Historie obce Podivín, bývalý
politický okres Hodonín |
HISTORIE Jen
málo míst v naší vlasti má tak bohatou tradici a současně je obestřeno tolika
záhadami jako právě Podivín, královské město, ležící na dolním toku řeky
Dyje, na mírném návrší Dolnomoravského úvalu, ve výšce 170 m nad mořem. Od
nepaměti bylo toto místo pro své přirozeně výhodné přírodní, hospodářské i
strategické podmínky obsazováno postupně všemi pospolitostmi, které tímto
krajem procházely, nebo ho trvale osídlovaly. Popis
historie jakéhokoliv objektu oplývá často slovy nepodložený, pravděpodobný,
nejistý, možný a dalšími podobnými výrazy. Za nimi je však skryta touha po
neustálém objevování a hledání doposud neznámého a neobjeveného, touha
ujistit se, že kdosi před námi už ve svém konání myslil na nás a také se zde
skýtá naděje, že v daleké budoucnosti někdo při svém hledání spočine ve svých
myšlenkách i na našich činech. HISTORIE
I Přeskočme
tedy těch několik tisíc let od doby KAMENNÉ přes dobu bronzovou se svými
kulturami keramiky šňůrové, zvoncovitých pohárů, kultury protoúnětické,
únětické, veteřovské, velatické
a podolské, přejděme také dobu železnou, dobu keltského osídlení i osídlení
germánskými kmeny Markomanů a Kvádů. Vkročme
do nového letopočtu s Římany, projděme stěhováním národů spolu s Huny,
Vandaly a Langobardy, vejděme s prvními Slovany do
Sámovy říše a následně pak s věrozvěsty CYRILEM A METODĚJEM do říše Velkomoravské.
Přeskočme
všechna tato zcela jistě pohnutá léta, která nám dokládají archeologické
nálezy broušených a štípaných kamenných industrií, keramických předmětů všech
uvedených kultur, BRONZOVÝCH A ŽELEZNÝCH předmětů, kostrových hrobů a s nimi
spojených rituálních předmětů, MINCÍ a ŠPERKU, tedy nálezů v lokalitě
dnešního Podivína a zastavme se až tam, kde se tento název objevuje poprvé ve
své písemné podobě. ZÁHADA
HRADU A JMÉNA PODIVÍN Nejasnosti
spojené s názvem hradu Podivín nevysvětluje podsouvaná spojitost s
velkomoravským městem Děvínem a ani návaznost se jménem druha či služebníka
knížete Václava Podivena nevnáší do vzniku názvu hradu jasno. A to se ani
nesnažme proniknout do německé podoby názvu Kostel. Mohli bychom zjistit, že
jméno je odvozeno od Köstel, což může být lahůdka
pro labužníka, ale také lázeňský vějíř. Nejstarší
a snad spolehlivé zprávy o hradu jménem Podivín a jeho nejbližším okolí
nalézáme v kronice Kosmově při letech 1062-7, 1073-4, 1099, 1110 a 1121.
Jméno Podivín odvozuje Kosmas od zámožného židovského zakladatele hradu
Podivy. A aby záhad a možností výkladů nebylo málo, objevují se zde také
názvy Curtis ad Sekyr Kostel - čili panský dvorec s
obydlími, hospodářskými budovami a opevněním, Sekyr Kostel - část současného
Podivína u kostela a v blízkém okolí, Castrum Poduin - tvrz či hrad v lukách v místech kde se říkávalo
Na Habánicích, Villa Sliunica - osada situovaná prof. L. Hosákem
do dolní části dnešního náměstí. Nejenom
jména výše uvedená, ale i samotné umístění jednotlivých objektů bylo
podrobeno důkladné analýze řady různých vědců a co lze s konečnou platností a
bez náznaku ironie říci je, že hrad Podivín mohl stát jak v lukách Na Habánicích, tak na ostrově na řece zvané Svratka či Dyje,
v městské části Rybáře. Ves Slivnice se mohla
rozkládat poblíž hradu Podivína a také v okolí hradiska Mikulčice. O
lokalitách panského dvorce a osadě Sekyr Kostel lze říci totéž. Tato vzájemná
rozdílnost všech i zde neuvedených názorů směřuje tedy k onomu slůvku
uvedenému na začátku této stati a to ke slůvku ZÁHADA. HISTORIE
II Pokud
se nám podařilo tak lehce přeskočit několik tisíciletí, zdálo by se
jednoduché posunout se do současnosti přes pouhých řekněme osm století.
