Kód CZ 1583 Bystřice pod Hostýnem
(Bistritz am
Hostein)
Připojené obce: Bílavsko, Hlinsko pod Hostýnem, Rychlov,
Sovadina
Kostel
sv.Jiljí Zdroj 2) Zdroj C)
Barokní, dokončen
1744-54. Jednolodní chrám sv. Jiljí na Masarykově náměstí stojí tam, kde
podle záznamů z roku 1368 byl původní kostel se hřbitovem. Roku 1545 byl
založen nový hřbitov za městem, ale starý se používal dál a také krypta v
kostele, do níž byly r. 1584 uloženy ostatky Přemka Prusinovského z Víckova,
rytíře Řádu Božího hrobu. Poslední mužský
potomek Rottalů František Antonín Rottal (1717-1767) nechal v Bystřici postavit
nový farní kostel sv. Jiljí v barokním slohu. Práci zadal holešovskému
staviteli a sochaři Tomáši Šturmovi. Vnitřní klenba
kostela má výšku 24 metrů. Kostel má osm prosklených oken, síla zdi je přes 1
m, délka kostela 41,5 m, šířka 16,8 m. Celková výška kostela s věží a křížem
je 56 m. Původně přiléhala ke kostelu z vnější strany kaple sv. Kříže,
střecha byla kryta šindelem. Součástí oltáře s
dnešní podobou Madony je kopií poslední práce Dr. Fr. Ondrúška. Za oltářem
Madony je velký obraz sv. Jiljí malíře Jana Hofera (1786-1864) a nad ním
rodový erb Jana Jakuba Leonarda della Rovere Conte di Monte L`Abbate, manžela
Marie Amálie, dcery Františka Antonína Rottala. Z jejich podnětu byl kostel
sv. Jiljí opravován. Mramorová křtitelnice u kněžiště je z roku 1758, velmi
stará je také kamenná křtitelnice u vchodu. Obě jsou památkově chráněny. V druhé polovině
18. století bylo vybudováno pět oltářů: sv. Tekly (1751), sv. J. Nepomuckého
(1781), sv. Josefa (1781), sv. Barbory (1778) a sv. Floriana (1768). Ve 20. a 30.
letech 20. století navrhl výmalbu kostela Jano Köhler (1873-1941), autor
mozaikových obrazů nové křížové cesty s Jurkovičovými kapličkami na svatém
Hostýně. Z jeho freskových maleb se zachovala stropní malba Krista Krále na
vítězném středovém oblouku, sv. Václav u křtitelnice, vlevo v kněžišti sv.
Jan Sarkander, Cyril a Metoděj a Klement Hoffbauer, vpravo sv. František z
Assisi, sv. Alžběta Durynská a sv. Anežka Česká. Výmalbu kostela provedl
bystřický malíř Jan Ježek (1879-1960), od něhož je vpravo nad bočním vchodem
freska sv. Ludmila. Veškeré řezbářské práce, včetně dřevěných lavic,
pocházejí z mistrovské dílny bystřického řezbáře Josefa Jahody (1881-1960). Varhany s
barokním dekorem byly na kůr instalovány již v roce 1756 a v době Loudonů
roku 1840 zcela přestavěny. Poslední přestavbu prováděla firma Rieger-Kloss
Krnov za II. světové války a definitivně ji zakončila v roce 1945. Zvony bývaly v
Bystřici čtyři: sv. Jiljí (1094kg), sv. Jan Nepomucký (429kg), zvon zasvěcený
Kristu na hoře Olivetské (692kg) a sv. Michal (31kg, v kapli sv. Vavřince,
hřbitovní zvon). Všechny byly v roce 1917 zabaveny k válečným účelům a až
roku 1921 na základě veřejně sbírky ulity dva nové zvony: Arnošt (velký laděn
na Gis, jméno podle hlavního mecenáše hraběte Arnošta Loudona) a Václav
(menší, ladění na H, jméno dle mecenáše továrníka Václava Zbořila). Třetí
zvon Vladimír (největší, laděn na Fis, mecenáš Msgr. Vl.Worel) byl pořízen v
