Historie obce Lískovec, bývalý politický okres Frýdek |
Kapitoly ze starších dějin Lískovce Počátky a vývoj
obce v rámci frýdeckého panství
Lískovec se rozkládá severně od
Frýdku na pravém břehu řeky Ostravice, která tvoří přirozenou hranici mezi
Moravou a těšínským Slezskem. Poblíž je osada Nová kolonie. Ves vznikla asi v
polovině 14. nebo na začátku 15. století. První písemná zpráva pochází z roku
1450. Po celé feudální období byl Lískovec součástí frýdeckého panství. Původně patřilo Frýdecko Těšínskému
knížectví, lénu české koruny. V roce 1573 prodala těšínská knížata město
Frýdek i s panstvím bratřím z Lohova. Od nich koupil v roce 1580 panství
olomoucký biskup Stanislav Pavlovský a v roce 1584 je prodal Bartoloměji
Bruntálskému z Vrbna. Roku 1636 prodali Bruntálští z Vrbna
panství Jiřímu z Oppersdorfu, stoupenci bělohorského vítěze1. Oppersdorfové vlastnili panství do
roku 1699, kdy se stala jeho vlastníkem hraběcí rodina Pražmů. V jejich rukou
zůstalo téměř sto let. V roce 1797 přešlo frýdecké panství do majetku
Habsburků. Poslední z nich byl germanizátor arcivévoda Bedřich, z Bezručových
básní známý „markýz Gero“. Když frýdecké panství získal Jiří
Oppersdorf, pořídil nový urbář nejen pro případné státní účely, ale také pro
svou vlastní rychlou orientaci ve vykořisťovatelských možnostech. Podle
tohoto urbáře měla obec Lískovec v roce 1636 2 volné, 14 sedláků, 2
zahradníky, mlýn, pilu a rybníček2. Podle urbáře (urbář = za feudalismu
soupis vrchnostenského i poddanského majetku tvořící jeden hospodářský a
právní celek. Urbáře umožňovaly nejen pohled na hospodářskou situaci, ale
zachycovaly také pracovní a daňové povinnosti poddaných) z roku 1664 patřilo
k frýdeckému panství město Frýdek s poddanskou vsí Žermanice a 23 vesnic
zapsaných v tomto pořadí: Lískovec, Sedliště, Bruzovice, Kaňovice, Pazděrna,
Vojkovice, Dobrá, Nošovice, Nižní Lhoty, Vyšní Lhoty, Morávka, Raškovice,
Skalice, Janovice, Krásná, Lubno, Malenovice, Staré Hamry, Nová Ves, Pržno,
Baška, Staré Město, Nové Dvory. Území měřilo 360 km2 a mělo asi 3 600 obyvatel. Osady dostávaly často jméno podle
okolí nebo věcí v něm, např. jména Sovinec, Rakovec znamenají místa, kde se
vyskytovalo mnoho sov, raků. Osada obklopená porosty malinových keřů dostala
jméno Malinov nebo též Malenovice a Lískovec patrně od lískového porostu,
který vroubil potok v místech osady. Jméno Lískovec se vyskytuje čtyřikrát na
Moravě a jednou na Slovensku, jak uvádí B. Kočího Malý slovník naučný z roku
1925. Urbář z roku 1664 jmenuje v Lískovci
tyto osadníky: Mikuláš Chamrád - fojt; sedláci: Macek Kašperův, Jan Strýček,
Macek Černý, Pavel Adámkův, Matuš Jehelkův, Jura Juřina, Jan Kubica, Jura
Kroček, Jura Kožia, Jan Kožia, Jan Konečný - mlynář, Undra Jurna, volný;
zahradníci: Kašpar Zahradní, Matuš Dubák; chalupníci s rolemi: Martin Petrek,
Mikuláš Chamrád, Macek Kučavý, jinak Janeš zvaný, Jan Nezhoda; chalupníci na
vsi bez rolí: Macek Ovčíř, Řehoř, Matuš Karas, Jura Mácha, Jan Pospěch,
Grygar Hejný, Kašpar Němec, Řehoř Mendík, Václav Pinkava 3. Při nedostatku listinných zpráv
můžeme o životě v Lískovci usuzovat podle poměrů v sousedních obcích.
Hospodářská situace a robota poddaných byly všude téměř stejné, neboť poddaní
byli spravováni jednotným zřízením a řádem těšínským. Výlučným zaměstnáním obyvatelstva
byla práce na půdě zajišťující vlastní obživu, jakož i úkonová práce na
panském při plnění feudálních povinností. Poddaní vykonávali robotu v místě -
na folvarku (panském dvoře), který náležel vrchnosti. Z urbářů se dovídáme,
jak se za feudalismu dělilo venkovské obyvatelstvo:
svobodný
fojt - nerobotoval, ale odváděl berně
volní
sedláci - nerobotovali, museli se však o
jarmarcích hlásit se zbraní ve frýdeckém zámku a konat strážní službu. Bylo
jim též ukládalo jezdit do Polska pro balvan soli (až 8 q) nebo na Moravu pro
víno.
robotní
sedláci - byli povinni pracovat na panských
folvarcích a všechno na nich řádně obdělávat a sklízet. Bylo jim ukládáno
dovážení dříví z panských lesů, „kamž se jim poručí“ - obvykle na panské pily
a bez práva odvolání, byla-li blízko nebo daleko. K jejich povinnostem patřil
také dovoz kamene pro potřeby zámku, oprava hrazení obory, dovoz štípaného
dříví do panské cihelny, vápenky, pivovaru a panské kuchyně. Sedláci z obcí
vzdálených od panských folvarků museli odvádět místo práce na polích např.
slepice, husy a finanční obnos. Pracovní povinnost tkvěla na gruntě ne na
osobě. Proto také sedlák často posílal místo sebe na robotu čeledína.
zahradníci - byli povinni pěší robotou „cožkoliv se jim rozkáže,
bez záplaty dělati mají“ .....; patřilo k tomu chytání ryb pro zámeckou
kuchyni, ruční mlácení, rosení lnu, čištění příkop, plavení dříví, nakládání
dříví na povozy, práce u hamrů, na pilách apod.
chalupníci
a podruzi (hofeři nebo komorníci) - ti doplňovali svou prací potřebu pracovníchsil všude tam, kde
toho panství potřebovalo. Nadměrný vzrůst poddanských
povinností k vrchnosti - zvláště pak robot a veřejných břemen - měl šlechtě
udržet její vysoký životní standard. Robotní patent z roku 1680 stanovil, že
poddaní mají robotovat tři dni v týdnu, za určitých okolností i celý týden,
ale vrchnost často této druhé možnosti zneužívala. Vesnice byly spravovány fojty jako
zástupci vrchnosti spolu se staršími. Ti byli voleni z poddaných. Každoročně
se konala velká někdy i malá hromada čili súd obecní, k němuž byl vysílán
zámecký úředník; na menších panstvích se dostavoval sám majitel. Byl to
obecní sněm, na němž se vyřizovaly běžné věci, jako gruntovní zápisy, sirotčí
záležitosti, spory mezní a půhony (= pohnání, obeslání k soudu). To byly zbytky starého obecního zřízení
patrimoniálního (rodového, otcovského; vrchnostenského), které se časem
měnilo a kterému se vlivem práva německého šlechta odcizovala, až nadobro
odcizila. Tento otcovský poměr šlechty k lidu naprosto zmizel, poměr mezi
oběma zchladl. Lid byl zbavován svých lidských práv, až nastala hluboká
propast mezi vrchností a poddanými, tak typická pro frýdecké panství - žaluje
J. L. Mikoláš4. Na jedné straně robotní poddaní bez
práva stěhování a rozhodování o svém majetku a potomcích, přikovaní k půdě,
na druhé straně všemohoucí šlechta, cizí krví i duchem, mravem i jazykem, i
když byla nucena šetřit jazykových zřízení kraje, přece své slovanské poddané
nepovažovala za hodné lidských práv. V poněkud drsném podnebí kraje
nedaří se sice všem plodinám mírného teplejšího pásma, přece však se pěstují
všechny druhy obilí. Dále se pěstovalo zelí, proso, len, mrkev a později i
brambory, což dokládají časově mladší zápisy z gruntovní knihy. Značný podíl
v naturálních příjmech vrchnosti činila drůbež - zejména slepice, husy a
vajíčka. Koně chovali ponejvíce jen sedláci. Hovězí dobytek chovali v počtu
úměrném rozloze usedlosti, hojný byl chov ovcí. Všichni volní při prodeji statku
platili vrchnosti 10% z prodejní ceny, tzv. laudemium - auffank. Ve vesnici
byl mlýnek, „avšak žádnému z poddaných mleti nemůže“. Tímto zákazem i v
ostatních vesnicích panství si vrchnost zaručovala, že poddaní si nechávali
mlít v panských mlýnech. Celková tendence vykořisťování
poddaných po třicetileté válce byla zaměřena na zvyšování robot a služebností
šlechtě. Stejně bylo také stupňováno zatížení zvyšováním stálých i běžných
platů, donucováním k odběru vrchnostenských produktů a uvalováním berního
břemene na poddané. Není proto divu, že nespokojenost
vyúsťující v boj proti vrchnostem vedený individuálně i hromadně, skrytě
(zbíhání) i otevřeně již od 17. století, neutuchal ani v 18. století. Zejména
války tereziánské epochy (1740 - 80) se svými ničivými následky způsobovaly
další zhoršování, nepřekvapuje proto, že v 60. letech došlo k velkému
selskému povstání, jímž se zabývala sama císařovna, která poslala do Slezska
zvláštní komisi, jež měla zjistit pravý stav věcí vrchnostmi mnohdy
utajovaný. Celkem se vyšetřující komisi přihlásilo se žalobami z Frýdecka 8
obcí, mezi nimi také Lískovec. Boje na Těšínsku, vedené se vší
odhodlaností po roce 1766, byly částečně utlumeny vydáním generálního urbáře,
který učinil přítrž dosud neomezeně vyžadované robotě na poddaných, neznamenal
však nějaký radikální zásah do vztahů mezi nevolníky a šlechtou. Nedivme se,
že boj pokračoval dále, neboť poddanský lid zejména po zahájení josefínských
reforem - zrušení nevolnictví a zavedení tolerančního patentu v roce 1781 -
očekával i zrušení desátku. Vedle zmíněného vykořisťování
poddaných se zaktualizovala otázka bezzemků, kteří se dosud živili jen
příležitostně: námezdní prací na panském, u sedláků, jako průmyslový
proletariát (kopání rudy atp.), či jako tkáči faktorů ( = zprostředkovatelů
mezi zaměstnavatelem a domáckými dělníky). Počátek 19. století je poznamenán
nástupem rychle se rozvíjejícího kapitalismu jak ve Frýdku, tak i v sousedním
Místku. V souvislosti s rozvojem kapitalistického podnikání se rozvíjel i
proces národního uvědomění, byť ve zdejším kraji se značným zpožděním ve
srovnání s centrálními a více vyvinutými oblastmi. Významným způsobem zasáhl do dějin
Frýdku a okolí rok 1848. U příležitosti mariánských poutí se zde scházeli
rolníci ze širokého okolí a byla mezi nimi šířena jak revoluční agitace, tak
i nálady k udržení klidu a pořádku. Byli nabádáni, aby vyčkali rozhodnutí
sněmu, který měl s definitivní platností vyřešit záležitosti roboty. Zástupce
frýdeckých obcí auditor Josef Motyka z Frýdku se zúčastnil jako poslanec kroměřížského
sněmu. Revolucí v roce 1848 vstoupil vývoj
do období rozvinutého stadia manufakturního kapitalismu, které bylo v 60.
letech vystřídáno průmyslovým kapitalismem. Byly položeny základy nové
struktury charakterizované rozvojem kapitalistické velkovýroby v oblasti
železářského a textilního průmyslu (Karlova huť; Munk, Landsberger, bratři
Neumannové, Lemberger). Tato výrazná proměna hospodářských poměrů hluboce
zasáhla i do života lískovecké obce. Docházelo k intezivnímu drobení selské a
v menší míře i chalupnické půdy. Je to patrno na změně složení obyvatel
Lískovce z hlediska ekonomického a později i národnostního. Před rokem 1804 měl Lískovec - 97
domů a 450 obyvatel. Koncem 1. poloviny 19. století žilo ve vsi 648 obyvatel.