Polemiku o tom, zda Podivín byl či nebyl městem s právy k tomu náležejícími
již v letech 1222 či 1228-48, nebo snad "až" v roce 1297,
přenecháme historikům. Jisté je, že od roku 1125, kdy zemřel Podivínu tak
nakloněný kronikář Kosmas, střídali se držitelé onoho místa velmi často, a že
až do let 1527 - 1537, kam se poněkud oklikou za chvíli dostaneme, jich bylo nepočítaně. Jisté ale také je, že na PEČETI, přivěšené k
listině z roku 1297 je znak dvouocasého lva, což je znamení převzaté z erbu
českého krále.Podivínu tak nakloněný kronikář Kosmas, střídali se držitelé
onoho místa velmi často, a že až do let 1527 - 1537, kam se poněkud oklikou
za chvíli dostaneme, jich bylo nepočítaně. Jisté
ale také je, že na PEČETI, přivěšené k listině z roku 1297 je znak
dvouocasého lva, což je znamení převzaté z erbu českého krále. PRAVDIVÝ
DOKUMENT NEBO PODVRH? "My
Václav, z boží milosti král, Krakovský i Sandoměřský
vévoda, moravský markrabě, chceme oznámit zněním listiny jak přítomným, tak
budoucím, že si přejeme zlepšit životní podmínky řečených našich měšťanů z
Podivína, neboli Kostela..." Touto
větou začíná listina krále Václava II., potvrzující dědičnost podivínské
rychty a možnost volby rychtáře podivínskými měšťany. Dále král dovoluje
měšťanům, aby uvnitř jedné míle u tohoto města nevařilo se pivo na prodej a
uděluje také právo říditi se stejnými zákony jako
město Brno. Dokument
obsahující tato a ještě i jiná práva byl nalezen v registru krále Ferdinanda
I. z let 1527 - 1537, vsunut do listiny, kterou tehdejší panovník všechna
práva schvaluje. Zda jednalo se o pravdivý dokument, či snad o velmi zdařilý
podvrh, podnes nevíme. Pouze to, že v uvedeném dokumentu nejsou jmenováni
žádní měšťané podivínští a není uveden také žádný pomístní název naznačuje,
že se opravdu jedná o falsum. Listina však v každém případě podává svědectví.
Svědectví o tom, s jakými problémy se podivínští konšelé museli v počátku 16.
století potýkat. POD
SPRAVEDLNOSTÍ A U ŠIBENICE Nevíme
o pravosti předešlého dokumentu, víme však o problémech a povinnostech
radních. Víme, že rada města Podivína se musela mimo jiné potýkat s řešeními,
na kterých závisel život nebo smrt občanů místních a také přespolních. Jak
úsměvný se zdá být oproti jiným případ vězně, který roku 1522 uprchl z
podivínské radniční věznice a vyměnil si tak místo s ponocným, který ho měl
hlídat a usnul. Jak krutý ortel bylo nutno vynést nad čtyřmi muži, kteří
loupili a mordovali, a které pak bylo možno spatřit v místech "U
šibenice", ale na ni zavěšené. Podivínští radní za toto rozhodnutí byli
vrchním právem napomenuti a výtka se týkala skutečnosti, že tito nechali
"na tak velikou vejroční slavnost Těla Božího
k těm osobám" přikročit útrpným právem. V neděli a svátky se totiž v
obvodu brněnského soudu nesmělo mučit ani popravovat. Jsou
známy záznamy, ze kterých je patrno, že podivínský hrdelní soud byl velmi
frekventovaný ještě v první polovině 18. století a že podivínská šatlava byla
v té době jen velmi zřídka prázdná. Zda měl či neměl Podivín vlastního mistra
popravčího se neuvádí. Název polní trati "Katův sádek" však cosi
naznačuje. HISTORIE
III Pro
ponuré období podivínského hrdelního soudu jsme zapomněli na pestrý a
svobodný náboženský život, na husity, kteří v Podivíně
a okolí působili v letech 1422 - 1434, opomenuli jsme jednotu bratrskou, v
pozadí zůstaly rozmíšky mezi zastánci katolického a evangelického vyznání ve
městě. Nemůžeme ale zapome nout
na habány, kteří pak s další, židovskou komunitou, vytvářeli jedinečný, pouze
zdánlivě od sebe oddělený vzorek jak národnostní, tak i náboženský. HABÁNSKÝ
POKLAD A PODIVÍNSKÉ SKLEPENÍ Morava,
pro svoji toleranci k různým vírám a vyznáním se stala zemí zaslíbenou i pro
obce novokřtěnců neboli habánů. Téměř sto let trvání měla i ve městě Podivíně. Přízní Lichtenštejnů
mohli se zde usadit koncem dvacátých let 16. století. Píše se, že byli velmi
pilní, pracovití, střídmí a spořiví, dobře zpracovávali pole a vinohrady,
