
století takřka součást či jakýsi inventář panství. Jak se panství v průběhu
časů prodávalo, tak se s ním prodávali i všichni poddaní, kteří byli do jisté
míry rovněž předmětem kupu. Vrchnost měla právo zásahu i do těch
nejsoukromějších záležitostí poddaných. Tak např. nesměl dluh poddaného bez
vědomí jeho pána překročit jistou částku, vrchnost zasahovala i při vstupu
poddaných do manželství, a to i tehdy, byla-li nevěstou např. ovdovělá žena. Předpisy pamatovaly samozřejmě i na to, že poddaní, kteří by se
svému pánu postavili, ztráci čest, hrdlo a majetek
a stejný trest postihl i ty, kdož tomu jakkoliv napomáhali. Na osudu
poddaných nic nezměnila skutečnost, že Jan z Pernštejna vyvázal r. 1538
paskovské panství z lenní podřízenosti olomouckého biskupství a změnil ho v
alodní - tj. svobodný - světský statek. Skutečnou změnu v životě podaných přinesl až velmi významný,
tzv. poddanský patent císaře Josefa II. z r. 1781, který zrušil nejen
nevolnictví a nastolil jistou náboženskou toleranci, ale reguloval i trestní
řízení. Skončil v zásadě s ponižováním lidí tím, že zakazoval např. zejména
tělesné tresty a zapovídal rolníkům líbat ruce svému pánovi nebo
vrchnostenským úředníkům. Patent dále zaváděl svobodu poddaného nakládat dle
vlastní úvahy se svou osobou, tedy např. svobodně se ženit, dát děti na
řemeslo nebo studie či odejít z "gruntu" a usadit se kdekoliv jinde
v zemi. Nový systém vztahů, který poddanský patent na vesnici vytvořil, byl
určitým kompromisem, jímž se zvětšila volnost sedláků a omezila svévole
šlechty, ale nebyla jím však ještě rozbita feudální povaha vztahů mezi
vrchností a podanými. Proto stále konflikty vyvolávala i nadále zejména
otázka roboty a skutečnost neúplného rolníkova vlastnictví půdy. Ke konečnému zrušení roboty došlo až zákonem ze 7. září 1848 inciovaným ústavodárným říšským sněmem vídeňským. Tímto
zákonem byl odstraněn od středověku trvající rozdíl mezi pánem a poddaným,
mezi půdou panskou a poddanskou. Sedláci, jejichž statky do té doby náležely
více nebo méně vrchnosti, se stali plnými vlastníky svých gruntů a byli
zproštěni dávek a robot vč. církevního desátku, a to za poměrně nevelkou
náhradu. Tento ústavodárný sněm - později přeložený do Kroměříže - byl
však nakonec pro svá některá liberální stanoviska vládou ministerského
předsedy knížete Felixe Schwarzenberga rozpuštěn a jeho usnesení (zejména jím
navržená ústava) byla zbavena platnosti. Dne 4. března 1849 byla vyhlášena
nová rakouská tzv. okrojovaná (tj. bez účasti zákonodárného sboru) vnucená
ústava, která však zrušení roboty a rovnost občanů před zákonem opět
potvrdila. Vláda a právě nastoupivší nový císař František Josef I. si totiž
od tohoto kroku slibovali neutralizaci rolníků a jejich podporu své politice. Vyvázání zemědělských pozemků z vrchnostenského vlastnictví
následovala další obdobná opatření i v jiných hospodářských oblastech, jakým
bylo např. vyhlášení svobody živnosti nahražující
dosavadní cechovní svazky. Moravským zemským zákonem z r. 1869 byla i zrušena a vykoupena
tzv. propinační práva, tj. výlučná práva vrchnosti zřizovat a provozovat
pivovary a lihovary, jejichž výnos přispíval po staletí významně ke zvyšování
panských důchodů. Pivo v paskovském pivovaru se vařilo dále i po jeho
vykoupení od hraběte Saint Genois, a s vařením se
přestalo až krátce před (první) světovou válkou. Objekt pivovaru pak dál
sloužil již jen jako sladovna. Po válce byl - jako konkurenční podnik -
vykoupen jedním pivovarem v Moravské Ostravě. Zrušením nevolnictví a roboty v r. 1849 se tedy někdejší dědiční
pachtýři panské půdy změnili v její plnoprávné vlastníky a z dřívějších
poddaných se stali státní občané, rovní před zákonem své bývalé vrchnosti.
