Kód CZ
Pávov
(Pfauendorf)
Osady: Nový P., Starý P., Antonínův Důl, Červený Kříž Železný kříž Zdroj C) ... Symbolický hřbitov Zdroj C) Obětem autonehod na dálnici D1 Socha Jara Zdroj D) Původně u zámečku Karlov. roku 1895 se
dostaly do držení jihlavského výrobce kachlů Aloise Niemetze, který je nechal
převést do zahrady za svou továrnou v dnešní Chlumově ulici. V roce 1908 je
koupil lékárník a pozdější starosta města Vinzenz Inderka (1855 - 1934).
Sochy
Inderka zapůjčil do nově zakládaného parku na místě bývalého hřbitova u
kostela sv. Ducha, dnešní park Smetanovy sady. Roku 1922 těchto pět soch
prodal Památkovému úřadu v Brně, který je obratem převedl Městu Jihlava . V
červnu 1 923 byly sochy umístěny na cihlové sokly a rozmístěny v parku
Smetanovy sady, kde odolávaly útokům vandalů až do svého přesunu roku 2006 za
jihlavskou radnici. Autorem je patrně Jan Václav
PrchalŽenská postava v životní velikosti a uvolněném postoji je zob razená v
polovičním aktu s drape rií přehozenou křížem přes levé rameno a pravou paži
zakrývající i pravou polovinu hrudi, levé prso je obnažené, cíp šatu obtáčí
její boky a vzadu za tělem splývá v bohatých záhybech až k zemi. Odhalená
pravá noha je pokrčená v koleni a zkřížená přes levou, ke které tiskne látku
šatu, o zem se opírá pouze špičkou prstů bosého chodidla. Pravá ruka visí
podél těla a dotýká se rohu hojnosti, který je tordovaný a v útrobách ukrývá
květiny. V mírně pokrčené levici drží žena zrcadlo hruškového tvaru. Hlava je
lehce přikloněná k levému rameni, dlouhé kadeřavé vlasy jí splývají na šíji a
lemují levou ruku až k jejímu lokti. Tělem probíhá esovitý pohyb. Výška sochy
činí 195 cm, sokl má rozměry 69 x 65 x 65 cm. Socha Léta Zdroj D) Původně u zámečku Karlov. roku 1895 se
dostaly do držení jihlavského výrobce kachlů Aloise Niemetze, který je nechal
převést do zahrady za svou továrnou v dnešní Chlumově ulici. V roce 1908 je
koupil lékárník a pozdější starosta města Vinzenz Inderka (1855 - 1934).
Sochy
Inderka zapůjčil do nově zakládaného parku na místě bývalého hřbitova u kostela
sv. Ducha, dnešní park Smetanovy sady. Roku 1922 těchto pět soch prodal
Památkovému úřadu v Brně, který je obratem převedl Městu Jihlava . V červnu 1
923 byly sochy umístěny na cihlové sokly a rozmístěny v parku Smetanovy sady,
kde odolávaly útokům vandalů až do svého přesunu roku 2006 za jihlavskou
radnici. Socha ženy v životní velikosti
zobrazená v kontrapostu s vytlačeným levým kolenem . Špičkou chodidla se
opírá o krychlový výstupek z podnože. Postava je oblečena v lehce zřasený a
přiléhavý oděv, který je vysoko nad koleny u levé ho stehna rozhrnutý a
nařasený, za tělem splývající k zemi, šaty jsou v pase přepásány. Obě nohy
jsou odhalené, k celkovému charakteru postavy se jeví jako přehnaně mohutné.
Tato figura působí nejerotičtějším dojmem z celého souboru. Pokrčenou pravicí
přidržuje velkou kytici, levá ruka je volně vyvedená podél těla a tiskne k
boku snop obilí. Vlasy jsou mírně zvlněny a sčesány na pravou stranu, hlava
je pootočena k pravému rameni. Tělem figury probíhá esovitá křivka. Výška sochy
je 1 95 cm, rozměry soklu jsou 66 x 65 x 65 cm. V lednu roku 2000 byla alegorii uražena
hlava, restauraci provedl akademický sochař Otakar Marcin. Socha Podzimu Zdroj D) Původně u zámečku Karlov. roku 1895 se
dostaly do držení jihlavského výrobce kachlů Aloise Niemetze, který je nechal
převést do zahrady za svou továrnou v dnešní Chlumově ulici. V roce 1908 je
koupil lékárník a pozdější starosta města Vinzenz Inderka (1855 - 1934).
