Děkanství Litomyšl,
bývalý politický okres Litomyšl |
|
Litomyšlské děkanství Prvním
farním kostelem v Litomyšli se stal kostel sv. Klimenta, jehož založení se
podle legendy přisuzuje sv. Metodějovi. Nejstarší
historicky doložená zmínka o litomyšlské farnosti se však vztahuje až k době biskupské, kdy působil
jako farář u sv. Klimenta scholastik, jeden z kapitulních kanovníků.[166] Scholastik vedl
litomyšlskou farnost až do husitské revoluce, která výrazně změnila situaci. V roce 1425 pobořila
spojená vojska pražanů a táboritů v Litomyšli většinu církevních budov, zaniklo biskupství i
augustiniánský klášter. Ušetřen ničení zůstal pouze kostel Povýšení sv. Kříže, kam se roku 1428 farní úřad
trvale přesunul.[167] V
následujících letech, kdy litomyšlské panství drželi husitští hejtmani a
posléze Kostkové z Postupic, byli faráři vybíráni zejména z řad
protestantského duchovenstva. Období protireformace za pánů z Pernštejna přineslo naopak negativní
postoj vůči osobám jiného než katolického vyznání. Vratislav z Pernštejna měl jako vrchnost
patronátní právo a dbal na to, aby dosadil na fary z věroučného hlediska vhodné osoby. Morálka
duchovenstva byla však v té době velmi špatná, a tak často docházelo k veřejnému pohoršení, když se
stal farářem prostopášník či opilec.[168] V roce
1579 se objevuje nový titul - děkan. Prvním děkanem se stal Bartoloměj
Flaxius, který pociťoval velký odpor vůči nekatolíkům. Jeho
nástupce Václav Brosius svůj hněv zaměřil zejména na Jednotu bratrskou a tiskl v litomyšlské tiskárně
proti Bratřím útočné spisy.[169] Po
smrti Vratislava z Pernštejna a jeho manželky Marie
Manrique de Lara převzala litomyšlské panství jejich dcera Polyxena z Lobkovic, která stejně jako její
rodiče, vybírala děkany pouze katolického vyznání a podporovala nenávist vůči protestantům. V roce
1618 došlo ke vzpouře nekatolíků, vtrhli do děkanského kostela, vyplenili ho a děkana Daniela
Hájka napadli a vláčeli přes celé město. Polyxena město potrestala odejmutím některých
privilegií.[170] Po řadě
několika morálně pokleslých děkanů byl v roce 1657 litomyšlským děkanem
jmenován významný český historik a vlastenec Tomáš Pešina z
Čechorodu. Do Litomyšle přišel ve věku 28 let a díky perfektní znalosti českého jazyka a dalším
charakterním vlastnostem si jej obyvatelé města velmi oblíbili. Během svého působení v Litomyšli
jej císař povýšil do šlechtického stavu (odtud přídomek z Čechorodu) a udělil mu erb. V roce 1665
přesídlil do Prahy, kde rychle postupoval v církevních hodnostech. Na Litomyšl, která mu
přirostla k srdci, však nezapomněl a zůstal s některými měšťany v písemném styku. Ve své
poslední vůli pamatoval i na děkanský kostel.[171] Dalším
projevem rekatolizačního úsilí se stala výstavba kostela u sv. Anny za městem
v letech 1670 - 1672, kde záhy poté vznikl nový hřbitov. V
souvislosti s tím se přestalo pohřbívat na starém hřbitově, který byl situován v bezprostřední
blízkosti děkanského kostela a z hygienického hlediska již nevyhovoval. Pozemek se upravil na děkanskou a
piaristickou zahradu. Rovněž kostel Povýšení sv. Kříže s budovou děkanství prošel mnoha přestavbami
zejména z důvodu četných požárů.[172] Po
několika méně významných osobnostech nastoupil roku 1708 coby děkan v
Litomyšli příslušník staré české šlechty Zikmund Adam Náchodský z
Neudorfu. Žil přísným asketickým životem pro tehdejší dobu neobvyklým. Chodil v prostém rouchu a svůj
pokoj nenechal vybílit ani uklidit. Zemřel v roce 1756 a o jeho nástupcích se nám nedochovalo mnoho
informací.[173] V
revolučním roce 1848 došlo ke zrušení všech feudálních výsad, které děkanství
udělil Jan Bedřich z Trautmannsdorfu ve svém testamentu.