Tím byl současně položen i základ svobodného selského stavu, jehož
vlastnictví půdy bylo ještě rozmnoženo pozemkovou reformou provedenou v r.
1936 po osvobození národa z cizího područí a vzniku samostatné Československé
republiky v r. 1918. Bylo tragédií tohoto stavu, že jeho svobodná existence trvala
přesně pouhých 100 let, po nichž byla násilně opět přerušena. Selský stav
jako celek byl nově nastolenou mocí označen za třídního nepřítele a jeho půda
mu byla znovu odňata. A jako v dobách předjosefinských
byly tentokráte pro změnu ve jménu třídního boje poslány "lidovou"
justicí na smrt desítky vesnických boháčů či kulaků a tisíce jiných do
koncentračních táborů, v nichž mnozí z nich podlehli nelidským táborovým
podmínkách a sadistickému zacházení ze strany svých věznitelů. Avšak to je
již jiná kapitola, žádající si samostatného historického pojednání. Než ukončíme tuto část našeho líčení života v Paskově v minulém
období nemůžeme se nezmínit alespoň krátce o vývoji hornictví v naší obci a
jejím bezprostředním okolí. Jak píše ve svém příspěvku Mgr. Jaromír Polášek
(Frýdecko-Místecko č. 9 a 10/1995), prvé pokusy nalézt kamenné uhlí jižně od
ostravské pánve směrem k Beskydám byly činěny již v r. 1820. V Paskově (a
okolních obcích až k podhůří Beskyd) kutal francouzský inženýr Chanove v letech 1898 - 1903 a rovněž jistí francouzští
bankéři. Nejúspěšnější byli s hledáním uhlí v Paskově a Staříci. 17. října
1901 navrtali v Paskově v hloubce 620 m sloj o mocnosti 150 cm a později
dokonce 260 cm s kvalitním, koksovatelným uhlím. Další práce však byly
zastaveny vzhledem k těžké hospodářské krizi, která vypukla v r. 1902. V pozdějších letech se do prací a hledání uhlí zapojila Báňská
hutní společnost, která chtěla nalezeným uhlím vylepšit hospodářskou situaci
na Těšínsku a především v nedaleké Karlově huti v Lískovci u Frýdku. Ani
tentokráte však k uskutečnění tohoto projektu vzhledem k předpokládaným
vysokým nákladům spojeným s jeho realizací nedošlo. Závěrem dodejme, že poslední průzkumy byly prováděny v letech
1949 - 1954 a na jejich základě byla 25. června 1959 schválena vládou
výstavba kamenouhelného Dolu Paskov. Hloubení důlních jam začalo v r. 1961, v
r. 1963 byla započata ražba důlních chodeb a v r. 1966 bylo vytěženo první
tržní uhlí. Ovšem to již nejsou dějiný nýbrž
současnost Dolu Paskov. Poměry náboženské Náboženství bylo v minulosti (a v mnoha zemích je ještě dodnes)
jedním z nejvýznamnějších činitelů, ovlivňující značnou měrou společenský a
kulturní rozvoj celých národů a oblastí. Nebylo tomu jinak ani v naší zemi a
pro lepší pochopení jejího vývoje je proto nezbytně třeba zabývat se
náboženskými poměry v průběhu uplynulých více než deseti stoletích jak v
českomoravském prostoru jako celku, tak i přímo v našem kraji. Prapříčinou vzniku náboženství byla bezmocnost prvobytného