Chovali 44 koně, 152 krávy, 30 kusů mladého dobytka, 30 ovcí, 31 vepřů, 10
včelstev5. Na půdě hospodařilo 7 sedláků, dva
tříčtvrteční sedláci, jeden zahradník, 4 velkodomkáři a 67 malodomkářů. Na
katastru obce se ročně vytěžilo průměrně 300 kbelíků železné rudy, 1 mlýn
semlel ročně 70 měřic pšenice, 250 měřic žita a 180 měřic ovsa. Při úředním
sčítání v roce 1890 měl Lískovec již 1336 obyvatel, z toho 1014 Čechů, 172
Poláků a 152 Němců. Hlavním poněmčovatelem Lískovce byl arciknížecí ředitel
železáren a lískovecký starosta Adolf Hohenegger, jehož neblahé činnosti
vzpomíná Petr Bezruč slovy: Jak se ničí koukol rudý, co v obilí zlatém bují, koho pořád bijí rýčem, koho pořád zahrabují? Dva hrobníci V roce 1900 vzrostl počet
obyvatelstva na 1755, z toho 490 Němců, v roce 1910 klesl na 1599, z toho 602
Němců. O roku 1855 pozorujeme rychlý růst
obyvatelstva až do roku 1900; za 45 let o 838 duší. Od té doby je nápadný
pokles obyvatel, protože část hutě byla přeložena do Třince, a tím nastal
také odliv dělnických rodin z Lískovce. K poklesu přispěla nesporně i světová
válka. Stmelenost vesnice v postupu proti
vykořisťovatelské šlechtě, jak se jevila v období feudalismu, byla za
kapitalismu postupně rozleptávána. Docházelo ke stále vyhraněnějším postojům
skupin a vrstev obyvatelstva v ohledu hospodářském i politickém. Značný vliv
tu měly myšlenky socialistické. Tyto formy střetů jasně krystalizovaly od
konce 19. století. Za 1. republiky vládla v obci roztříštěnost mezi
jednotlivými politickými stranami a teprve pod vlivem nastupujícího nacismu
dochází k těsnější spolupráci. Protože tvar názvu zdejší obce je
doložen historicky od 17. století, je používán v živé řeči a má tu výhodu, že
se obec bude lišit od obce Leskovec (Markersdorf) v soudním okrese vítkovském
i od obce Leskovec (Spachendorf) v soudním okrese benešovském, obecní
zastupitelstvo nenamítá nic proti tomu, aby název obce, který v dosavadních
listinách a seznamech kolísal mezi tvary Leskovec a Lískovec, byl ustálen
ustanovením úředního jména Lískovec (výn. min. vnitra v Praze čís. 35018/14
ze dne 21/5 1924). 1. ledna 1943 byl Lískovec přičleněn
k Frýdku. Toto sloučení trvalo až do roku Roku 1949 bylo v obci ustanoveno -
ne bez trpkosti a potíží - jednotné zemědělské družstvo, které se sloučilo s
JZD v Bruzovicích. Podle sčítání lidu v lednu 1971 měl
Lískovec 1328 obyvatel, z toho 665 mužů a 663 žen. V roce 1961 činil počet
obyvatel 1446. Úbytek způsobilo především stěhování mladých rodin do
Frýdku-Místku. Poslední sčítání lidu v roce 1991 uvádí v Lískovci 1221
obyvatel, z toho 604 žen. Přičinlivostí lískoveckých občanů
získává obec na svém vzhledu. Jen od roku 1945 do roku 1970 bylo postaveno 17
nových rodinných domků a obnoveno a zmodernizováno 46 domků. V roce 1984 byla
dokončena účelně vybavená stavba Kulturního domu. Bohatě členitý terén obce
nasvědčuje, že Lískovec je beskydským předhůřím. Má řadu kouzelných zákoutí,
remízky, rybníky a potok Podšajarka se vine klikatým tokem hluboko v údolí
přes jižní okraj Lískovce, kde přijímá z levé strany Panský potok a vtéká do
řeky Ostravice. Na Sedlištní cestě k Hájku se nejednou zastavíme okouzleni
nádherným panoramatem Moravskoslezských Beskyd. Z děiin lískoveckého kostela
Karel Josef Šíp,
obnovitel a dějepisec lískoveckého kostela
Za Marie Terezie se rozproudil v
Olomouci utěšený proud vědecký, jehož původkyní byla učená společnost
Societas incognitorum (Společnost neznámých), první svého druhu v rakouských
zemích vůbec. Účelem této společnosti bylo šířit vědomost o literárních
snahách z celého světa. Olomoučtí studenti rádi navštěvovali
a nadšeně poslouchali přednášky Monseovy. Josef Vratislav Monse, od roku 1767
profesor práva, se řídil zásadou, že „vlasti může prospět jen takový právník,
který dokonale zná vlast a její dějiny“. Proto se nespokojil jen s
přednáškami právnickými, nýbrž rozvíjel též znalosti o vlasti. Vicerektor
generálního semináře Josef Dobrovský, geniální křísitel nové češtiny a
osvícený vědec evropského formátu, učil dobrovolně bohoslovce jazyku českému.
V tomto obrozeneckém prostředí
vyrůstal frýdecký rodák Karel Josef Šíp (nar. 5.3.1751), který se stal
později frýdeckým farářem a zároveň generálním vikářem. Tento vynikající
frýdecký rodák byl také znamenitým historikem, který položil základ k
dějepisnému studiu na Těšínsku. Z jeho dějepisných prací čerpali těšínští
historikové Biermann, Popiolek, Prasek, Adamus a další. Psal latinsky,
německy a česky. V češtině a němčině vydal Kázání na poděkování za osvobození
papeže Pia VII6. Farářem ve Frýdku se stal Šíp roku Farář K. Josef Šíp byl také
zvelebitelem všech kostelů své farnosti. Jeho zásluhou byla vytvořena krásná
prostora kolem mariánského kostela, dal postavit hlavní oltář Panny Marie,
nechal provést generální opravu zchátralého kostelíka sv. Jošta, za jeho
působení byly postaveny ve farním kostele varhany. Nezapomínal ani na
filiální kostel v Lískovci, kde místo dřevěného vystavěl roku 1790 kostel
nový z pevného materiálu. Dějiny lískoveckého
kostela sv. apoštolů Šimona a Judy
O době založení kostela sv. apoštolů
Šimona a Judy v Lískovci není dostatečné jistoty. Jeho zakládací listinu,
byla-li vůbec sepsána, neznáme. První zmínka o lískoveckém kostele je z roku
1617. Potvrzuje to zcela jednoznačně soudobý pramen, listina vyhotovená téhož
roku. Kolátory obročí na celém panství frýdeckém byli jeho majitelé (kolátor
= kostelní patron, který uděluje církevní obročí, beneficium - důchod spojený
s církevním úřadem). Jan Bruntálský z Vrbna, tehdejší majitel frýdeckého
panství, postoupil toto patronátní právo ordináři loci, tj. vratislavského
biskupu a jeho nástupcům. Hlavním a nejdůležitějším obsahem patronátu je
jednak právo navrhovat kompetentnímu církevnímu úřadu, kým mají být
uprázdněná beneficia nebo církevní úřady obsazeny (právo prezentace), jednak
povinnosti vztahující se ke správě a zejména k udržování beneficia (oprava
kostelů, beneficiálních budov aj.). Postoupením tohoto práva vratislavskému
biskupu chtěl Jan Bruntálský preventivně zajistit katolické pozice na
frýdeckém panství. Učinil tak latinsky napsanou listinou ze dne 15. června
1617. Její opis zařadil do své kroniky Wolff (fol. 49-51) i Šíp (str. 91 -
94). Originál listiny se v době Šípově choval ve farním archívu. Mezi
kostely, na něž se vztahovalo postupné patronátní právo - tj. farní kostel
sv. Jana Křtitele ve Frýdku s filiálním kostelem sv. Jošta na frýdeckém
předměstí, farní kostel sv. Stanislava v Bruzovicích s filiálním kostelem
Všech svatých v Sedlištích, farní kostel sv. Jiří v Dobré s filiálním
kostelem sv. Martina ve Skalici - je v této listině uveden i filiální kostel
sv. apoštolů Šimona a Judy v Lískovci. („... Parochia Fridencencis, cujus
Ecclesia principalis S. Ioannis Baptistae dicta et in ipsa Civitate ad plagam
Aquilonarem prope muros sita, Filiales vero duae, altera in Suburbio ad
plagam meridionalem S. Iodoci, altera in Villa Liskovetz S. S. Apost. Simonis
et Iudae, ...“ (str. 93) ... frýdecká farnost, jejíž hlavní kostel stojí u
severní brány blízko městských hradeb a je zasvěcen sv. Janu Křtiteli, má
ještě dva filiální kostely, jeden na předměstí u jižní brány, totiž kostel
sv. Jošta, ve vsi Lískovec pak druhý kostel sv. apoštolů Šimona a Judy ...). Podrobněji se dějinami lískoveckého
kostela zabývá Šípova Kniha o farním kostele z roku 1826 na s. 41 - O původu
tohoto kostela není ve farních písemnostech žádná zpráva. Malý dřevěný kostel
byl v mé době již velmi starý a hrozil zřícením. Ze samotné jeho stavby se dá
usuzovat, že je starší než kostel sv. Jošta a vlastně prvním filiálním
kostelem frýdeckého farního kostela. Ústní podání vypráví o dřevěné zvoničce
postavené v době suevské invaze7 kupcem - patrně dodavatelem císařského
vojska (pozn. překl.). Místo
zchátralého a již těsného kostela byl postaven nynější zděný. Základy
byly položeny za mého správcování roku 1790, následujícího roku byla stavba
dokončena a kostel byl vysvěcen v neděli po svátku Všech svatých mou osobou
se svolením biskupovým. Byl
postaven z vlastních zdrojů, protože ochotní farníci vykonávali všechny práce
zdarma. Projevila se však nesvědomitost stavitele, když věz téměř už vztyčená
se začala řítit, neboť sloupy jí podpírající byly příliš slabé, aby takovou
tíži unesly. Musela být
proto odstraněna a byla znovu vztyčena na nových sloupech. Také na její
stavbu přispěli farníci značnou peněžní částkou, když se začal projevovat
nedostatek kostelních peněz. Když však bylo touto stavbou vyčerpáno jmění
kostela, závisela jeho vnitřní výzdoba na hospodárnosti a štědrosti
dobrodinců. Jejich zásluhou byl postaven hlavní oltář a jediné křeslo - dosud
ozdoba kostela. Za stále nových a ustavičně probíhajících válek a s nimi
spojených pohrom a strádání vše ostatní bylo odloženo, jak doufáme, na lepší
časy. Kromě