Tehdejší děkan František Xaver Paul se obrátil na patronátní valdštejnský úřad a domáhal se o další
vyplácení finančních i materiálních potřeb. Děkan Paul působil jako inspektor na filozofickém ústavu
a jeho nástupce děkan Antonín Šanta, známý z Jiráskovy Filozofské historie, na ústavu dokonce
přednášel.[174] V roce
1904 bylo litomyšlské děkanství jako připomínka na existenci kláštera a
biskupství povýšeno na proboštství a v roce 1994 v
souvislosti s výročím 650 let od založení biskupství byl proboštský kostel Povýšení sv. Kříže povýšen na
kapitulní. Této události se zúčastnil mj. i titulární biskup litomyšlský Jaroslav Škarvada a
pontifikální mši v zámecké zahradě sloužil pražský arcibiskup Miloslav Vlk.[175] V současné době
spravuje kapitulní chrám a děkanský úřad řád salesiánů Dona Bosca, kterým se budu věnovat v
poslední kapitole. Z
osobností litomyšlského děkanství mě z heraldického hlediska zajímají dvě, a
to Tomáš Pešina z Čechorodu a Zikmund Adam Náchodský z Neudorfu. Tomáš Pešina z Čechorodu (1629 – 1680) Narodil
se roku 1629 v Počátkách v rodině řezníka a na rozdíl od sourozenců, kteří se
vyučili řemeslu, vystudoval jezuitské gymnázium. Poté
odešel studovat do Prahy, kde se seznámil s Bohuslavem Balbínem, který v něm probudil
hluboký zájem o české dějepisectví. V roce 1653 přijal kněžské svěcení a o několik let později se stal
děkanem v Litomyšli. Ve svém úřadě projevil velkou horlivost a nadšení a započal zde psát své dílo
Moravopis. Během svého působení v Litomyšli byl povýšen do šlechtického stavu, zvolil si přídomek
z Čechorodu a současně s tím mu byl udělen šlechtický erb. V roce 1665 odešel do Prahy, kde
se zpočátku stal kanovníkem svatovítské kapituly, později děkanem a od roku 1674 také světícím
biskupem. Tomáš Pešina z Čechorodu zemřel v Praze ve věku padesáti let na morovou nákazu.[176] Erb
Tomáše Pešiny z Čechorodu mohu doložit na dřevěné barokní kartuši z roku
1660[177] uložené v Regionálním muzeu Litomyšl, na přitištěné
pečeti[178] z červeného vosku z roku 1678 na jeho osobní korespondenci, dále jej lze spatřit na
pamětní desce umístěné na fasádě jeho rodného domu v Počátkách. Blason erbu V
dřevěné barokní kartuši se zlatým lemováním modrý barokní štít se stříbrnou
kotvou. Na štítě je položena zlatá korunka nesoucí zlatou pěticípou
hvězdu. Na
přitištěné pečeti je erb Tomáše Pešiny z Čechorodu poněkud jiný. Na
španělském štítě položena kotva. Na heraldicky pravém rohu štítu je umístěna
biskupská mitra, na heraldicky levém rohu kalich, který nese
dvě rozkřídlená orlí křídla, mezi nimiž je umístěna šesticípá hvězda. Po stranách štítu
splývají přikrývadla. Zikmund Adam Náchodský z Neudorfu (1708 – 1756) Pocházel
z českého šlechtického rodu Náchodských; jeho předek Adam Náchodský obdržel
roku 1612 erb a přídomek z Neudorfu. Zikmund Adam započal
svou kariéru jako voják, poté se však vydal na kněžskou dráhu. Od roku 1708 působil jako děkan v
Litomyšli až do své smrti v říjnu 1756.[179] Erb
Zikmunda Adama Náchodského z Neudorfu nalezneme na obraze s jeho portrétem v
obrazové galerii děkanů na proboštském úřadě. Blason erbu Polcený
renesanční štít. V prvním modrém poli na třech stoncích - vycházejících ze
spodní části štítu z
místa polcení - tři žaludy svisle, pod nimi dubový list na stonku, vše
v přirozených barvách. V druhém zlatém poli tři modrá šikmá
břevna. Na štítě je umístěna turnajová přilba en face, helmovní korunka nese klenot tři paví pera,
krajní modrá, prostřední zlaté. Přikrývadla modro-zlatá.. Zdroj: Bc. Tereza Pakostová, Heraldické
prameny pro církevní dějiny v Litomyšli, 2012 |
Jaromír Lenoch © Aktualizace 6.10.2014 |