roce 1936, ale také on musel být odevzdán Němcům. Roku 1942, když byl
spouštěn z věže, se utrhl a rozbil. Malý pohřební zvon sv. Michal se
nepoužívá. Vyjdeme-li po 72
schodech nahoru k věžním hodinám, uvidíme dokonalý stroj, který pracoval od
roku 1791 do roku 1982, tj. 191 let! Fara
… Kaple
sv.Vavřince Zdroj 2) Zdroj C)
… Kaplička
Holešovická ul. Hřbitov
Zdroj 2) Zdroj C)
… Kaple
Loudonů Zdroj C) Zdroj F)
Na hřbitově 1894 neorománská s freskami od akademického malíře
Hanuše Schweigera Loudonský
hřbitov Zdroj F)
vybudovaný v roce
1894 Arnošte Loudounem se nachází v těsném sousedství městského hřbitova.. V okolí
kaple jsou rozmístěny především hroby Loudonů, ale také představitelů
ostatních šlechtických rodů. Socha
sv.Jana Nepomuckého Zdroj C) Mezi kostelem a zámkem Socha
sv.Antonína Paduánského Zdroj C) … Socha
sv.Tadeáše Zdroj C) U kostela Socha
P.Marie Zdroj C) … Kamenný
kříž Zdroj C) U kostela Kamenný
kříž Zdroj C) U kaple sv.Vavřince Kamenný
kříž Sušilova ul. Kamenný
kříž Sušilova ul. Kamenný
kříž zdroj G) U silnice na Valašské Meziříčí, 1836 [Kamenný
kříž] zdroj G) Kříž při silnici do Holešova. Z nízkého soklu se zvedá hranolový
podstavec s reliéfem Bolestné Panny Marie a letopočtem 1756. Železný
kříž Zdroj C) Jižně od města Železný
kříž Zdroj C) U hřbitova Boží
muka Zdroj C) Ul.Lázně Boží
muka Zdroj C) … Kříž
Zdroj C) U kaple sv.Vavřince Erb
Zdroj C) Nad vstupem do kostela Erb
Zdroj C) Nad vstupem do zámku Památník
obětem 1914-18 Zdroj C) Na hřbitově Pranýř
Zdroj C) Původně před kostelem, zbytek soklu Památník
Zdroj C) U kaple sv.Vavřince Busta
Františka Táborského Zdroj C)Zdroj G) na Masarykově
náměstí. Busta Táborského je příkladem tvorby socialistického realismu 50.
let, kdy sochař věnoval detailní pozornost zachycení výrazu, kterou podpořil
precizním propracováním partií hlavy a krku, zatím co poprsí bez rukou
ponechal ve zdánlivě amorfním tvaru. Prostor kolem sloupového soklu je
upraven do kruhového pole s položenou dlažbou z hlazených plochých kamených
valounů nepravidelného průřezu. Kruhový prostor je na okraji vymezení v ose,
orientované na sochu, doplněn volně posazeným neopracovaným kamenem s osazenou
měděnou deskou s textem “ BÁSNÍK, SPISOVATEL, PŘEKLADATEL/ PROF. FRANTIŠEK
TÁBORSKÝ/*16.1.1858 V BYSTŘICI POD HOSTÝNEM/+21.6.1940 V PRAZE/ŘEDITEL VYŠŠÍ
DÍVČÍ ŠKOLY/ZNALEC STARÉ PRAHY/PŘÍTEL SLOVENSKA, SLOVANSTVA,RUSKA/ČESTNÝ
DOKTOR UNIVERZITY ..../ČESTNÝ OBČAN BYSTŘICE P.H. A RUSAVY/REDAKTOR
..../PODPOROVATEL RODNÉHO MĚSTA”. Busta
Michaela Thoneta Zdroj A) Z iniciativy
Bystřického kulturního nadačního fondu vyl v roce 2013 v centru města u
budovy základní školy T. G. Masaryka odhalen pomník s bustou Michaela Thoneta
a pamětním nápisem: „Michael Thonet (2. 7. 1796 – 3. 3. 1871), zakladatel
výroby nábytku z ohýbaného dřeva. Zasloužil se o rozvoj našeho města i celého
regionu.“ Autory instalace jsou kamenosochař Jan Kozel a architekt Ladislav
Pastrnek. Busta
Františka Ondrúška Ul.Nádražní, akademický malíř. 1861-1932 Busta
Jana Amose Komenského Zdroj F) Ul.Hostýnská. Pouť J. A. Komenského tímto krajem v 17. století