malého zvonku ve věžičce na kostele jsou ve věži kostela tři zvony, z nichž
dva menší existují již odedávna a byly pořízeny farníky, třetí velký zvon
opatřil arcikněz Václav Kořínek, významný dobrodinec tohoto kostela, a
daroval jej zdejším věřícím. Nenaleznu-li nic zaznamenaného, ať se farníci
drží svého práva na zvony a za zvonění kostelu nikdy nic neplatí. Domnívám
se, že na tom je třeba nadále lpět, pokud by nebyli nějakým zvlášť dobrým
způsobem přivedeni k případnému placení za poskytování kostela. Z toho důvodu
však také zachování zvonů, kdyby přílišným zvoněním byly někdy porušeny,
nemůže být jejich opětné uliti v žádném případě hrazeno na účet kostela. Hřbitov
kostela je dost rozsáhlý a ze všech stran uzavřený. K pohřbíváni zde se
zavazují obyvatelé Lískovce a také se z této povinnosti radují. Závazné
služby Boží se v tomto kostele konají pětkrát v roce: v pondělí velikonoční,
svatodušní, o svátku patronů kostela, o svátku jeho posvěcení, tj. v neděli
po svátku Všech svatých, a o svátku sv. Štěpána. Za tyto služby Boží jsou
obyvatelé vesnice povinni zaplatit faráři střídavě střední slezský tolar nebo
36 krejcarů a dvě slepice. Kostel má
dosti hojné fundace a mezi nimi nejhodnotnější je dar 500 florinů již
zmíněného preláta P. V. Kořínka. Kromě této fundace věnoval tento zbožný
mecenáš ještě dalších 500 florinů, které z moci nejvyššího biskupského
rozhodnutí o vynakládání jmění při stavbě nového kostela měly zůstat neporušeny,
avšak v případě naléhavé nutnosti, jako v případě shora připomenuté nehody s
věží, byť i proti mé vůli, aspoň částečně byly vynaloženy. Když byla
stavba kostela dokončena, bylo mým úmyslem postavení věže na delší dobu
odložit, až by se půda usadila, a aby si farníci, vyčerpaní mnohými jinými
pracemi a okolními válečnými pohromami, odpočinuli, byl jsem však donucen
ustoupit jejich prosebnému naléhání. V tom tedy
spočívá mé znepokojení, aby se onen dar znuvu obnovil a aby kostel shodně s
poslední vůlí fundátora a biskupské ordinace neutrpěl újmu (a ten byl také
během několika let, jak prokázal kostelní rozpočet, znovu obnoven). Potřebným
rouchem, nábytkem a všemi náležitostmi pro bohoslužbu je kostel bohatě
zásoben. Inventář všech věcí byl vložen do knihy rozpočtu. Péče o
tento kostel je povinností faráře, který v něm rozhoduje o službách Božích i
o fundacích, a nemůže nutit kaplany k takové činnosti. Jakkoliv
jsou kostel i vesnice farnímu kostelu blízko a žádná obtíž o jeho péči není
nepřekonatelná, přece v té době, kdy se jednalo o novém způsobu pastorace,
také zdejší věřící žádali vlastního kaplana, ale za stávajících okolností
byli odmítnuti. U kostela
leží farské pole, které bylo za mého správcování rozčleněno a dáno po částech
do dědičného nájmu. Co nemohu
dále přejít mlčením, je dřevěný kříž umístěný na pozemku patřícímu ke
kostelu, v menším lese (Hájek) blízko vesnice, který kdysi před 40 lety dal
postavit lesník Michael Hiršheimer. U kříže se nachází studánka s čistou
vodou. Tento kříž je již po mnoho let v úctě lidu. A když se o něm rozšířila
pověst i na odlehlých místech, mnozí lidé k němu přicházejí vedeni důvěrou a
téměř žádný z poutníků mariánského kostela jej neopomene zbožně navštívit.
Tato důvěra je založena na četných uzdraveních nemocí, a proto zbožný lid
přisuzuje sílu léčit nemoci vodě ze zdejšího pramene, která je proto všemi
čerpána a odnášena. Toto je
obecné mínění lidí, i když dosud nic z podivuhodných úkazů nebylo uznáno. Aby
byl kříž chráněn před nepřízní počasí a návštěvníkům dopřáno větší pohodlí,
bylo třeba pořídit střechu v podobě kaple. To se stalo za mého předchůdce
/hraběte Pražmy/ a za mne, když byla pořízena křížová cesta roku 1796, byla
střecha rozšířna, pramen byl uzavřen a voda z něho protékala zavedeným
kanálkem. Právo na tento kříž si přivlastňuje dominikál, na jehož pozemku
stojí, a peníze nashromážděné od obětujících, které představují během roku v
současné době již 100 florinů, byly přiřknuty mariánskému kostelu, v jehož
rozpočtu se mezi „přijato“ v rubrice výnosů nacházejí i tyto obětiny.
Přestože tyto obětiny jsou věnovány oddanými dárci s úmyslem, aby dále
stoupala úcta ke kříži, aspoň část tohoto daru by však měla kvůli územnímu
právu připadnout kostelu lískoveckému, protože však žijeme v době, kdy se
nelze nic odvážit a je jen málo toho, co je dovoleno, usoudil jsem, že není
vhodné něco měnit, protože ostatně Boží čest právě tak jako pozorný úmysl
zbožných dárců, jsou v mariánském kostele dokazovány, a Boží čest by byla
zneužívána, kdyby v těchto proměnlivých časech bylo něco jiného navrhováno. A
to byl také důvod, že jsem opětovným prosbám lískoveckého společenství a
velmi zbožným přáním mnohých lidí, aby kaple byla zbudována ze zdiva a mohla
tam být sloužena mše sv. k poctě tohoto kříže, ustavičně odporoval; vždyť
kaple by sotva mohla být stavěna bez předchozího povolení politické instance
v době pověstných josefínských nařízení9, podle nichž nejen kaple, ale také
nádherné chrámy byly zavřeny a zničeny. Za
Josefova nástupce Leopolda II.10 se doufalo v to nejlepší jak pro
vládu, tak i pro církev, ale tato naděje byla vratká. Všechno, čím je církev
jeho kratičké vládě zavázána, je, že ačkoliv předchozí josefínská opatření
nebyla zrušena, přece jen tvrdost politických orgánů v provádění zmíněných
rozhodnutí zmírnila a nebyla tak důsledně vyžadována. Věci,
které v dřívějším bohoslužebném řádu byly zrušeny, jako třídenní
předpopeleční pobožnost, zřizování Božího hrobu, slavení Vzkříšení, požehnání
a jiné liturgické činnosti v církvi obvyklé, i procesí o svátku sv. Fabiána a
Šebastiána i sv. Floriána, jsem postupně s jistou opatrností rok od roku
uváděl v život, a tak jsem zvolna řád přerušený po mnoho let s nadšeným
porozuměním lidu opět obnovil. Po přečtení Šípovy kroniky se
pokusíme objasnit jeho cenná sdělení a přivést historii lískoveckého kostela
do doby současné. Před rokem 1617 byl postaven dřevěný
kostelík, u něhož podle ústního podání jistý zbožný kupec, patrně dodavatel
císařského vojska, nechal přistavět v roce 1626 nebo v roce 1645 dřevěnou
zvoničku. V těchto letech se tu totiž zdržovalo dánské a pak švédské vojsko. Když starý a těsný kostel začal
trouchnivět, pustil se farář Šíp na místě původního kostelíku pomocí
fundačních prostředků a nadšené pracovní obětavosti a později i finanční
pomoci farníků do stavby nového kostela. Tehdy také vzala za své zmíněná
zvonička. Zvláštním dobrodincem lískoveckého
kostela byl prelát Václav Kořínek, frýdecký rodák. Věnoval kostelu velký zvon
a obdařil kostel dvakrát fundací po 500 florinů. Jeho portrét visí v
sakristii kostela s tímto nápisem: Ad modum Reverendus Dns Wenceslaus
Antonius Korzinek, Presbyter, Ecclesiasticus, aetatis 59 an benefactor
ecclesiae Lescovicensis obyt Die 31. octobris 1752 - Nejctihodnější pan
Václav Antonín Kořínek, kněz a dobrodinec lískoveckého kostela, zemřel 31.
října 1752 ve věku 59 let. Věž nového kostela, původně pokrytá
šindelem, byla nízká a měla podobu zvonu. Roku 1875 byla z podnětu děkana
Karla Findinského za 160 zl. znovu pokryta a pečlivě opravena. K prvotinám
lískoveckého rodáka (primice) P. Antonína Matieje (z čp. 6) postaral se
kaplan Jan Heptner o vnitřní obnovu kostela. V roce 1887 péčí huťmistra a
lískoveckého starosty Adolfa Hoheneggra získala věž nynější gotickou podobu a
hodiny. Posvěcení a vyzdvižení kříže se konalo 10. července V letech 1899 - 1900 byl kostel
znovu pokryt a sepjat železnými nosiči, protože podzemní voda způsobila ve
zdivu trhliny. Byla také postavena nová věžička. Roku 1910 rolník Jan Čajanek
z čp. 120 zakoupil pro kostel novou kamennou dlažbu a občané nové korouhve. V
roce 1927 byl kostel důkladně restaurován. Věže byly natřeny zinkovou
bronzou, makovice a kříž zlatou bronzou. Kostel byl omítnut a vymalován.
Tehdy se o zvelebení kostela velmi zasloužil radní Ondřej Kuča z čp. 19. 3. srpna 1930 se konala slavnost
svěcení nových zvonů. První zvonění bylo věnováno všem zemřelým a padlým z
Lískovce. Staré zvony byly tři a byly pořízeny v roce Za faráře P. Bohuslava Jedovnického
byl kostel s obětavou pomocí věřících i přispěním závodu nákladem 65 tisíc
znovu omítnut a v následujícím roce bylo pod lavicemi instalováno topení. Za
faráře Stanislava Valoška v roce 1973 byl kostel vymalován (12 tisíc),
natřena střecha, okapové roury a okna (7 tisíc) a v roce 1976 byla zavedena
do kostela voda (10 500,- Kč). 29. listopadu 1980 posvětil kanovník Antonín
Veselý za asistence P. Valoška a mons. J. Moštěka nový zvon sv. Barboru. V
roce 1989 tehdejší děkan P. Edmund Kempný nechal kostel po požáru v interiéru
nově vymalovat a restaurovat oltář, sochy a křížovou cestu. Po roce 1945 vykonávali kostelnickou
službu: pan Alois Bařina, pan Jan Schäfer, pí Hedvika Peterková, pí Antonie
Peterková a v současné době zastává tuto významnou funkci rodina pana ing.