Sochy
Inderka zapůjčil do nově zakládaného parku na místě bývalého hřbitova u
kostela sv. Ducha, dnešní park Smetanovy sady. Roku 1922 těchto pět soch
prodal Památkovému úřadu v Brně, který je obratem převedl Městu Jihlava . V
červnu 1 923 byly sochy umístěny na cihlové sokly a rozmístěny v parku
Smetanovy sady, kde odolávaly útokům vandalů až do svého přesunu roku 2006 za
jihlavskou radnici. Ženská figura v životní velikosti, je
zobrazená stojící v kontrapostu, levou nohou pokrčenou v koleni je mírně
vykročeno, podnože se dotýká pouze špičkou prstů bosé nohy. Je oděná v
přiléhavý šat, hruď má do poloviny obnaženou. Přes obě ramena jsou křížem
vyvedené dva pruhy látky vzájemně se přetínající mezi prsy, na pruhy látky
navazuje oděv dopadající až k zemi. Přes záda má přehozený dlouhý plášť,
který má sesunutý pod ramena, rukávy jsou nařasené. V pravé pokrčené ruce
objímá trsy hroznů, které si přitlačuje na předloktí. Levice je lehce
pokrčená a splývající podél těla, v té svírá vavřínový věnec, druhý tiskne k
tělu kolem ruky nad zápěstím. Hlava je vzpřímená a mírně pootočena k pravému
rameni, vlasy jsou sepnuté na temeni a spadají mezi lopatky, její účes zdobí
vavřínový věnec. Tělem probíhá esovitý pohyb. Pohledem směřuje do dálky.
Výška sochy je 188 cm, sokl má rozměry 75 x 65 x 65 cm. Socha Zimy Zdroj D) Původně u zámečku Karlov. roku 1895 se
dostaly do držení jihlavského výrobce kachlů Aloise Niemetze, který je nechal
převést do zahrady za svou továrnou v dnešní Chlumově ulici. V roce 1908 je
koupil lékárník a pozdější starosta města Vinzenz Inderka (1855 - 1934).
Sochy
Inderka zapůjčil do nově zakládaného parku na místě bývalého hřbitova u
kostela sv. Ducha, dnešní park Smetanovy sady. Roku 1922 těchto pět soch
prodal Památkovému úřadu v Brně, který je obratem převedl Městu Jihlava . V
červnu 1 923 byly sochy umístěny na cihlové sokly a rozmístěny v parku
Smetanovy sady, kde odolávaly útokům vandalů až do svého přesunu roku 2006 za
jihlavskou radnici. Socha muže v životní velikosti v
kontrapostu, levá noha je pokrčená a lehce nakročená. Jako jediný ze souboru
je obutý do vysokých bot s ohnutým okrajem. Postava je oblečená v zřasený
plášť sahající těsně pod kolena, který je rozhrnutý nad levým kolenem, bohaté
řasení přebíhá přes pravé rameno až k levému boku. Spodní lem rukávů, šatu a
kolem krku je zdobený kožešinou. Hlava je pootočena k pravému rameni, tvář má
pokrytou dlouhým plnovousem a na hlavě nasazenou beranici. Má ostré
obličejové rysy a vážný výraz s pohledem směřujícím do dáli. Pravá ruka je
mírně pokrčená a dlaní natočená k plameni hořícímu v misce, která je na
podstavci umístěna vedle jeho pravé nohy. Levice je ohnutá v lokti a od
zápěstí skrytá v záhybu pláště na hrudi. Tělem probíhá esovitý pohyb. Výška
sochy je 198 cm, sokl má rozměry 70 x 65 x 65 cm.63 V březnu roku 2002 byla
socha poničena vandaly, restauraci provedl sochař Petr Máša. Socha Hudby Zdroj D) Původně u zámečku Karlov. roku 1895 se
dostaly do držení jihlavského výrobce kachlů Aloise Niemetze, který je nechal
převést do zahrady za svou továrnou v dnešní Chlumově ulici. V roce 1908 je
koupil lékárník a pozdější starosta města Vinzenz Inderka (1855 - 1934).