je zde připomenuta jeho bustou a reliéfem části Komenského mapy Moravy. Vznik
pomníku inicioval v roce 1970 u příležitosti 300. výročí Komenského úmrtí
místní historik Josef Barbořík. Kašna
se sochou P.Marie Zdroj C) Na náměstí Fontána
Duha Zdroj C) … Plastika
- reliéf Zdroj D) V hale nádraží Pamětní
deska Jana Marka Zdroj D) Na peróně nádraží, poručíka pěchoty Jana Marka, který byl v těch
místech dne 4. ledna 1945 ubit GeStaPem. Pamětní
deska Františka Sušila Zdroj C)
… Hrobka
rodiny Slámovy
Zdroj E) od Bohuslava
Fuchse 1926 Projekt pro Emila
Slámu, místního stavitele, vznikl v červenci 1926. Jedná se o nevelkou
stavbu, která však nese výrazné znaky Fuchsovy tvorby. Dominantním prvkem je
šest vysokých pískovcových hranolů tvořících čelo hrobky, na nichž je umístěn
překlad se čtyřmi kovovými kříži. Po stranách v čele jsou umístěny kamenné
desky určené k umístění textu. Uprostřed hrobu je usazeno šest snímatelných
desek na vyvýšeném místě, po jejich stranách volný prostor pro trávník. Celá
hrobka je lemována masivním obrubníkem. Vertikálnost a masivnost kamenných
bloků navozuje důstojnou atmosféru místa. Tato hrobka je vpodstatě jedinou stavbou
v Bystřici pod Hostýnem, která byla vystavěna přesně podle Fuchsova návrhu a
dochovala se do dnešní doby v neporušeném stavu. Studna
Zdroj C) S kovanou mříží na nádvoří zámku Zámek
Zdroj C)
Pův.renesanční,
po 1555, barokně přestavěn 1750-77. je barokně-klasicistní stavba, jíž
předcházela gotická vodní tvrz, založená pány z Tvorkova po zániku hradu
Obřany a doložená poprvé v roce 1440. V polovině 16. století byl zřejmě na
jejím místě postaven renesanční zámek. Konečnou podobu zámku dali v roce 1616
jeho tehdejší majitelé, Bohunka z Vítkova a Václav Bítovský z Bítova, o čemž
vypovídají kamenné erby nad vstupní branou. Po Bílé Hoře byl zámek Bítovským
zkonfiskován a získali jej Lobkovicové; již nedlouho potom však, v roce 1650,
získal zámek významný rakouský rod Rottalů. Po polovině 18. století nechala
poslední členka tohoto rodu Marie Amalie opravit zámek do podoby, v jaké se v
podstatě uchoval dodnes: renesanční předzámčí se dvěma barokními křídly bylo
v letech 1765 – 1768 dle návrhu významného moravského archeitekta Františka
Antonína Grimma doplněno dvěma křídly klasicistními (do tohoto období náleží
i dva barevné erby nad branou do druhého nádvoří. Koncem 18.
století byl zámek místem bohatého kulturního života. Nový majitel hrabě
František Antonín della Rovere di Monte l´Abbate zřídil v zámku zámecké
divadlo a držel si i kapelu. V té době byla v přízemí jednoho z barokních
křídel zřízena manufaktura na výrobu keramiky (tzv. Majolikakamer). Záhy
nato, v roce 1805, získal tzv. Sváteční sál romantickou výmalbu s motivy
egyptské krajiny. Posledními
šlechtickými majiteli zámku byli od roku 1827 Loudonové, potomci slavného
rakouského generála (socha Ernsta Gideona von Laudon je postavena v zámeckém
parku). V zámku vybudovali novogotickou kapli a zmodernizovali vybavení
celého zámku. První z Loudonů nechal při zámku vysadit hodnotný park a
postavit v něm skleník, v němž pěstoval vzácné exotické rostliny, mj. ananas.