Karla Hasala. Lískovecký kostel je pozdně barokní
stavba s novogotickou věží. Vstupujeme sakristií, v níž obdivujeme barokní
mobiliář a naši pozornost upoutá vzácný portrét mecenáše zdejšího chrámu
preláta V. Kořínka. Presbytář s barokním oltářem, jehož
velký obraz znázorňuje objímající se apoštoly, patrony kostela, krášlí dvě
pseudorenesanční okna. Na pravé (epištolní) straně
chrámového prostoru stál donedávna - upozorňuje průvodce - boční oltář
převezený sem z kaple Růžencového bratrstva (z roku 1644), zrušené za Josefa
II. Nad moderní křtitelnicí se nachází sousoší Kristova křtu. Stěny zdobí
křížová cesta z poloviny 19. století, také lavice pamatují minulé století. O varhanech se dovídáme, že byly
postaveny firmou Rieger v Krnově 17. října 1909. Jejich generální opravu
provedl v roce 1977 prof. Jiří Vaculín a po požáru v roce 1989 ing. Hromádka.
Varhaníky od roku 1853 byli
nadučitelé: 1853 - 1865 Ciganek František 1865 - 1884 Blaschczik Jan 1885 - 1893 Ertel Karel 1893 - 1927 Witrzens Karel Od října 1927 zastupoval tuto službu
ředitel frýdeckého kůru Vít Kment. V posledních letech doprovází obětavě
liturgické obřady hrou na varhany pí Marie Pasečná. Kostel je místo setkání Boha s
lidmi, oázou a zastavením pro všechny v našem uspěchaném světě. Kostel
potřebují ke svému růstu a zrání nejen křesťané, ale všichni tolerantní lidé.
Mše sv. se můžeme v lískoveckém
kostele zúčastnit v neděli o půl osmé a ve středu v 17 hodin. Závěrem vzpomínám s vděčností na
vlídné přijetí ve vzácné rodině p. Arnošta Pasečného, svého bývalého studenta,
a děkuji jejich bystré babičce pí Anežce Nyklové a také ochotné pí Antonii
Peterkové za první orientační informace. Hájek
Vraťme se k Šípově kronice a doplňme
jeho zajímavou zprávu o Hájku. V době pronásledování církve
josefinismem tu postavil lesník Michal Hiršheimer v roce 1786 u pramene kříž.
Lid pojal důvěru ke kříži i k pramenu. Návštěvníků Hájku, zejména z řad
mariánských poutníků, stále přibývalo. Frýdecký farář hrabě Pražma opatřil
kříž střížkou a jeho nástupce K. J. Šíp postavil dřevěnou kapli a vyzdobil ji
v roce 1796 křížovou cestou. Šípův následník P. Pavel Prutek dal roku 1840
zhotovit kamennou studni. Generální vikář Karel Findinský pořídil cementovou
nádržku na vodu, studni opravil a kapli s novým sousoším Kalvarské scény roku
1871 slavnostně posvětil. Kaple byla důkladněji opravena v roce 1953. Po
pustošivém zásahu zlodějů před několika lety má nyní kaple jen skromnou
křížovou cestu. Opouštíme kapli, stylovou stavbu s
trojbokým uzávěrem a vížkou a prohlížíme si sochy Panny Marie a Spasitele z
jemnozrnného pískovce, umístěné po obou stranách schodiště. Nenajdeme
letopočet, jen vzadu na Mariině soše vryta tři slova: za vyprošené zdraví. Sestupujeme po starých pískovcových
schodech k zastřešené osmiboké studni s litinovou pseudogotickou mříží a
přilbovou střechou. Do nádržky vyvěrá ze studny donedávna velmi chutná a
zdravá voda, dnes bohužel ne zcela nezávadná. Po celý rok, zvláště v době letní,
je Hájek vyhledávaným místem duchovního i tělesného osvěžení. Tradičně sem
putuje procesí z Řepišť a Rakovce, o prázdninách přicházejí poutníci z Lipiny
a ve Velkém týdnu se tu koná pobožnost křížové cesty. Na pohled zřejmé a ověřitelné
skutečnosti při společné návštěvě lískoveckého kostela a kaple v Hájku
doplňoval zasvěceným výkladem přítel dr. Vilém Kocych, známý výtvarník a
znamenitý odborník v oblasti dějin umění. Hřbitov
Původní hřbitov byl kolem kostela. V
roce 1896 byl zřízen nový hřbitov na pozemku Františka Nezhody z čp. 24 u
obecní cesty vedoucí k Hájku. Byl vysvěcen 8. listopadu 1896 farářem P. A.
Kučerou za přítomnosti starosty, ředitele huti, všech obecních hodnostářů a
občanů. Uprostřed hřbitova byl postaven
veliký kříž. Na jeho přední straně je vytesáno Consumatum est - Dokonáno
jest, na zadní straně letopočet 1896. Na věž hřbitovní brány byl zakoupen
zvonek za 50 zl. Na vzorně udržovaném hřbitově s
převládajícím příjmením Peterek jsem se zastavil u hrobů rodiny Kovalovy,
Ježovy, rodiny Nyklovy, Bařinovy, Skokanovy, JUDr. Ant. Biolka, prof.
náboženství, a památníku tří zdejších obětí osvobozovacích bojů o Lískovec a
Frýdek v květnu 1945. Requiescant in pace! V Lískovci je také nevelký
evangelický hřbitov. Nachází se na okraji obce na levé straně hlavní silnice
z Frýdku do Lískovce a byl zřízen začátkem tohoto století. Sv. Šimon a Juda
„Šimona a Judy, zima leze z půdy“
praví české rčení. Právě těmto světcům je zasvěcen lískovecký kostel.
Připomeňme si základní údaje o životě těchto apoštolů. Oba světci slavení téhož dne byli
apoštolové. Aby se odlišil od Šimona - Petra, bývá druhý z Šimonů nazýván
Kananejský, řecky Zélotés. Zéloti byli v židovském prostředí zvláště přesní a
přísní vykladači zákona. O Šimonově životě s Ježíšem a ostatními jedenácti
apoštoly nejsou podrobnější zprávy. Později hlásal evangelium s Judou
Tadeášem v Persii (proto mají společný svátek), kde podstoupil mučednickou
smrt; byl ukřižován a na kříži pilou rozřezán. Je proto zobrazován s pilou. O Judovi Tadeášovi víme, že byl
synem Kleofáše a Marie, která byla blízkou příbuznou (sestrou nebo
sestřenicí) Panny Marie. V evangeliu sv. Jana se dočteme, že při poslední
večeři, když se Ježíš před svým utrpením loučil s učedníky, jim řekl: „Ještě
malou chvíli a svět mě už neuzří, vy mě však uzříte, protože já jsem živ a vy
také budete živi“ (Jan 14, 19). Juda Tadeáš se zeptal: „Pane, jak to, že se
chceš dát poznat nám, ale ne světu?“ Dostal odpověď: „Kdo mě miluje, bude
zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat; přijdeme k němu a učiníme si
u něho příbytek“ (Jan 14, 22 - 23). Juda Tadeáš pak působil na různých
místech Mezopotámie a společně se Šimonem Kananejským v Persii. Při návratu
do vlasti byl zabit v tehdejší Fénicii, za místo jeho smrti je pokládán
Bejrút. Bývá zobrazován s kyjem, jímž byl ubit. V pravé ruce mívá desku s
obrazem hlavy Krista Pána. Kolem roku 65 napsal epištolu,
obecný list, určený věřícím celého kraje, nikoliv určité osobě nebo městu.
Listem varuje před těmi, kdo od víry odpadli a vedou život mravně uvolněný,
neuznávají Kristovu božskou důstojnost a z apoštolského učení si tropí smích.
„Běda jim! Jsou to skvrny na vašich hodech lásky, bez studu s vámi hodují,
pasou sami sebe. Jsou to mraky bez vody, sem tam honěné větry, stromy stojící
na podzim bez plodů, dvakrát odumřelé, vykořeněné“ (Jud 11 - 12). Společný svátek obou apoštolů slavíme
28. října. Lískovecká škola
Obec Lískovec se se zřízením školy
opozdila za okolními obcemi. Děti z Lískovce docházely buď do školy frýdecké11 nebo
sedlišťské (zal. r. 1835), někteří žáci do školy v Řepištích. Rozvoj obce -
byly v ní již arcivévodské hutě -, ale také poměrně značná vzdálenost od
okolních škol, přiměly obec ke zřízení školy v roce 1844. Začalo se vyučovat
v soukromých domech, a to nejdříve v domě čp. 8, pak v čísle 48, znovu se
škola vrátila do čp. Již v základní listině bylo služné
pro učitele stanoveno v poměru k mnohým jiným vesnickým školám dosti vysoko.
Činilo ročních 120 zl. Zakládací listina obsahuje ještě další významný
záznam. Bylo stanoveno, že vyučovací řečí je čeština i němčina. Již tenkrát
se projevil vliv úřednictva arcivévodských železáren a tento vliv se
stupňoval, až škola v Lískovci se stala utrakvistickou a nakonec školou
německou. Za učitele Jana Blaschczika se stala
škola dvojtřídní a plat nadučiteli byl stanoven na 500 zl. a 200 zl.
funkčního přídavku. Takového platu nedosahovali ani učitelé na hlavní škole
frýdecké. Mezitím byla v roce 1879 zřízena
druhá třída a pro tuto třídu byly pronajaty dvě místnosti ve Škarabelově
domě. Přestěhováním hutních dělníků z Ústroně v Polsku do Lipiny, jak byl
obecně hutní závod označován, vzrostl počet dětí na Německý tlak stále sílil a v roce
1914 se usneslo obecní zastupitelství všemi hlasy na návrh místní školní
rady, aby lískovecká škola byla prohlášena za školu německou, přičemž jen v Po převratu v roce 1918 byl ve škole
opět zaveden český vyučovací jazyk a v následujícím roce byla v ní umístěna
knihovna12. Lískovecké
německé školství se částečně obnovilo po přistěhování Němců z Rotavy a Nýdku.