člověka v každodenním jeho potýkání se s nemilosrdnou přírodou a z toho
pramenící snaha získat pro sebe spojence v boji proti nevyzpytatelným a
nepochopitelným přírodním silám a jevům. Původní obyvatelé našich zemí před nástupem křesťanství byli
pohané, o nichž píše náš nejstarší kronikář a děkan pražské kapituly Kosmas
(asi 1045 - 1125), že jeden ctí prameny nebo ohně, jiný se klaní hájům, stromům nebo
kamenům, jiný oběti vzdává vrchům nebo pahorkům a jiný se modlí k němým a hluchým
bůžkům, jež si sám udělal a prosí je, aby ochraňovali jeho dům i jeho samého. Křesťanství do českých zemí začalo pronikat v posledních dvou
stoletích prvního tisíciletí. Dělo se tak nejprve ze západu, přesněji z
Bavorska a přicházelo k nám tedy z říše franské (německé). Tak např. na
počátku r. 845 za celkem nejasných okolností přišlo k německému králi
Ludvíkovi do Řezna 14 českých knížat, aby s celými svými průvody přijali
křest. Na Moravě se křesťanství začalo prosazovat snad ještě dříve než
v Čechách. Už Mojmír, zakladatel Moravské říše a její první kniže, se hlásil ke křesťanství. Za něho byl v Nitře
(která tehdy patřila k Moravské říši) postaven a v r. 836 vysvěcen první
křesťanský kostel na býv. československém území.
Další kostely pak vznikaly následně i v Brně a v Olomouci. Německý král Ludvík ale nerad viděl mocenský růst Mojmírovy
Moravské říše a tak se proti ní v r. 846 vypravil. Svrhl knížete Mojmíra a
novým moravským knížetem ustavil Mojmírova synovce Rostislava, rovněž
stoupence křesťanství. A právě Rostislav to byl, jenž se kolem r. 862 obrátil
do Konstantinopole (dnešní Instambul) na
byzantského císaře Michala III. s žádostí o vyslání kazatelů, kteří by místo
německých kněží, sloužících mše jazykem latinským, hlásili víru jazykem
slovanským, lidu srozumitelným. Císař Michal III. žádosti Rostislava vyhověl a vypravil na
Moravu dva bratry, Makedonce ze Soluně, Cyrila (Konstantina) a Metoděje.
Jednalo se o vysoce vzdělané muže znalé několika slovanských i neslovanských
jazyků, mající za sebou již misijní praxi z působení v jižním Rusku a v
Bulharsku. Oba bratři se na svá misionářská působení už dříve důkladně
připravovali. Zejména to byl Cyril, jenž pro slovanské jazyky vynalezl již
někdy kolem r. 855 zvláštní abecedu - po něm nazvanou cyrilicí - která teprve
otevřela Slovanům bránu k osvětě a především ke křesťanství tím, že umožnila
přeložit a sepsat ve slovanském jazyce potřebnou bohosloveckou literaturu. Na Moravu dorazili oba solunští bratři se svými pomocníky a
učedníky v r. 864 a byli Rostislavem nadšeně uvítáni. Cestovali pak po všech
krajích Moravské říše a všude hlásali slovo boží v jazyce lidu srozumitelném.
Na základě jejich činnosti došlo k výstavbě řady kostelů, jak postupně šířili
víru a slovanský způsob bohoslužeb, a to nejen po celé Rostislavově říši, ale
i mezi Slovany v sousední Panonii (území záp.