Za jejich držení, v roce 1897, navštívil zámek rakouský císař František Josef
II.; na památku této návštěvy se dochoval pamětní nápis na východním křídle
zámku. Z počátku 20. století pocházejí sluneční hodiny, které namaloval Hanuš
Schwaiger mezi okny druhé zámecké budovy. Když se ve 30.
letech 20. století dostali Loudonové do finančních potíží, prodali zámek
státu. Od r. 1935 až do r. 1990 zde byly vojenské sklady zdravotnického
materiálu. Vojenská správa sídlí v parku dosud, má zde stále vojenské sklady
zdravotnického materiálu a vypravuje odtud polní nemocnice do válkou či
katastrofou postižených zemí. V roce 1991 přešel zámek do vlastnictví města. Špitál
Zdroj 2)
Panský, kol.1760 Radnice
Zdroj C) z roku 1595 (přestavěna 1842) Škola
Zdroj C) … Škola
Zdroj C) … Bohuslav Fuchs
byl osloven Družstvem pro stavbu tělocvičny, aby vypracoval výkresy. Mělo se
jednat o realizaci 1. části velkolepé idey, podle které měl na parcele v
ulici Soudní stát komplex složený z tělocvičny, divadelního sálu, hotelu a
restaurace. Na jaře roku 1922 byl mladý architekt hotov s projektem
divadelního sálu, který měl sloužit „dočasně“ jako tělocvična. Ještě téhož
roku, 10. června, byl slavnostně položen základní kámen a stavba pod vedením
místního stavitele Františka Bednaříka a s nadšením všech sokolů rostla
rychlým tempem. Ač byla ještě neomítnuta, její slavnostní otevření proběhlo
28. října 1922. Budova sokolovny
byla navržena a posléze i vystavěna na obdélném půdorysu bazilikálního
charakteru. Střední převýšená část je zastřešena sedlovou střechou a
osvětlena shora řadou oken. V hlavním, východním průčelí jsou dominantním
prvkem dvojí vstupní dveře kryté zaoblenou stříškou. Nad dveřmi, ve štítu
stavby, je umístěn nápis SOKOL a pod ním zapuštěno malé obdélné okno oddělené
dvěma římsami. Podle původních návrhů měla být, podobně jako řada staveb z
téhož architektova tvůrčího období, stavba v průčelí zdobena plastickými
geometrickými tvary, které se však nedochovaly. S největší pravděpodobností
byly odstraněny při dokončování fasády v roce 1928. Pro jižní a severní
průčelí je charakteristická horizontálnost zdůrazněná hlavními zaoblenými
římsami a dvěma řadami oken vždy po třech, která jsou symetricky rozmístěna v
přízemí i v převýšené části ústředního prostoru. Po stranách je doplňují ve
stejné linii malá okna kruhová. Podkroví je opatřeno dvěma obdélnými vikýři.
Stavba byla vystavěna z pálených cihel, hladce omítnuta cementovou omítkou,
střechu kryly keramické tašky. Středovou část interiéru tvoří divadelní sál s
orchestřištěm, podiem a šatnou pro herce, po stranách sálu jsou ochozy
oddělené sloupovím. Ze vstupní části s pokladnou a bufetem vede schodiště do
patra k lóžím. Ve výzdobě interiéru a zařízení se objevuje kruhový a válcový
motiv a plastické geometrické členění štuku. Stejné motivy můžeme vidět na
vstupních a interiérových dveřích. Stavba bývá
řazena do „národně“ zaměřeného proudu české architektury nebo tzv.