30. srpna 1932 povolila Zemská školní rada při pětitřídní škole v Lískovci 3
pobočné třídy pro německé žáky. Vyučovali je čeští učitelé, kteří měli
způsobilost pro vyučování německému jazyku. Na počátku školního roku 1934/35
byla v Lískovci zřízena trojtřídní německá menšinová škola. Byla to první
německá menšinová škola na Těšínsku. Škola měla přes 100 dětí a byla umístěna
ve staré školní budově. Děti, které vyšly z této školy, pokračovaly na
německé měšťanské škole ve Frýdku. Doba nesvobody (okupace) však znovu
oživila německou výbojnost v Lískovci, který ostatně Němci považovali stále
za německou obec. Proto ihned po zřízení protektorátu byl v Lískovci
ustanoven vládním komisařem Johann Pindur (z Nošovic), který byl současně
vládním komisařem města Frýdku. Pod jeho vedením bylo usilováno o poněmčení i
společenských organizací, ale především byla obnovena německá škola. Poněvadž obec pro svou českou školu
postavila již v roce 1931 novou, účelně vybavenou školní budovu (za starosty
Jana Peterka ji projektoval ing. Ludvík Juroš a postavil stavitel Antonín
Bezděk), nastěhovala se nově zřízená německá škola do budovy původní
staré školy u kostela. Tam zůstala po celé období okupace a s obnovením
samostatnosti byla zrušena. Mezitím vzrostla česká škola na
šestitřídní (6. třída byla závěrečnou třídou pro žáky, kteří nechodili do
měšťanské školy ve Frýdku). Nutno zdůraznit, že pod vedením uvědomělých
učitelů účinně napravovala chyby z minulosti v ohledu národním, takže i v
době nového národnostního útisku za nesvobody jen několik žáků přestoupilo do
německé školy. Je třeba zaznamenat, že o prázdninách 1940, kdy byl ve škole
pořádán tělovýchovný kurs, došlo při ukončení kursu k určitému incidentu,
když účastníci kursu zazpívali československou hymnu. Přísné vyšetřování mělo
pro některé účastníky neblahé následky: suspense řídícího učitele a dva
učitelé, kteří převzali k ochraně dalšího účastníka kursu vinu na sebe, byli
po tříměsíčním vyšetřování přeloženi na jinou školu. Ještě v době rakouské monarchie byla
v obci zásluhou karlohutních železáren zřízena v roce 1910 německá mateřská
škola, která měla být přípravkou k vyučování v německém jazyku. Kronika školy
podává obžalobu na poněmčovací systém tehdejší doby. Z podnětu místních obyvatel byla na
zlomu padesátých let v obci zřízena měšťanská škola, pro kterou byla vhodně
upravena bývalá školní budova. V roce 1953 byly obě školy (obecná i
měšťanská) sloučeny v osmiletou střední školu, jež rokem 1960 byla
reorganizována na základní devítiletou školu a zařadila se mezi přední školy
v okrese. Ve výročním škol. roce 1994/95 má
škola 9 tříd a 215 žáků, 115 chlapců a 100 děvčat. Působí na ní 5 učitelek a
4 učitelé v čele s ředitelem mgr. Janem Petrem (44 let) a zástupkyní ředitele
mgr. Alenou Cittovou (36 let). Škola je vedle mnoha jiných
předností pozoruhodná zavedením předmětu informatika s počítačovým vybavením
na výborné úrovni a také tím, že se podílí na mezinárodních ekologických
projektech. Karlova huť - stručná historie závodu a jeho sociální konflikty
Významným impulsem pro rozvoj
Lískovce bylo založení železných hamrů v roce 1833 na pravém břehu řeky
Ostravice, na sever od Frýdku, na místě porostlém lipami. Proto se jim také
říkalo Lipina. Hutnictví železa patřilo v 1.
polovině 19. století k nejdůležitějším průmyslovým odvětvím. Jeho rozvoj v
Pobeskydí měl již dlouhou tradici. Výroba železa byla pro feudálního
vlastníka nejvýhodnějším zhodnocením obrovských zásob dřeva v beskydských
lesích, které bylo nezbytnou surovinou pro výrobu dřevěného uhlí používaného
jako paliva v dřevouhelných vysokých pecích a ve zkujňovacích výhních. V
Beskydech bylo v té době i množství nalezišť železné rudy, vodní energie
horských potoků sloužila k levné dopravě vytěženého dříví a pohonu
mechanismů, dostatek pracovní síly byl zabezpečen robotní prací místních
poddaných. V roce 1833 byl proto v Lískovci
založen hutní závod - Karlova huť. V místech zvaných Lipina bylo tehdy
postaveno 6 hamrů a v roce 1836 ještě 4 zkujňovací výhně. Úkolem nového
podniku byla rafinace surového železa, vyráběného ve vysokých pecích v
nedaleké Bašce. V polovině 19. století přibyla k
dosavadním zařízením Karlovy huti moderní válcovna a v roce 1856 byl závod
největším a nejmoderněji vybaveným hutním podnikem Těšínské komory. Od roku
1865 měl závod i pilníkárnu. V 70. letech se v důsledku budování
košicko-bohumínské železnice přeneslo těžiště hutní výroby do železáren v
Třinci. Do Lískovce však byla v roce 1881 přestěhována z Ústroně (Polsko)
mostárna. Schwarzův Průvodce Moravskou
Ostravou a okolím z roku 1891 uvádí, že Karlova huť zaměstnává asi 1000,
konstrukční dílny asi K významnému přelomu došlo v roce
1906, kdy závod spolu s jinými železářskými podniky Těšínské komory převzala
nově vytvořená Baňská a hutní společnost. Kapitálově silný majitel začal
ihned s modernizací a postupnou specializací hutních podniků. Karlova huť se
stala významným výrobcem ocelových plechů. Plechy v Karlově huti vyrobené
měly na trhu velmi dobrý zvuk a z velké části se vyvážely za hranice, hlavně
do severských zemí a Švýcarska, tedy do zemí, v nichž se kladou na jakost
nejvyšší požadavky. V roce 1950 dochází k přejmenování závodu na Válcovny
plechu. Počátky dělnického hnutí v Karlově
huti sahají až k samotným počátkům existence závodu. Už 15 let po jeho
založení došlo v Karlově huti v rámci revolučních událostí roku 1848 k první
dělnické stávce. Byla první stávkou v hutních závodech Ostravska. Vzdor tomu,
že šlo o živelnou akci bez pevného organizovaného vedení, byla stávka
úspěšná. K významným úspěchům dělnického
hnutí v Karlově huti patřilo i vítězství ve stávce v roce 1930, kdy se
dělníkům podařilo dobře připravenou akci zvrátit rozhodnutí ředitelství o
zastavení závodu a hromadném propuštění. Byla to první úspěšná dělnická
stávka v Československu v období velké průmyslové krize. Podlomení dělnické bojové jednoty v Karlově
huti mělo nejen umožnit správě závodu, aby propustila sta dělníků a aby
snížila všechny mimořádné mzdové a pracovní vymoženosti dělnictva, ale
umožnit také celé kapitalistické frontě, aby prolomením jednoty v této přední
dělnické pevnosti byl tím směleji podniknut útok na dělníky v ostatních
kovozávodech. Krajně svízelná situace v době krize
bohužel způsobila, že jen komunisté získali pro svůj rázný postoj výraznou
převahu jak v závodním výboru, tak i ve volbách do obecního zastupitelstva v
obci, kde obdrželi v září 1931 8 z 24 mandátů. V dubnu 1931 byl jmenován novým
ředitelem Karlovy huti ing. Doderer, kterému byla za rozbití dělnického hnutí
v závodě slíbena vysoká odměna. Do Lískovce přišel s plánem propustit veškeré
dělníky staré válcovny a při otevření nové válcovny přijímat pouze ty, kteří
budou poskytovat záruku povolnosti vůči zaměstnavatelům. V žádném případě
nesměli být přijímáni aktivní komunisté. Ty měli nahradit němečtí dělníci
propuštění z práce v Nýdku a přestěhovaní do Lískovce. K rozbití dělnické
jednoty mělo tak být využito i případných národnostních rozporů. K tomuto generálnímu útoku proti
dělnictvu Karlovy hutě chtěli představitelé Baňské a hutní společnosti využít
smlouvy mezi ní a firmou Petzold z Vídně, kterou uzavřeli v roce 1927. Podle
této smlouvy měly být zastaveny železárny firmy Petzold v Rotavě - Nýdku a
Schindelwaldu v Krušných horách, a to v souvislosti se zahájením výstavby
nové válcovny v Karlově huti, jež započala v létě 1929. Současně s novým
závodem byla pro 400 rodin, které měly být přestěhovány z uvedených závodů v
Čechách, postavena Nová osada v Lískovci a domy u mariánského kostela. Aby se
uvolnila místa pro německé dělníky z Krušnohoří, mělo být propuštěno 420
českých dělníků a provedením tohoto plánu chtěli kapitalisté nejen odčinit
porážku z dubna 1930, ale prorazit i jednotu karlohuťáků. Proti chystanému
plánu vytvořili karlohuťáci i pokrokoví dělníci z Rotavy - Nýdku jednotný
postup, bojovali na schůzích, táborech lidu a manifestacích pod heslem „Ani
muže ze závodu - ani haléře ze mzdy!“. 23. dubna 1931 přinesly denní listy
zprávu o tom, že Báňská a hutní přikročila k chystanému útoku na dělnictvo
Karlovy hutě. Pro tento útok poslala do vedení závodu generálního ředitele
ing. Doderera, který se již dříve osvědčil v rozbíjení dělnických stávek. Dal
výpověď 420 dělníkům, a tím začalo období strhujících událostí, jimiž boje
karlohuťáků vyvrcholily. 6. května 1931 šel závodní výbor
intervenovat k Dodererovi, aby jménem veškerého dělnictva žádal odvolání
výpovědi. Když mezi směnami také dělnictvo demonstrovalo před ředitelskou
budovou proti pobuřující výpovědi a nevyhovělo Dodererově příkazu k rozchodu,
dal generální ředitel zastavit celý závod. Dělníci protestovali na velkém
shromáždění v závodě a pak na druhém táboře ve Sviadnově v hostinci „Na
husinci“. Na bráně závodu se objevila
vyhláška: „Nedostatek objednávek, jakož i přeskupení provozu a výroby přiměl
nás k propuštění části dělnictva zákonitou cestou. Dosavadní, v klidu vedená
jednání se závodním výborem byla dnes demonstracemi před budovou ředitelství
a zastavením práce násilně ukončena. Proto jsme nuceni dnešním dnem zastaviti
výrobu ve všech odděleních závodu Karlova huť po dobu trvání nejméně jednoho
měsíce. Pracovní poměr veškerého osazenstva rušíme za dodržení 14 denní
výpovědní lhůty, takže tato výpovědní lhůta končí dnem 20. května 1931.“ Jistě není bez zajímavosti zpráva
denních listů o tom, že stejného dne, kdy došlo k výluce v Karlově huti,
schválila Báňská a hutní společnost bilanci, podle níž čistý zisk společnosti
po odpisech činí 46 miliónů korun, takže bude vyplacena 16 % dividenda. Jednání mezi zástupci dělníků, úřadů
a správou závodu narazilo na odpor správy závodu, která prohlásila, že není
ochotna vyjednávat ani s bývalým závodním výborem, jehož funkce prý následkem
zastavení výroby pominula, ani s dělnickými organizacemi, protože dělnictvo
organizované v tzv. státotvorných organizacích tvoří pouze menšinu veškerého
osazenstva, a s organizací komunistickou není ochotna vyjednávat vůbec.