Sochy
Inderka zapůjčil do nově zakládaného parku na místě bývalého hřbitova u
kostela sv. Ducha, dnešní park Smetanovy sady. Roku 1922 těchto pět soch
prodal Památkovému úřadu v Brně, který je obratem převedl Městu Jihlava . V
červnu 1 923 byly sochy umístěny na cihlové sokly a rozmístěny v parku
Smetanovy sady, kde odolávaly útokům vandalů až do svého přesunu roku 2006 za
jihlavskou radnici. S ocha mladé ženy v životní velikosti
s obnaženou hrudí. Je považována za nejkrásnější dívku z tohoto souboru soch.
Přes levé rameno má křížem přes tělo přepásanou šerpu, která je na pravém
boku zavázána do mašle a dále přechází do draperie, břicho je odhalené.
Spodní část těla je zahalená do šatu zřaseného kolem boků a kryjící celé její
obě nohy. Oděv je silně zvlněný v bohatých záhybech vyvedených do prostoru,
především podél levé nohy figury. Postava má bosé nohy, levou nohou stojí na
improvizovaném skalisku, pravá je ohnutá v koleni a pokrčená mírně do
prostoru. V levici alegorie nese lyru zdviženou vysoko k levému rameni, na
kterou hraje prsty pravé ruky. Hlava je skloněna k levému rameni, pohledem se
dívá směrem k divákovi, dlouhé vlasy v bohatých kadeřích jsou sepnuté v
zátylku a splývají do půli zad, zdobí je čelenka z peří. Tělem probíhá
esovitá křivka. Výška sochy je 1 96 cm, rozměry podstavce jsou 71 x 65 x 65
cm. Jedná se o nejdynamičtější postavu souboru. Jiří Žluva upozornil na možnost, že
tato figura namísto alegorie Hudby představuje múzu Terpsichoré, jež byla
dcerou nejvyššího boha Dia a bohyně paměti Mnémosyné, tedy jedna z devíti
múz, která představovala múzu tance a zpěvu. Její zaměření zřetelně naznačuje
taneční pohyb této figury a mírně pootevřená ústa. „ Jejím atributem je lyra
a hlava o zdoben á věncem z květin. Zde sice zkrášluje hlavu skulptury
čelenka z peří, ale lehkost peří a lehkost tance se nakonec nijak nevylučují.
" Socha tance Zdroj D) Původně u zámečku Karlov. Roku 1895 se
dostaly do držení jihlavského výrobce kachlů Aloise Niemetze, který je nechal
převést do zahrady za svou továrnou v dnešní Chlumově ulici. V roce 1908 je
koupil lékárník a pozdější starosta města Vinzenz Inderka (1855 - 1934). Tuto
věnoval helenínskému továrníkovi dr. Karlu Lówovi (1849 - 1930), který ji
nechal nainstalovat před svou novogotickou vilu v Jihlavě - Heleníně. Poslední socha, která je uváděná jako
protějšek k alegorické soše Hudby, je jako jediná umístěná mimo zbytek
souboru - nachází se v Jihlavě - Heleníně v parku před Střední průmyslovou
školou textilní v západní cihlové zdi atria. Je ovšem velmi nepravděpodobné, aby
tato socha v podobě vousatého muže ve statickém postoji představovala
alegorii Tance. Je těžké určit, o jakou figuru se ve skutečnosti jedná. Muž
má uražené obě ruce v partii pod rameny a neexistuje žádná fotodokumentace či
popis, kde by bylo zaznamenáno, jak socha původně vypadala, zda například
nedržela nějaké atributy, které by pomohly určit její označení. Za
předpokladu, že zmíněné sochy alegorií „Hudby" a „Tance" skutečně
patří k sobě, mohlo by se jednat o boha Hyména, který byl bohem sňatků a svatebních
zpěvů a ochráncem manželství. O jeho původu existuje několik verzí, podle
jedné z nich byl synem múzy Terpsichoré, podle jiné zemřel v den své svatby.
To by mohlo vysvětlovat jeho skleslý a smutný výraz. V nice z kamenných kvádrů zaklenuté
obloukem stojí na půlkruhové podnoži torzovitá figura neoděného muže v
životní velikosti a v kontrapostu, kdy levá noha je v koleni pokrčena a
opřena o stylizované skalisko umístěné na podnoži. Figura je mírně
předkloněná. Muž má přes pravé rameno bohatě zřasenou draperii volně
splývající k pravému boku, která se přes klín obtáčí na levý bok. Hlava je
zpřímená, tvář má pokrytou plnovousem a na hlavě položený vavřínový věnec.