obloučkového stylu, který však u kritiků „funkcionalistů“ nevyvolával
přílišné nadšení. Za trefnější hodnocení Fuchsových staveb počátku dvacátých
let můžeme považovat názor I. Crhonka, který jeho dílo řadil k puristickému
hnutí. Stavba sokolovny svou masivností a hřmotností vyvolává také úvahy o
spojitosti s německým expresionismem. Na stavbu
divadelního sálu navázal Bohuslav Fuchs rozsáhlým projektem v roce 1938, ve
kterém navrhl dokončení původního záměru z roku 1922. Jednalo se o návrh
tělocvičny (na místě dnešního házenkářského hřiště), rozměrného vestibulu,
restaurace a ubytovacích prostor. Architekt s důsledností funkčně ovládl
prostor, hlavní důraz kladl na technické články, jednoduché a čisté linie.
Pracoval s velkými, členitými prosklenými částmi, které se staly dominantou
celého projektu. Do smělých plánů bystřických sokolů neblaze zasáhla II.
světová válka a posléze i vláda komunistické strany. Proto zůstala tato odvážně
vyprojektovaná dostavba nezrealizována. Ředitelství
firmy Tauber Zdroj C)
Zdroj E) od Bohuslava Fuchse 1923. administrativní
budova Tauberovy továrny na výrobu pánských košil na nároží ulice Sokolské a
Schwaigrova náměstí, vykazuje alespoň v projektu z roku 1923 zřetelné znaky
holandské architektury. Bohuslav Fuchs byl v té době již dobře obeznámen s
pracemi Amsterodamské školy a s programem skupiny De Stijl, a to nejen
teoreticky, ale také ze studijních cest a přednášek Johannese Pietera Ouda v
Brně. V tomto principu spatřoval
východisko z kritické situace české architektury poválečných let. Ve svém
projektu administrativní budovy uplatnil kombinaci vertikálních a
horizontálních ploch v kontrastním provedení hladké omítky a režné cihly,
stejně jako přísné zachování pravých úhlů nejen v exteriéru budovy, ale i v
rozvržení jejího půdorysu. Mimo to dokonale funkčně rozčlenil jednotlivé
prostory a svázal je přehlednými komunikačními trasami. Pravoúhlost je
podtržena přísně horizontální střechou. „Fuchsův architektonický projev je
logický a výtvarně přesvědčivý. Aktivní konstruktivní články jsou ve skladbě
díla opticky přiznány kontrastním užitím hladké omítky, obkladů a cihelného
zdiva.“ Tauberova stavba se stala důstojnou předchůdkyní nejvýznamnější
budovy tohoto Fuchsova tvůrčího období – Masné burzy v Brně. Nejen kritikové,
ale i laická veřejnost oceňovala kvality bystřické stavby a také v Pamětní
knize Bystřice pod Hostýnem (1921–1938) je na ni i architekta pamatováno.
„Projektantem byl architekt Bohuslav Fuchs z Brna, rodák ze Všechovic u
Bystřice pod Hostýnem, tvůrce bystřické sokolovny. Projekt Tauberovy
administrativní budovy byl jako příklad dobře řešené administrativní tovární budovy uveřejněn v odborných
časopisech a vystavován na umělecké výstavě později v Paříži pořádané.“ Pavel Tauber
oslovil Fuchse i v následujících letech a zadal mu projekty přístaveb, v
nichž architekt neochvějně směřuje k funkcionalismu. Konkrétně se jednalo o
přístavbu prádelny s žehlírnou (1925), stavbu rodinného domu s provozovnou
(1937) v Sokolské ulici a přístavbu
skladovacích prostor ve dvoře (1947). Chudobinec
Zdroj E) od Bohuslava
Fuchse 1923. městský
chudobinec, jehož projekty vznikaly v letech 1924–1925. Vzhledem k tomu, že
se jednalo o stavbu realizovanou městem, dochovala se k ní kompletní
dokumentace, která velmi dobře osvětluje její vznik. V únoru 1924
rozhodla Městská rada v Bystřici pod Hostýnem o zadání projektu Bohuslavu
Fuchsovi. Původně byl pro stavbu „asylu chudých“ určen pozemek na rohu ulic
Rusavské a Hostýnské (Benetkovo), pro který architekt vypracoval postupně I.