Správa závodu prohlásila, že přijímání dělníků se děje a bude dít na základě
reversu a podle postupu při opětovném obnovování výroby. Sedm týdnů trval stávkový boj.
Karlohuťáci neodolali soustředěnému útoku kapitalistů, státního aparátu a
jejich pomahačů z různých stran. Za branou závodu zůstalo kolem 800
nejstatečnějších karlohuťáků, kteří rozmnožili na dlouhou dobu řady místních
nezaměstnaných a do závodu se dostávali většinou až v roce 1935, kdy již
nacistické Německo se stalo hrozivým nebezpečím pro mír ve světě. V letech 1931 - 35 docházelo k
omezování provozu ve válcovně, k střídavému posílání dělníků na neplacenou
dovolenou, k propuštění dělníků v mostárně a k exekučnímu stěhování aktivních
komunistů ze závodních bytů. Hrozba, že v dubnu 1934 bude propuštěno 400
přebytečných dělníků válcovny, byla odstraněna získáním zakázky pro Sovětský
svaz. Dělníci se však museli smířit se snížením mezd o 20 %. Teprve zbrojení,
vyvolané přímo hrozbou německého nacismu v roce 1935, přineslo i Karlově huti
zvýšení výroby zbrojními zakázkami i možnost práce pro další nezaměstnané,
kteří od roku 1931 marně sháněli práci, protože byli na černé listině
zaměstnavatele. Měla-li Karlova huť v roce 1934 1440 zaměstnanců, v roce 1936
stoupl jejich počet na 2300. I když lze demokratické praxi 1.
republiky leccos vytýkat, nelze popřít, že tento stát byl poměrně spořádaný.
Naše země patřila k nejdemokratičtějším státům tehdejší Evropy, učila
demokraticky myslet, vytvořila prostor pro vynikající vědu a kulturu, byla
pevným článkem v boji proti fašismu a právem platila za ostrov klidu a
pořádku v tehdejší rozhárané střední Evropě. Je však zároveň pravda, že za
světové hospodářské krize republika trpěla - jako všude ve světě - hlubokými
sociálními konflikty, dělníci hladověli na žebračenkách, stávkovali a zásahy
četnictva proti nim se neobešly bez krvavých obětí. Zatímco počet nezaměstnaných činil v
roce 1928 pouze 38 tisíc, dostoupil v roce 1932 vrcholu, kdy dosáhl cifry
skoro jednoho miliónu, teprve v létě 1937 klesl na čtvrt miliónu. Mrákotný stav hospodářské krize 1.
republiky vrcholí vzpourou proti fabrikantům, která je lámána do té doby
nepoznaným prostředkem kapitálu - hromadnou výlukou dělnictva. Kapitalisté
nebrali vážně jeho sociální problémy a oprávněné požadavky. Cynicky je
odmítají a místo kompromisního vyjednávání se rozhodují k brutálnímu zásahu a
pošlapávání základních lidských práv a svobod. Takový postup se příčí přirozenému
mravnímu cítění a obecnému právnímu vědomí, je tedy samozřejmé, že nachází
negativní odezvu i v koncilových prohlášeních: „Vzniknou-li
hospodářskosociální konflikty, třeba usilovat o jejich pokojné vyřešení.
Stávka přesto může zůstat nutným, i když krajním prostředkem k obraně práv a
k dosažení spravedlivých požadavků pracujících.“ (Pastorální konstituce
Radost a naděje, 1965 - v článku 68) Zmíněný článek nepřipouští právo
podnikatele na výluku zaměstnanců. Obludným vítězstvím sobectví a
nepříčetnou honbou za ziskem prokázala Báňská a hutní společnost, kam vede
tendence oddělovat dynamiku ekonomického růstu od potřeb sociálního rozvoje a
zaměstnanosti. Oběti nacistické zvůle a zběsilosti
Na konci léta 1943 se stal Lískovec
dějištěm tragické události. K nejúspěšnějším partyzánským
jednotkám v českých zemích patřila ostravská Lvice vedená Josefem Čapkou,
která po příchodu partyzánského organizátora R. Peschla na podzim roku 1943
přijala nový název Jan Žižka. V době od září 1943 do srpna 1944 uskutečnila
20 diverzních akcí na Ostravsku, Hranicku a Frýdecku. K nejznámějším patří
akce z 1. září 1943, kdy její partyzáni právě poblíž lískoveckého nádraží
vyhodili do povětří nákladní vlak. Původci této diverzní akce nebyli gestapem
vypátráni. Pro výstrahu bylo na místě destrukce pověšeno pět mladých
ilegálních pracovníků, kteří však s vlastní akcí neměli nic společného. Jména popravených zveřejnili nacisté
po celém kraji německočeskými plakáty. Český text zněl následovně: Vyhláška Slevač - Josef Lichnovský, nar. 6.
března 1920 ve Vlčovicích hutník - Zdeněk Žáček, nar. 4.
května 1918 ve Fryčovicích zem. dělník - Jan Ermis, nar. 4.
března 1920 v Hor. Sklenově dělník - Josef Drozd, nar. 22. srpna
1915 v Bordovicích krejčí - Bohumil Janáček, nar. 1.
října 1921 v Brušperku byli popraveni 3. 9. 1943 o 15.30
hod. Jmenovaní se dopustili velezrádných
činů a ohrožovali bezpečí veřejnosti, jakož i podporovali osoby velezrádně
činné. Der Leiter der
Staatspolizeileitstelle Brünn Němci nařídili v místě popravy v
Lískovci zpomalení projíždějících osobních vlaků, aby lidé byli nuceni
přihlížet této tragédii. Dokladem tragické události je fotografie, kterou
pořídil z vlaku Emil Janík, holič ze Sviadnova. Cynismus gestapáků dokresluje
občerstvení nedaleko popraviště a slavnostní večeře těchto zločinných
vykonavatelů nacistických zvěrstev v kavárně Elektra v Ostravě. Památník u železniční tratě v
Lískovci k uctění památky obětí nacistická zběsilosti byl odhalen 3. 9. 1945.
Naproti budově hasičské zbrojnice
stojí pomník obětem 1. svět. války se jmény 31 padlých občanů z Lískovce a
druhý pomník se jmény 21 občanů z obce umučených v koncentračních táborech v
Osvětimi a Mauthausenu, který byl odhalen v červenci 1949: Na věčnou paměť našim mučedníkům Baleščák Josef + 18. 3. 1943 v
Osvětimi Borovička Jan + 11. 12. 1941 v
Mauthausenu Čajánek Jan + 24. 1. 1942 v Osvětimi
Elis Robert nezvěstný Filip Viktor + 25. 2. 1943 v
Osvětimi Filip Albín + 3. 12. 1941 v
Mauthausenu Gach Antonín + 3. 3. 1943 v Osvětimi
Kocich Hynek + 25. 12. 1941 v
Mauthausenu Kočvara Eduard nezvěstný Kozel Alois + 3. 10. 1944 v
Ludwigsburgu Kubík Václav + 7. 3. 1942 v Osvětimi
Matušek Valentin + 11. 2. 1943 v
Osvětimi Nogol František + 6. 3. 1943 v
Osvětimi Peterek Leopold + 24. 4. 1943 v
Osvětimi Piontek Břetislav + 21. 7. 1942 v
Hallendorfu Sobek Edmund + 4. 3. 1943 v Osvětimi
Šmejkal Josef + 7. 5. 1942 v
Mauthausenu Šuleř Miroslav + 10. 5. 1945 v
Mauthausenu Vanděl Emil + 7. 12. 1941 v
Mauthausenu Žídek Jan + 20. 2. 1943 v Osvětimi Trajtel Jan + 22. 7. 1942 v
Mauthausenu Občané z Lískovce Na lískoveckém hřbitově mohutný památník
z černého mramoru připomíná jména tři občanů, kteří padli při osvobozovacích
bojích o Lískovec a Frýdek v květnu 1945: Josef Filip 30. 12. 1915 Antonín Zlý 18. 5. 1895 Vilém Kočvara 20. 1. 1918 Obětovali sebe, abychom my žili Dodejme, nejen žili, ale po dlouhých
letech totalitního útlaku těšili se ze života ve svobodě a demokracii. Literatura
Liber Ecclesiae parochialis S.
Joannis Bapt. Fridecae de anno Rukopis. Archív farního úřadu ve
Frýdku. Adamus, A.: Z paměti ševcovského
cechu, ČZ, 2. r., 1925/6, s. 107, 109 Bauerová, A.: Tisíc jmen v
kalendáři, Praha 1992, s. 183 Davídek, V.: O názvech a jménech
Těšínska, Opava 1949, s. 12, 36 Drobiš, D.: Přehled a vývoj školství
v okrese Frýdek-Místek, Muzeum Beskyd, Rkp 967, s. 71 - 72 Drobiš, D.: Frýdecké školství a
národnostní otázka, MB, Rkp 1327, s. 1 - 7 Kališ, B.: 700 let Frýdku-Místku,
F-M 1965, s. 95, 106 - 110 Medek, V.: Cesta české a moravské církve
staletími, Praha 1982, s. 270 Miarka, A. - Muroň, E.: Čtení o
Pražmě, MNV v Pražmě 1977, s. 7, 8 Mikoláš, J. L.: Včelařství na
panství frýdeckém v pol. 17. stol., ČZ, 4 1927/1928, s. 150 - 151 Mikoláš, J. L.: Rodáci města Frýdku,
díl I., Raškovice 1937, s. 27 – 29 Mikoláš, J. L.: Obrazy dějin panství
frýdeckého z 2. pol. 17. stol., ČZ, 4, 1927/1928, s. 288 - 290 Mikoláš, J. L.: Rybníkářství na
Frýdecku v pol. 17. stol., VPOS, 1931, č. 21, s. 4-5 Obr, J.: Osoby a místa v
evangeliích, Praha 1947, s. 108 - 9, s. 185 - 6 Pekař, J.: Dějiny československé,
Praha 1921, s. 118 Těšínský, B.: Jména osadníků na
frýdeckém panství dle urbáře z r. 1664, VPOS, č. 12, 1928, s. 4 Schwarz, A.: Führer durch Mähr.
Ostrau und Umgebung, Mähr. Ostrau 1891, s. 140 Vyhlídal, J.: Naše Slezsko, Praha
1901, s. 26 Vávrovský, E.: Destrukce na trati v
Lískovci, Frýdek 1983, s. 21 Žáček, R - Veselská, J.:
Frýdek-Místek, OVM Frýdek-Místek 1983, s. 5 - 7, s. 25 - 6 Žáček, R.: Pobeskydí v l. 1618 -
1848, MB ve Frýdku-Místku, F-M 1992 Žáček, R.: Karlova huť, F-M 1986, s.