měli nejlepší dobytek, zakládali dílny soukenické a hrnčířské. Žili v
kolektivu, majetek celé obce a také zisk ze všech činností byl společný. Toto
všechno jmenované bylo dobrým předpokladem k získání značného jmění, ale také
na druhé straně značné závisti a nedůvěřivosti všech ostatních, kteří
podobnými vlastnostmi neoplývali. Zlé časy pro všechny obyvatele Moravy,
novokřtěnce nevyjímaje, nastaly ve druhé polovině 16. století a počátkem
století sedmnáctého, kdy zemí procházela vojska táhnoucí proti Turkům, po
bitvě bělohorské vojsko císařské a s ním pak zbytky vojska polského a v září
roku 1663 vojska tatarská. Před všemi těmito válečníky ukrývali se
novokřtěnci v hlubokých sklepeních a tajných skrýších, nazývaných lochy. Je
pozitivně zjištěno, že do dnešních dnů se v obou lokalitách, kde stávaly
habánské dvory, takovéto sklepy nacházejí. Podle tvrzení pamětníků jsou i ve
více podlažích nad sebou. Zda jsou to i ty podivínské, nikdo neví. Vzhledem k
tomu, že neexistují žádné hodnověrné doklady k těmto podzemním stavbám,
čekají teprve na své objevení a zmapování. Stejnou
rouškou tajemství je zahalen i habánský poklad, který měl být na základě
vynuceného doznání novokřtěnce Burkharta uložen v
podivínské lokalitě Podoxech. O jak velký poklad
mohlo jít, naznačuje písemná zpráva o tom, že pro něj přijela komise se
čtyřmi vozy, patnácti jezdci a třiceti mušketýry a že najatí sedláci museli v
Podoxu dlouho kopat, ovšem marně. Roku
1622 byli novokřtěnci definitivně vyhoštěni ze země. V opuštěných dvorech byl
zanechán veškerý majetek, dobytek, obilí, zařízení i nářadí. S jejich
odchodem odešla i poslední možnost dozvědět se cokoliv dalšího o osudu jak
pokladu, tak i podivínských chodeb a sklepení. ŽIDOVSKÁ
OBEC V PODIVÍNĚ Stálo-li
v prvních zmínkách o hradu či obci jméno Podiva v návaznosti na židovský
původ nositele tohoto jména, není lepšího úvodu pro tuto stať. První
hodnověrné údaje o počtech židovských obyvatel Podivína nalezneme až v
zápisech z roku 1618, kde se uvádí, že před tímto rokem žilo zde asi 140
Židů. Různé prameny pak uvádějí počty obyvatel židovské obce v letech 1690 -
1900 od 70 do 506. Po staletí existovaly vedle sebe křesťanská a židovská
obec, ta dokonce ve dvou lokalitách - Dolní a Horní čtvrti . Židé se původně
zabývali obchodem, půjčováním peněz a některými řemesly. Lze předpokládat, že
Dolní čtvrť byla původním jádrem židovské obce s většinou institucí, v čele s
dnes už neexistující SYNAGOGOU, rituální LÁZNÍ, špitálem, bytem rabína a
podobnými. Poněvadž
obyvatel bylo hodně a místa jim vykázaného málo, byly k židovským domům
přistavovány různé přístavby a nástavby, takže jediný dům mohl mít i více
popisných čísel. Podnes si můžeme, pokud přijíždíme do Podivína od Lednice a
podíváme se směrem ke kostelu, udělat představu, jak asi obyvatelé Dolní
židovské čtvrti žili. Kromě tohoto pozoruhodného pohledu zůstala v Podivíně jen velmi malá část židovských památek. K těm
nejvýznamnějším patří hřbitov s obřadní vstupní halou. Na samotném hřbitově
se nachází okolo 1000 kamenných náhrobků, z nichž nejstarší je z let 1694.
Vstupní hala, patřící k podivínským dominantám, je stavbou z druhého pololetí
19. století a svým originálním architektonickým pojetím připomíná atmosféru
Orientu. Nad průčelím vstupní brány býval kdysi hebrejský nápis, citát ze
Starého zákona: " Přijde mír, odpočinou navždy v
hrobech" Tato
věta, kterou jsme vkročili do 20. století, ve své naprosté pravdivosti jako
by řešila ZÁHADU celého lidského pokolení, bez rozdílu vyznání a víry, ZÁHADU
všeho našeho konání a naší nepoučitelnosti. Nepoučitelnosti v tom, že
podobnost roku 1622, kdy byli vysídleni novokřtěnci a roku 1945, kdy se
nevrátil téměř nikdo z bývalé židovské obce, není vůbec náhodná. Tato věta
nás oklikou vrací přes všechna ta tisíciletí k onomu ÚVODU části dějin města
Podivína a k oné hledané odpovědi na otázku ODKUD, KAM A PROČ. Mohla by také
znít: Jsme schopni a chceme vůbec nalézt odpověď? Zdroj: mestopodivin.cz (27.9.2010) |
Jaromír Lenoch © Aktualizace 27.9.2010 |