a II. verzi projektu. V nich se opět nevyhnul režné cihle kombinované se
světlou, hladkou omítkou a výrazným vertikálním a horizontálním plochám
vytvářejícím charakter budovy. S prostorem pracoval velkoryse a navrhované
stavby působily velmi monumentálním dojmem. Po rozhodnutí o
snížení nákladů na stavbu a přesunutí její realizace na konec ulice Sušilovy,
ač nerad, vyprojektoval III., konečnou verzi sociálního objektu v
jednoduchých liniích, kde je v podstatě jedinou výraznou částí schodištní
blok vystavěný z režné cihly s průběžným oknem a vstupní portál. Chemická
továrna Espol Zdroj E) od Bohuslava
Fuchse 1924 Projekt chemické
továrny pro firmu Svoboda a spol. vypracoval Bohuslav Fuchs v červenci 1924.
Z výkresové dokumentace se dochovaly pohledy a řezy stavby, detailní výkresy
oken, dveří, rozvržení schodiště, úpravy střechy, okapů a oplocení. Objekt sestával
ze dvou propojených částí – dominantní patrové administrativní a prodejní
budovy a přízemní výrobní haly, obojí na obdélném půdorysu, s pultovou
střechou z falcovaného plechu. Hlavní (jižní) průčelí prodejní a kancelářské
budovy bylo geometricky řešeno, v jeho levé části vystupoval z omítky
vertikální pás s nápisem ESPOL. Vstupní dveře do objektu kryté stříškou byly
umístěny od středu mírně vlevo, vedle nich velké členité okno. Geometrický
výraz tohoto průčelí byl umocněn masivním kamenným plotem s dřevěnou bránou a
volným přístupem ke vchodu do budovy.
Dozadu ustupující výrobní hala byla opatřena členitými okny s
ventilačními křídly, v západním průčelí s trojími dvoukřídlými dveřmi. Továrna byla
vystavěna na parcele č. 949/2 (dnes je zde prodejna spojovacího materiálu
Mikulčák), její původní podoba se však do dnešních dnů nedochovala. Přestože
se jednalo o stavbu, která má jasně specifikovaný účel, lze nalézt v jejím hlavním
průčelí inspiraci skupinou De Stijl, a to především v geometrickém,
pravoúhlém členění a výtvarném účinu kompozice. Chemická továrna
ESPOL zahájila výrobní činnost v Bystřici pod Hostýnem v roce 1921. Zabývala
se výrobou krémů na obuv, mucholapek a jiného zboží. V roce 1926 zaměstnávala
v létě 22 zaměstnanců, v zimě pouhých 8. Svoji činnost ukončila zřejmě kvůli
světové hospodářské krizi v roce 1929. Nádraží
Zdroj C) V bruselském stylu, uvnitř plastika, na peronu pamětní
deska Jana Marka, 2017 určena unikátní budova k demolici. Smuteční
síň Zdroj C) … Vila
Thonet Zdroj C) … Vila
rodiny Thauber Zdroj C) Sokolská ul. Arch.Bohuslav Fuchs 1937 Dům
č.p.25 Františka Sušila Zdroj C) moravský teolog a kněz při ohradní zdi
zámeckého parku. Fasády členěny nárožní omítkovou bosáží, obdélná okna s
šambránami, mansardová střecha. Dnešní podobu určila přestavba F. A. Grimma z
pozdního 18. století. Dům
č.p.89 Ul.Čsl armády, s neorenesanční fasádou se secesními prvky Dům
č.p.443 Ul.Čsl armády, s bohatou neorenesanční fasádou Vila
Zdroj C) Sola Gratia Vila
č.p. 183 Ul.Sušilova, secesní 1909, s novodobou přístavbou Dům
č.p.1030 Zdroj C)
Zdroj G) Objekt z let
1948-1949 od architektů Honzíka a Kándla, torzo zamýšleného rozsáhlejšího
celku. Jednopatrový dům obdélného půdorysu s mírnou sedlovou střechou. Fasáda
členěna mohutnými opěráky s kamenným armováním ho dělí na deset částí. V
bloku je deset bytů, každý se samostatným vchodem, u každého bytu terasa
přístupná 5 schody. V každém modulu francouzské okno, v patře pásová okna.