2 - 6 PhDr. K. Novák & Duchovní správa, 1995 Zdroj:bazilika.net
(18.11.2006) |
Stručné dějiny Lískovce u Frýdku O počátcích osídlení, jejich vzniku a počátečním rozvoji obcí na
Frýdecku existuje jen málo písemných zpráv. Dochované písemnosti také mnohdy
opomíjejí existenci některé osady i po staletí. Rozvoj osídlení na území mezi
dnešním Českým Těšínem a Frýdkem ve středověku vykazuje několik
chronologických vrstev. První osady vznikají již ve 12. století a v první
polovině 13.století (např. Hnojník, Dobrá), na konci Lískovec představoval středně rozsáhlou středověkou zemědělskou obec.Víme, že v Lískovci existovalo od roku 1520 privilegované volenství.
Podrobnější údaje o obci se dovídáme z urbáře panství
frýdecko-místeckého z roku 1580. Urbáře byly soupisy vrchnostenského i
poddanského majetku a umožňovaly pohled na hospodářskou situaci panství a
také zachycovaly pracovní a daňové povinnosti poddaných. Vznik urbáře v roce
1580 souvisí s prodejem panství a urbář měl sloužit jako podklad při jednání
o prodeji. Dosavadní majitel jím chtěl prokázat hodnotu panství a jeho roční
výnos. Panství tvořila 16 vsí, mezi nimi je jmenován i Lískovec. Frýdek měl v
roce 1580 162 usedlostí, ves Lískovec měla 18 usedlostí, z toho 2 volné.
Podle uvedených naturálních dávek víme, že na panství se pěstovaly 4 druhy
obilnin, dále se pěstovalo zelí, proso, len, mrkev. Brambory byly
pochopitelně pěstovány mnohem později. Významné bylo pastevectví valašského
dobytka, dále dřevařství – na panství bylo 12 pil (v Lískovci tehdy pila
ještě nebyla) a rybníkářství. Značný podíl v naturálních příjmech vrchnosti
činila drůbež – zejména slepice, husy a vajíčka. Předmětem poddanských dávek
byly i jeřábi a kuny. V lesích bylo páleno dřevěné uhlí, vyráběn šindel,
pasen vepřový dobytek, loveni ptáci a chovány včely. Včelařství (nazývané
také brtnictví) bylo důležitým článkem zemědělství v minulosti. Důležitý byl
nejen med jako sladidlo (cukr se vyráběl velmi málo a většinou z javoru –
využití řepy cukrovky bylo pozdější), ale také vosk – hlavní „svítidlo“. Byly
to tedy dvě velmi důležité potřeby každé domácnosti. Na frýdeckém panství
platilo od 17. století právo medarské, podléhali mu však jen včelaři z
povolání. Ti byli většinou v horách. Vrchnost povolila zřídit jistému
Jakubovi Halaškovi z Frýdku zřídit si včelín v lese „zvaném Lipina“, který
patřil k frýdeckému zámku. Koně chovali jen sedláci, poměrně hojný byl chov
ovcí. Na panství byly dva vrchnostenské dvory, ke kterým byli poddaní povinni
robotovat. Výše robot nebyla přesně určena. Poddaní byli povinni také
robotovat při stavbách a opravách vrchnostenských budov. Každá vesnice měla
určena k udržování svůj díl parkánu frýdeckého zámku. Lískovečtí byli povinni
opravovat oba mosty u frýdeckého zámku. Hlavní obživu, pokud lze z urbáře
zjistit, zajišťoval většině obyvatelstva na panství chov dobytka. Podle
urbáře z roku 1636, který nechal pořídit Jiří Oppersdorf, aby si zajistil
přehled o svém nově nabytém majetku, si můžeme udělat další představu o
životě v Lískovci té doby. Podle tohoto urbáře měl Lískovec už také pilu.
Tato pila ale už není zmíněna v urbáři z roku 1664. Obec byla také v roce
1636 osídlena větším počtem sedláků. Listina uvádí, že v Lískovci bylo 14
sedláků a 2 zahradníci a 2 volní sedláci. Počet lánů lze odhadnout na 16 až
18, což by odpovídalo rozloze půdy 400 – Literatura: Bakala, J.: Osídlení Frýdecka a Jablunkovska v
období vrcholného feudalismu, Okresní vlastivědné muzeum, frýdek – Místek,
1982 Kališ, B.: 700 let Frýdku-Místku, Frýdek-Místek, 1965 Novák, K.:
Kapitoly ze starších dějin Lískovce, Duchovní správa ve Frýdku,
Frýdek-Místek, 1995 Žáček, R.: Pobeskydí od husitství do Bílé Hory,Okresní
vlastivědné muzeum, Frýdek – Místek, 1986 Žáček, R.: Pobeskydí v letech 1918
- 1848,Okresní vlastivědné muzeum, Frýdek – Místek, 1993 Zdroj:cs.wikipedia.org
(18.11.2006) |
Historie obce O počátcích osídlení, jejich vzniku a počátečním rozvoji obcí na
Frýdecku existuje jen málo písemných zpráv. Dochované písemnosti také mnohdy
opomíjejí existenci některé osady i po staletí. Rozvoj osídlení na území mezi dnešním Českým Těšínem a Frýdkem
ve středověku vykazuje několik chronologických vrstev. První osady vznikají
již ve 12. století a v první polovině 13. století (např. Hnojník, Dobrá), na
konci 13. a 14. století proběhla další osídlovací vlna. Většinu takto
vzniklých osad zaznamenal soupis desátkových příjmů vratislavského
biskupství. Další vlnou osídlování se stala kolonizace horských terénů na
pozdějším Jablunkovsku a také dochází k lokaci městského centra Frýdku a
formování frýdeckého dominia. V písemných dokladech jmenujících osady existující na počátku
14. století je jmenována obec Holzmul – někteří badatelé se domnívají, že
může jít o Staré Město, Raškovice nebo Lískovec. Šlo by pak o starší místní
jméno obce. Existuje také názor, který klade vznik Lískovce do závěru 14.
století a předpokládá, že na počátku 15. století byl jako alodní statek v
držení neznámého vlastníka. Pro tento názor snad svědčí objev zbytků drobného
opevnění malé středověké tvrze nebo hrádku, které se nachází jihovýchodně asi
300 metrů od kostela sv. Šimona a Judy nad potokem Podšajarka. Pokud Holzmul
není starší název pro Lískovec, pak lze oprávněně předpokládat, že Lískovec
byl mezi lokalitami, které se vyvíjely v 30. až 50. letech 15. století. Po
celé feudální období byl Lískovec součástí frýdeckého panství. Původně patřilo Frýdecko Těšínskému knížectví, lénu české
koruny. V roce 1573 prodala těšínská knížata město Frýdek i s panstvím
bratřím z Lohova. Od nich je koupil v roce 1580 olomoucký biskup Stanislav
Pavlovský a v roce 1584 je prodal Bartoloměji Bruntálskému z Vrbna. V roce
1636 prodali Bruntálští z Vrbna panství Jiřímu z Oppersdorfu. Oppersdorfové
vlastnili panství do roku 1699, kdy se stala jeho vlastníkem hraběcí rodina
Pražmů. V roce 1797 pak přešlo frýdecké panství do majetku Habsburků.
Poslední z nich byl arcivévoda Bedřich, známý z básní P. Bezruče jako „markýz
Gero“. První dochovaná jasná písemná zmínka o obci Lískovec je z listiny
těšínského vévody Bolka z 27. září 1450, kterým kníže odevzdal ve prospěch
vlastní manželky Anny Frýdecko, Karvinsko a Místecko. Podle latinského textu
tvořily tehdy frýdecké panství „Fridek, civitas cum suburbio, civitas
Fridlant (jde zřejmě o přepis – správně asi Fridberk – tedy Místek), vilae et
bonax Brudzovitz, Stare miesto, Baška, Swendniow, Kunčicze, Rozkova Lhota,
Janovicze, Lubna, Lhota, Leskoveviecz“. Lískovec představoval středně rozsáhlou středověkou zemědělskou
obec. Víme, že v Lískovci existovalo od roku 1520 privilegované volenství. Podrobnější údaje o obci se dovídáme z urbáře panství
frýdecko-místeckého z roku 1580. Urbáře byly soupisy vrchnostenského i
poddanského majetku a umožňovaly pohled na hospodářskou situaci panství a
také zachycovaly pracovní a daňové povinnosti poddaných. Vznik urbáře v roce
1580 souvisí s prodejem panství a urbář měl sloužit jako podklad při jednání
o prodeji. Dosavadní majitel jím chtěl prokázat hodnotu panství a jeho roční
výnos. Panství tvořilo 16 vsí, mezi nimi je jmenován i Lískovec. Frýdek měl v
roce 1580 162 usedlostí, ves Lískovec měla 18 usedlostí, z toho 2 volné. Podle uvedených naturálních dávek víme, že na panství se
pěstovaly 4 druhy obilnin, dále se pěstovalo zelí, proso, len, mrkev.
Brambory byly pochopitelně pěstovány mnohem později. Významné bylo
pastevectví valašského dobytka, dále dřevařství – na panství bylo 12 pil (v
Lískovci tehdy pila ještě nebyla) a rybníkářství. Značný podíl v naturálních
příjmech vrchnosti činila drůbež – zejména slepice, husy a vajíčka. Předmětem
poddanských dávek byly i jeřábi a kuny. V lesích bylo páleno dřevěné uhlí,
vyráběn šindel, pasen vepřový dobytek, loveni ptáci a chovány včely. Včelařství (nazývané také brtnictví) bylo důležitým článkem
zemědělství v minulosti. Důležitý byl nejen med jako sladidlo (cukr se
vyráběl velmi málo a většinou z javoru – využití řepy cukrovky bylo
pozdější), ale také vosk – hlavní „svítidlo“. Byly to tedy dvě velmi důležité
potřeby každé domácnosti. Na frýdeckém panství platilo od 17. století právo
medařské, podléhali mu však jen včelaři z povolání. Ti byli většinou v
horách. Vrchnost povolila jistému Jakubovi Halaškovi z Frýdku zřídit si
včelín v lese „zvaném Lipina“, který patřil k frýdeckému zámku. Koně chovali jen sedláci, poměrně hojný byl chov ovcí. Na panství byly dva vrchnostenské dvory, ke kterým byli poddaní
povinni robotovat. Výše robot nebyla přesně určena. Poddaní byli povinni také
robotovat při stavbách a opravách vrchnostenských budov. Každá vesnice měla
určena k udržování svůj díl parkánu frýdeckého zámku. Lískovečtí byli povinni
opravovat oba mosty u frýdeckého zámku. Hlavní obživu, pokud lze z urbáře zjistit, zajišťoval většině
obyvatelstva na panství chov dobytka. Podle urbáře z roku 1636, který nechal
pořídit Jiří Oppersdorf, aby si zajistil přehled o svém nově nabytém majetku,
si můžeme udělat další představu o životě v Lískovci té doby. Podle tohoto
urbáře měl Lískovec už také pilu. Tato pila ale už není zmíněna v urbáři z
roku 1664. Obec byla také v roce 1636 osídlena větším počtem sedláků. Listina
uvádí, že v Lískovci bylo 14 sedláků a 2 zahradníci a 2 volní sedláci. Počet
lánů lze odhadnout na 16 až 18, což by odpovídalo rozloze půdy 400 – 500 ha.