Maďarska a části východ. Rakouska v prostoru Blatenského a Neziderského
jezera). Není proto divu, že brzy začalo docházet ke konfliktům mezi
oběma slovanskými věrozvěsty na straně jedné a na latinském podkladě
působícími, převážně německými kněžími na straně druhé. Na základě jejich
stížností byli oba bratři pozváni v r. 867 na konzultaci k papeži Hadriánovi
II. do Říma. Tam bšak bratři dosáhli velkého
vítězství, neboť papež nejenže schválil jejich činnosti, ale dokonce byla v
chrámu sv. Petra sloužena slovanská mše a při ní bylo vysvěceno na kněze pět
slovanských žáků z doprovodu obou bratří. Rovněž slovanské evangelium bylo
uznáno za pravou liturgickou knihu a jako takové bylo i posvěceno. Cyril se
stal pak v Římě mnichem, avšak nedlouho nato (asi v r. 869) zemřel. Metoděj,
jmenovaný biskupem se vrátil na Moravu. Zde však došlo mezitím ke změně na knížecím stolci. V r. 870 byl
Rostislav brutálně odstraněn svým synovcem Svatoplukem pozdějším nejznámějším
a nejmocnějším velkomoravským knížetem. Vzhledem k politickým bouřím a
převratu na Moravě zůstal Metoděj raději v Panonii, kde byl vysvěcen na arcibuskupa. Svatopluk bohužel nebyl Metodějovi přátelsky nakloněn tak, jako
tomu bylo v případě jeho strýce Rostislava. Spojoval se raději s biskupy
bavorskými a v r. 880 povolal na Moravu Němce Vichinga
a v Římě prosadil i jeho jmenování biskupem. Metoděj postupně rezignoval na
veřejné působení a stáhl se do ústraní. Dodejme, že zemřel v r. 885, ve
kterém také papež Štěpán V. dopisem Svatoplukovi přísně zavrhuje slovanskou
liturgii a doporučuje mu za nejvyššího církevního představitele právě Němce Vichinga. Po smrti Svatupluka (r. 894) došlo k
rozkolům mezi jeho nástupci (Mojmír II., Svatopluk II.) vedoucím k následnému
rozpadu Moravské říše. Ten zpečetil - mimo jiné - útok Maďarů, kteří od
Moravské říše odtrhli (a na víc než tisíc let pak okupovali) Slovensko. Mocná
Moravská říše odolávající až dosud franskému (tj. německému) nebezpečí tím přestala
existovat a přemyslovským knížatům, kteří se mezitím ujali vlády nad
samotnými českými zeměmi, nezbylo než snažit se s německými králi vyjít, jak
se dalo. Této - pro Němce příznivé - okolnosti samozřejmě využili i
němečtí kněží, kteří se tak stali jedinými šiřiteli křesťanství v našich
zemích. Je ovšem třeba objektivně přiznat, že tato jejich činnost svým
způsobem vyhovovala i vládnoucím knížatům, neboť křesťanský monoteismus
bezprostředně podpíral jejich mocenské postavení. Důležitou z tohoto hlediska
byla i tendence tehdejší křesťanské ideologie, představující věřícím tento
pozemský život jako "údolí utrpení" a období práce a strádání, po
jehož zakončení očekává ty, kteří se řídí církevními pravidly, blaženost a
věčný život v ráji. Přitom zejména platilo, že nikdo nesmí povstat proti
svému pánovi, protože by se tím dopustil velikého hříchu, a to by mu
zabránilo v dosažení posmrtného blaha. Ty, jimž se zdály životní podmínky
příliš nespravedlivé, pak křesťanská ideologie utěšovala vizí o posmrtné spravedlnosti
boží, která vše spravedlivě rozsoudí. Zatím je ale třeba věrně sloužit svému
pánu a nedopustit se vůči němu nějakého vystoupení či dokonce vzpoury. Po pokřtění kteréhokoliv knížete platilo v té době jaksi za
zcela samozřejmé, že novou víru přijali i ti, kterým panoval. A jestliže
nechtěli, byli k tomu mnohdy prostě donuceni a křesťanství bylo tak šířeno
silou i "shora. V počátečním období christianizace byli kněží zcela závislí na
svých světských protektorech, neboť nebyli ještě ani vlastníky nějakých
pozemků ani nějakých důchodů. Pomoc světských příznivců potřebovali už proto,
aby mohli začít se stavbou prvních kostelů, bez nichž se křesťanství - na
rozdíl od pohanství - neobešlo. Na tyto sakrální stavby nutné pro
shromažďování věřících byly potřebné především pozemky a ty jim mohli darovat
zejména ti z vládnoucí vrstvy, kteří novou víru přijali. A ti také museli
koneckonců zajistit i výživu a vůbec holou existenci kněží, kteří přirozeně v
zemědělství nepracovali. Světští dárci ovšem za svou pomoc kněžím považovali
kostel postavený na jejich pozemku a za jejich prostředky za svůj kostel,
kněze za svého služebníka a i časem zaváděné církevní dávky a poplatky za
svůj příjem. Během času si ovšem církev upevňovala své postavení ve feudální
společnosti a s ním i svou hmotnou situaci, jak o tom bude ještě řeč. S postupující christianizací našich zemí se upevňovala a
zdokonalovala i organizační struktura církve. Tak bylo v Praze založeno r.