Zastřešeno pultovými střechami. Krajní byty jsou ze dvora zvýšeny přístavbou.
Dvorní trakt je členěn pravidelným rytmem pilířů nesoucích střechu. Vždy
dvěma bytům je přístupná společná terasa přístupná z obou stran schodištěm. V přízemí kuchyňka a obývací pokoj, v patře
ložnice a koupelna. Krajní byty zvětšeny o jeden pokoj díky přístavbě. Přístavby
kryty sedlovou střechou. |
Panství Politický okres
Holešov, s.o. Bystřice pod Hostýnem 1961 Okres Kroměříž 2003 Pověřený městský úřad Historie obce Zdroj A)
Okolí Bystřice
pod Hostýnem bylo osídleno už v pravěku. Samotné město vzniklo o mnoho
století později na křižovatce obchodních cest. Nejstarší písemná zpráva
pochází až z 8. ledna 1368, kdy se městečko Bystřice stává majetkem Bočka z
Kunštátu, praděda krále Jiřího z Poděbrad. Boček začal stavět své sídlo pod
nedalekým vrchem Tesákem. V 15. století se sídlo bystřických pánů přesouvá do
Bystřice. Roku 1440 se poprvé zmiňuje zdejší zámek. Roku 1650 koupili panství
Rottalové. František Antonín
z Rottalu nechal v polovině 18. století (1747) postavit poutní kostel na Sv.
Hostýně. Roku 1827 se Bystřice dostala do rukou svobodného pána Oliviera
Loudona, potomka slavného generála. Za jeho vlády dosáhla Bystřice největšího
věhlasu a rozkvětu. Olivier i jeho syn Ernst byli nadšenými botaniky,
pěstovali v Bystřici mnoho zajímavých rostlin. Do dnešní doby se v Bystřici
dochovala vzácná, více než 150 let stará platanová alej, která nemá v naší
republice obdoby. Loudonové byli posledními šlechtickými majiteli panství. Náleželo
jim do roku 1933. V polovině 19.
století se zmiňují zdejší lázně. Léčily se tu nemoci dýchacího ústrojí, a to
čerstvým vzduchem, tzv. jehličnatými koupelemi a žinčicí (ovčím mlékem).
Rozkvět Bystřice nastal po roce 1817 díky Rukopisu královedvorskému. V
souvislosti s ním ožily pouti na Sv. Hostýn. V důsledku toho přibylo i
živností souvisejících s poutěmi, rozvíjí se výroba perníku, svící a
voskových obětin. K největšímu
rozvoji kraje došlo po roce 1861. Tehdy přišli do Bystřice němečtí
průmyslníci. Michael Thonet se svým synem Augustem zde založil továrnu na
ohýbaný nábytek. Svého času to byla největší továrna na ohýbaný nábytek v
Evropě. Rozšíření průmyslové výroby znamenalo i velký příliv nových dělníků,
nových obyvatel obce. Takže už v roce 1864 mohla být Bystřice prohlášena
městem. Díky Thonetům byla také do Bystřice v roce 1882 zavedena železnice. Přes mnohá
úskalí, kterými kraj prošel (obrovské požáry v letech 1594, 1789 a 1815 a
povodně v roce 1593 a 1997)
literatura
a prameny 1) Administrativní lexikon obcí v
republice čsl, 1927 2) Kuča Karel, Atlas památek ČR,
2002 A) bystriceph.cz (13.6.2019) C) cs.wikipedia.org (4.4.2015) D) turistika.cz (13.6.2019) E) mubph.cz (Kateřina Valterová )(13.6.2019) F)
mapy.cz (13.6.2019) G)
pamatkovykatalog.cz (13.6.2019) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
59 – 54 -
0
34 -28 – 0
???? |
Jaromír Lenoch © Aktualizace 13.6.2019 Předchozí editace: 4.4.2015 Předchozí editace: 15.5.2011 |