Rozlohou tedy Lískovec nepatřil k největším obcím. V obci žili i tzv.
komorníci, tedy lidé, kteří neměli ani půdu, ani vlastní obydlí. V Lískovci
jich bylo 10. Lískovec měl také mlýn a rybníček. Rybníkářství bylo v našem
kraji poměrně rozvinuté a s dlouhou tradicí. Rozvoj rybníků souvisí s
probíhající kolonizací kraje. U mlýnu ve vesnici je
uvedena pro tu dobu typická poznámka, že nemůže mlít žádnému z poddaných –
tak si vrchnost zaručovala, že poddaní si nechávali mlít jen v panských mlýnech.
Podle urbáře z roku 1664 bylo na frýdeckém panství 32 rybníků. V Lískovci byl
jeden rybník třecí mezi Kočvarovou a Micerovou rolí. Urbář jmenuje i
Lískovecké osadníky: Mikuláš Chamrád – fojt, sedláci: Macek Kašperův, Jan
Strýček, Macek Černý, Pavel Adámkův, Matuš Jehelkův, Jura Juřina, Jan Kubica,
Jura Kroček, Jura Kožia, Jan Kožia, Jan Konečný – mlynář, Undra Jurna –
volný; zahradníci: Kašpar Zahradní, Matuš Dubák; chalupníci s rolemi: Martin
Peterek, Mikuláš Chamrád, Macek Kučavý (zvaný Janeš), Jan Nezhoda; chalupníci
bez rolí: Macek Ovčíř, Řehoř, Matuš Karas, Jura Mácha, Jan Pospěch, Grygar
Hejný, Kašpar Němec, Řehoř Mendík, Václav Pinkava. Fojt Mikuláš Chamrád měl
vedle mlýnu také včelín. Způsob života byl jistě podobný jako i v jiných vsích té doby.
Výlučným zaměstnáním obyvatelstva byla práce na půdě zajišťující vlastní
obživu a dále práce na panském při plnění feudálních povinností. Poddaní
vykonávali robotu v místě – na folvarku (panském dvoře), který náležel
vrchnosti. Z urbářů se dovídáme, jak se dělilo venkovské obyvatelstvo: Svobodný fojt – nerobotoval, ale odváděl berně. Fojt měl jednu z
nejdůležitějších funkcí činitelů správy na panství. Měli dvojí funkci – vůči
poddaným byli představiteli vrchnostenské správy a pravomoci, vůči panství
pak představiteli poddanské samosprávy. Svobodná fojtství byla tak výhodnou
držbou, že se fojty stávali někdy i příslušníci nižší šlechty. Fojtové
většinou drželi okolo dvou lánů půdy. Kromě svobodné držby půdy měli většinou
ještě nárok na mlýn, krčmu apod. Svobodná držba půdy byla základem pro
povinnost stavět v případě potřeby vrchnosti do pole koně se zbrojným
pacholkem. Další povinností fojtů bylo rozdělování poddaných na roboty,
dozírání na jejich práci, dohled nad dodržováním nařízení biskupské kanceláře
a vrchnostenské správy panství. Měli také nižší soudní pravomoc a náležel jim
třetí díl pokut za přestupky. Volní sedláci — nerobotovali, museli se však o jarmarcích hlásit
se zbraní ve frýdeckém zámku a konat strážní službu. Bylo jim též ukládáno
jezdit do Polska pro balvan soli (cca 8q) nebo na Moravu pro víno Robotní sedláci — byli povinni pracovat na panských folvarcích a
všechno na nich řádně obdělávat a sklízet. Bylo jim ukládáno dovážení dříví z
panských lesů, obvykle na panské pily, dováželi kámen na potřeby zámku.
Pracovní povinnost lpěla na gruntě, ne na osobě. Zahradníci — byli povinni „pěší robotou“: patřilo k tomu chytání
ryb, ruční mlácení, čištění příkop, plavení dříví, práce u hamrů apod. Chalupníci a komorníci — vypomáhali podle potřeby. Živili se
námezdní prací. Robotní patent z roku 1680 stanovil, že poddaní musí robotovat
tři dny v týdnu, ale za určitých okolností i celý týden – této možnosti
vrchnost často zneužívala. Poddaní neměli právo na stěhování. Všichni volní
platili při prodeji statku 10% z prodejní ceny vrchnosti. Nespokojenost poddaných rostla a projevila se i otevřeným
povstáním v 60. letech 18. století, kdy došlo k velkému selskému povstání.
Císařovna Marie Terezie vyslala do Slezska zvláštní komisi, která měla
vyšetřit pravý stav věcí. Se žalobami se ke komisi obrátilo z Frýdecka 8
obcí, mezi nimi i Lískovec. Situace se poněkud zlepšila po roce 1766, kdy byl
vydán generální urbář, který učinil přítrž dosud neomezeně vyžadované robotě
na poddaných a zrušení nevolnictví roku 1781. V 19. století začal rozvoj průmyslového podnikání. Rozvoj
velkovýroby zejména hutnického (Karlova huť) a textilního průmyslu výrazně
ovlivnil život v obci. Docházelo k intenzivnímu drobení selské i chalupnické
půdy a měnilo se ekonomické i národnostní složení obyvatelstva. Před rokem 1804 měl Lískovec 97 domů a 450 obyvatel. Koncem 1.
poloviny 19. století žilo v obci 648 obyvatel,. Chovali
44 koně, 152 krávy, 30 kusů mladého dobytka, 30 ovcí, 31 vepřů, 10 včelstev.
Na půdě hospodařilo 7 sedláků, dva tříčtvrteční sedláci, 1 zahradník, 4
velkodomkáři a 67 malodomkářů. Na katastru obce se ročně vytěžilo 300 kbelíků
železné rudy, 1 mlýn semlel ročně 70 měřic pšenice, 250 měřic žita a 180
měřic ovsa. Při úředním sčítání v roce 1890 měl Lískovec již 1336 obyvatel,
z toho 1014 Čechů, 172 Poláků, 152 Němců. V roce 1900 vzrostl počet obyvatel
na 1755, z toho 490 Němců, v roce 1940 klesl na 1599, z toho 602 Němců.
Snížení počtu obyvatel souvisí s přeložením části hutě do Třince a později
také se světovou válkou. Název obce kolísal mezi Leskovec a Lískovec. V roce 1924 byl
ustanoven název Lískovec (výnos ministerstva vnitra v Praze č. 305018/14 ze
dne 21.5.1924). Z odůvodnění se dovídáme, že tvar
názvu zdejší obce je doložen historicky už od 17. století, je používán v živé
řeči a má tu výhodu, že se obec bude lišit od obce Leskovec (Markendorf) v
sousedním okrese vítkovském i od obce Leskovec (Spachendorf) v sousedním
okrese benešovském. 1. ledna 1943 byl Lískovec přičleněn k Frýdku. S koncem Druhé
světové války dochází roku 1945 de iure na několik let k obnově samostatnosti
Lískovce, aniž by však došlo ke skutečnému odtržení, protože pro všech pět
části sloučeného města se ustavil společný místní národní výbor[1]. 13. února
1946[2] vydal ministr vnitra rozhodnutí, čís. B-8111-1/2-1946/II/4, jímž
podle § 27 dekretu prezidenta republiky ze dne 27. října 1945, čís. 121 Sb.,
prozatímně uznal dosavadní společnou správu obcí Frýdku, Lískovce, Místku,
Starého Města a Sviadnova, které byly podle § 12, čís. 5 citovaného dekretu
obnoveny. A pro celek, v jehož čele tento místní národní výbor stojí,
stanovil prozatímní název Frýdek-Místek. Ve čtvrtek 26. září 1946 se konala
schůze místního národního výboru v čele s předsedou Emilem Konvičkou, aby
došlo k odhlasování sloučení Frýdku, Místku, Starého Města, Lískovce a
Sviadnova v jednu obec. Z 38 přítomných k tomu bylo zapotřebí nejméně 2/3
hlasů. Pro sloučení bylo 25, proti 12 členům tehdejšího MNV. Moravskoslezský
zemský národní výbor, expositura v Ostravě schválil výměrem ze dne 1.
července 1947, č. j. III/2-281/24, na základě ustanovení § 18, odst. 1 a 2 a
v souvislosti s § 27 dekretu prezidenta republiky ze dne 27. října 1945, čís.
121 Sb., sloučení Frýdku, Místku, Starého Města, Lískovce a Sviadnova v jednu
obec, přičemž úřední název mělo stanovit později ministerstvo vnitra[3]. V
roce 1949 dále pokračovaly diskuse ohledně názvu města. Byl proveden průzkum
veřejného mínění, v němž se pro ponechání dosavadního pojmenování, tj.
Frýdek-Místek, vyslovilo 80 % hlasujících. Na základě toho přijalo plénum MNV
31. května 1949 usnesení o ponechání již vžitého názvu a zároveň požádalo
Krajský národní výbor v Ostravě i ministerstvo vnitra, aby v souladu s tím
byl dosavadní okres Místek přejmenován na Frýdek-Místek. Snad chybou
ministerských úředníků však dochází k tomu, že vyhláškou ministerstva vnitra
ze dne 8. srpna 1950 dochází bez vysvětlení k přejmenování města na
Místek[4]. Od té doby se množily stížnosti na bezdůvodnou změnu názvu města.
Roku 1954 dochází podle podle usnesení Krajského národního výboru v Ostravě ze 16. března 1954 k osamostatnění Lískovce, Starého Města
a Sviadnova, takže nadále bylo město tvořeno pouze Frýdkem a Místkem[5]. Po 2. světové válce měl Lískovec 2893 obyvatel – z nich bylo 66
německé národnosti. 10 z nich bylo odsunuto v transportech do 14. září 1946.
V roce 1949 bylo v obci ustanoveno – ne bez trpkosti a obtíží – jednotné
zemědělské družstvo, které se sloučilo s JZD v Bruzovicích. V roce 1951 žilo
v Lískovci 2 768 obyvatel. V roce 1954 bylo v Lískovci 251 ha polí, 165 ha
lesa, 30 ha pastvin, 44 ha zahrad, 5,04 ha rybníků a močálů. Zastavěná plocha
činila 13,4 ha a celková rozloha Lískovce 607 ha. Podle sčítání lidu v lednu 1971 měl Lískovec 1328 obyvatel, z
toho 665 mužů a 663 žen. V roce 1961 činil počet obyvatel 1446. Podle sčítání
z roku 1991 měl Lískovec 1221 obyvatel, z toho 604 žen. Výrazný úbytek
obyvatelstva způsobilo v 50. letech přičlenění částí Lískovce pod katastr
Frýdku, hlavně Nové osady. K opětovnému přičlenění Lískovce k městu, jež se
od 1. ledna 1955[6] nazývá definitivně Frýdek-Místek, dochází k 1. lednu 1979 Zdroj:cs.wikipedia.org (19.5.2015) |
Jaromír Lenoch © Aktualizace 19.5.2015 |