Výška sochy je200 cm. [Tvrz] Zdroj C) Rovněž v roce 1347 je poprvé písemně
popsáno zdejší hradiště pojmenované Munitio Schritys, které se objevuje v
pověsti o dvou bratrech z hradu Šacberk. Taktéž ze 14. století pochází pověst
o hraběti, jenž zde nechal postavit zámek a nazval jej Střítež podle slova
střežiti.[8] Z tohoto hradiště ve středověku vznikla vodní tvrz na břehu
Pivovarského rybníka. Po smrti Jindřicha z Lípy se v roce 1353 majetku ujala
jeho žena Škonka. Dne 10. prosince 1425 Střítež i zdejší tvrz poškodila
protihusitská výprava jihlavské posádky pod velením hejtmana Hrocha z
Mezilesic. V roce 1436 majetek přešel na Trčky z Lípy. Roku 1493 Mikuláš
Trčka z Lípy obnovil hrad poničený husity. O sedm let později Střítež s tvrzí
přešla na Mikulášova bratra Buriana Trčku z Lípy a Lipnice, ten v roce 1522
zemřel a dědictví se ujal jeho syn Jan. Dne 21. června 1625 Střítež koupil
Jan Heidler z Bukové. Po smrti jeho syna Arnošta Ferdinanda Heidlera roku
1683 majetek přešel na rod Pachtů z Rájova. Ti zde o dva roky později nechali
postavit lovecký zámeček Karlswald. Roku 1725 majetek získal Ludvík Filip ze
Sitzendorfu výměnou za Hlohov a přídavek 300 000 zlatých, o deset let později
panství přešlo na litoměřického biskupa Mořice Adolfa, vévodu ze
Sachsen-Zeits. V roce 1748 majetek zakoupili hrabata z Palmů. Od 40. let 18.
století význam obce upadal. Střítež minula nově stavěná císařská silnice, ve
stejné době pravděpodobně zanikla i zdejší tvrz a roku 1760 byla správa
panství přesunuta do Štoků. [Lovecký zámeček
Karlswald] Zdroj C) (Karlov, Karlův zámeček) stával v
bažantnici asi kilometr od Stříteže směrem na Pávov. V barokním slohu jej
nechal vystavět v roce 1685 hrabě František Antonín Pachta. Stavba s
půdorysem osmicípé hvězdy stála uprostřed parku, který byl obehnán příkopem a
valem. Od zámečku vedlo paprsčitě osm alejí ke stejnému počtu obdélníkovým
domků. Název nese na památku dne, kdy tu v září 1723 po korunovaci českým
králem při zpáteční cestě do Vídně přenocoval Karel VI. Od roku 1805 budova
chátrala. V roce 1850 tu Karel Antonín z Hohenzollern-Sigmaringen nechal
zřídit hospodářský dvůr, pavilony tak sloužily jako byty, stodoly a chlévy.
Dále objekty vlastnil Alfred Lauer, následně Antonín Fišer. Ve 20. letech 20.
století místo sloužilo jako hájovna. Na konci 40. let byl statek znárodněn a
poté sloužil jako budovy místního JZD. Fišerovi Karlův dvůr získali v
restituci po roce 1989 zpět a pronajali jej řezníku Slámovi z Dobronína,
který zde hospodařil. Na konci 90. let 20. století stavby zakoupilo město
Jihlava a prodalo jej firmě Bosch Diesel, která objekt strhla a vystavěla zde
továrnu na čerpadla, Závod III – Pávov. |
Panství Politický okres
Havlíčkův Brod, s.o.Štoky 1961 Okres Jihlava 2003 Pověřený městský úřad 1968 Část Jihlavy Historie
obce
První písemná zmínka o obci pochází z roku 1704
literatura
a prameny 1) Administrativní
lexikon obcí v republice čsl, 1927 C)
cs.wikipedia.org (19.1.2018) D) luzs.cz (19.1.2018) |
|||||||||||||||||||||||||||
Kód CZ
Nový Pávov
(Neu
Pfauendorf)
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kód CZ
Starý Pávov
(Alt
Pfauendorf)
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kód CZ
Antonínův Důl
(Antonienthal) |
||||||||||||||||||||||||||||
Kód CZ
Červený Kříž
(Rothen-Kreuz) Zvonička Zdroj C) Novodobá Železný kříž
Zdroj C) ... |
||||||||||||||||||||||||||||
Jaromír Lenoch © Aktualizace 19.1.2018 |