976 samostatné biskupství v čele s Němcem Dětmarem jako prvním biskupem.
Druhým biskupem se stal (v letech 982 - 994) Slavníkovec sv. Vojtěch. Ten po
vyvraždění Slavníkovců Přemyslovcem Boleslavem II. na jejich hradě Libici ze
země odešel a byl po své smrti (r. 997) pohřben v Hnězdně v Polsku. Dalšími
biskupy byli pak již opět Němci. Pro naši oblast bylo významným aktem založení biskupství v
Olomouci králem Vratislavem II. (1061 - 1092) v r. 1063, do jehož čela byl
postaven břevnovský mnich Jan. Významným (v pořadí již sedmým) představitelem
olomouckého biskupství se stal r. 1126 Jindřich Zdík. Ten docílil pro
hospodaření církve velmi významného úspěchu vyhlášením tzv. imunity, první to
v českých zemích. Podle příslušné listiny panujícího krále Vladislava II.
(1140 - 1172) byli v rámci této imunity poddaní lidé olomouckého biskupství
vyňati z pravomoci a poddanství moravských údělných knížat (pozn.: úděl =
oblast vlády člena panovnického rodu, spravovaná pod svrchovanosti ústředního
panovníka). Byli rovněž osvobozeni od zemských robot, daní a dávek, zato však
výslovně podřízeni biskupovi s povinností konat vše, co jim uloží. Olomoucké
biskupství se tímto aktem stalo rovnoprávným subjektem s ostatními světskými
feudály a ze všech svých poddaných mělo nadále plný užitek, o který se již
nemuselo s nikým dělit. Při této příležitosti je snad vhodné znovu
připomenout již 17. olomouckého biskupa, Němce a velkého germinizátora
Bruna ze Schauenburku, který stál v čele biskupství
v letech 1247 - 1281 a jehož závěť s první písemnou zmínkou o Paskovu z r.
1267 jsme citovali. Pro úplnost v této souvisloti ještě
připomeňme, že za vlády Jana Lucemburského (1310 - 1346) bylo v r. 1344
slavnostní bulou papeže Klimenta VI. (sídlícího t. č. v Avignonu) povýšeno
pražské biskupství na arcibiskupství s právem korunovat české krále. Tím bylo
přažské biskupství a sním i biskupství olomoucké a
litomyšlské vyňato z dosavadní podřízenosti arcibiskupství mohučského. Prvním
arcibiskupem přažským se stal vysoce vzdělaný a
velkým duchem nadaný Čech Arnošt z Pardubic, který svou funkci zastával až do
r. 1364. A připomeňme v této souvislosti, že v r. 1777 bylo zřízeno
arcibiskupství i v Olomouci (prvním aricibiskupem
se stal Němec Theodor hrabě Coloredo-Walsee). Zdroj: obec-paskov.cz (1.3.2011) |
Jaromír Lenoch © Aktualizace 1.3.2011 |